recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Windows 10 = skoldhed bærbar
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Windows 10 = skoldhed bærbar

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2016 kl. 15:12
Oprindeligt skrevet af Bladerunner Bladerunner skrev:

Hej Kim,

Jamen ingen tvivl om at det sker når han kører spil så som fx. Minecraft.

Men som jeg har skrevet flere gange er det ikke noget issue under Win 7.
Jeg har læst hundredevis af tråde omkring at det er windowsversionen der gør forskellen.
Uanset hvilket mærke af bærbar og hvilke processorer er mønsteret det samme.

Jeg mangler stadig at spore mig 100% ind på det magiske håndtag i Win 10, der er løsningen på problemet når jeg nu ikke vil nedgradere til Win 7 hvis jeg kan undgå det.

På to do listen står nu:
Power saver profil
Driver fra Nvidia

Mange tak for jeres feedback Embarrassed

Jeg er enig i, at det er mystisk at du ikke oplevede samme problem med win7 som med win10. 
En anden ting, som faktisk ligger lige til højrebenet.. Har du tjekket om der er en bios opdatering til maskinen? Det kunne tyde på, at der måske kan være noget i bios, som netop giver udslag i forskellen mellem win7 og win10.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2016 kl. 16:47
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Bladerunner<br /><br />Mht til Nvidia kortet - jeg har installeret den højeste driver fra Dell (det er en E6430) men skal jeg i stedet installere den højeste driver fra Nvidia?<br />Jeg var i tvivl om Dell ville fungere optimalt med en driver de ikke selv foreslår.<br /></td></tr></table><br /><div> </div><div>Jeg ville til enhver tid tage driveren fra grafikkortproducenten, i dette tilfælde Nvidia.</div><div> </div><div>Flemming</div>[/QUOTE Bladerunner

Mht til Nvidia kortet - jeg har installeret den højeste driver fra Dell (det er en E6430) men skal jeg i stedet installere den højeste driver fra Nvidia?
Jeg var i tvivl om Dell ville fungere optimalt med en driver de ikke selv foreslår.

 
Jeg ville til enhver tid tage driveren fra grafikkortproducenten, i dette tilfælde Nvidia.
 
Flemming
[/QUOTE skrev:

man skal tage driveren fra bundkort eller computer producenten for optimal ydelse af alle dele
man skal tage driveren fra bundkort eller computer producenten for optimal ydelse af alle dele
Til top
Bladerunner Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2012
Sted: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 306
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bladerunner Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2016 kl. 17:51
Bios er opdateret.

Har googlet mig frem til at man IKKE skal tage driveren fra Nvidia.

Citat fra en af de mange tråde jeg har rodet rundt i:

"You have a laptop; you should not attempt to "update" the driver or OS unless it is specifically listed on the manufacturer's website under your exact model#. If not, then issues such as yours (or much worse) will arise.

This is because the OEM manufacturer is the manufacturer of the graphics device (card); not Nvidia, which only produces the physical "chip" to these manufacturers. Vram, PCB, VRM, trace, and cooling are all designed by the OEM manufacturer; thus is considered as "proprietary" hardware. In which; has it's own thermal and power limits that can be effected with use of 3rd party (vanilla) drivers and can damage or lower the performance of the hardware. "

Til top
Bladerunner Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2012
Sted: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 306
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bladerunner Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2016 kl. 17:52
...Eller for at sige det på en anden måde: Jeg skal downloade driveren til grafik kortet fra Dell's supportside som jeg også har gjort...
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2016 kl. 09:07
Oprindeligt skrevet af AVnerd AVnerd skrev:

Lidt ude af kontekst, men alligevel:
Jeg skiftede HDD i en iMac for nogle år siden. Derfor blev jeg nødt til at have softwarekontrolleret blæserstyring, og fandt et program til dette (Mac Fan Control). Der kan man selv pille lidt ved hvilken temperaturcontroller som skal styre hvilken blæser. Og hvor mange rpm blæseren skal rotere ved en given temperatur.
 
Så min tanke er at dine blæsere grundlæggende kører langsommere under win10 end win7.
(Udover det som Kandersen skriver ovenfor med at finde en CPU el GPU sluger)
 
De 2 ting jeg ville overveje er følgende:
1) Finde noget software der kan styre blæserne (Mac Fan Control fås vist også til windows). Måske findes der mulighed for at styre blæseren i Nvidias driver?
2) Låne en strømmåler på biblioteket og se om computeren brænder mere strøm af ved brug med win10 end win7 (men det er ret tidskrævende, og kan være lidt svært at få pålidelige tal)
 
Håber du finder en løsning.
Hvis du havde kortsluttet temperaturføleren på din iMac under udskiftning til SSD, så ville du ikke være nødt til at købe mærkelige 3. parts programmer.
Hvorfor vil dem som laver Mac Fan Control ikke bare oplyse om at føleren skal kortsluttes?
Nååh nej - så sælger de jo ingen Mac Fan Control til brugerne.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2016 kl. 09:11
Til trådstarter, så er bedste råd det fra Kandersen.
Kig på om der er nogen processor som tager alt CPU kraften.

Så vidt jeg husker, så kan nogen Windows 10 processor godt stå i meget lang tid (flere dage) på udstyr som er knapt så hurtigt. Det er .Net som skal optimeres og en masse der skal indexeres.
Hvis man så samtidig laver nogle opgraderinger i baggrunden, så skal det optimeres igen.
Så måske ender man med en maskine som står og sveder i næsten en uge, fordi den aldrig bliver færdig.

Et sidste bud kunne være at der er virus på maskinen, det vil ofte også står og bruge ressourcer.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2016 kl. 10:31
Oprindeligt skrevet af Bladerunner Bladerunner skrev:



Citat fra en af de mange tråde jeg har rodet rundt i:

"You have a laptop; you should not attempt to "update" the driver or OS unless it is specifically listed on the manufacturer's website under your exact model#. If not, then issues such as yours (or much worse) will arise.

This is because the OEM manufacturer is the manufacturer of the graphics device (card); not Nvidia, which only produces the physical "chip" to these manufacturers. Vram, PCB, VRM, trace, and cooling are all designed by the OEM manufacturer; thus is considered as "proprietary" hardware. In which; has it's own thermal and power limits that can be effected with use of 3rd party (vanilla) drivers and can damage or lower the performance of the hardware. "


Som udgangspunkt, så vil jeg nok sige, at ovenstående er en skrøne. Men jeg ved også at nogle producenter af bambus maskiner, de kan finde på at lave de her tricks. Og det kan give problemer. Men i nyere tid, der vil jeg mene, at hvis man oplever at man fx ikke kan køre med opdateret OS eller en gfx driver fra gfx producenten, så har producenten af hele maskinen (bærbar) altså et seriøst problem. Og man bør holde sig langt væk fra disse.
Til top
AVnerd Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Marts-2009
Sted: Frederiksberg
Status: Offline
Point: 78
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér AVnerd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2016 kl. 10:58
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Oprindeligt skrevet af AVnerd AVnerd skrev:

Lidt ude af kontekst, men alligevel:
Jeg skiftede HDD i en iMac for nogle år siden. Derfor blev jeg nødt til at have softwarekontrolleret blæserstyring, og fandt et program til dette (Mac Fan Control). Der kan man selv pille lidt ved hvilken temperaturcontroller som skal styre hvilken blæser. Og hvor mange rpm blæseren skal rotere ved en given temperatur.
 
Så min tanke er at dine blæsere grundlæggende kører langsommere under win10 end win7.
(Udover det som Kandersen skriver ovenfor med at finde en CPU el GPU sluger)
 
De 2 ting jeg ville overveje er følgende:
1) Finde noget software der kan styre blæserne (Mac Fan Control fås vist også til windows). Måske findes der mulighed for at styre blæseren i Nvidias driver?
2) Låne en strømmåler på biblioteket og se om computeren brænder mere strøm af ved brug med win10 end win7 (men det er ret tidskrævende, og kan være lidt svært at få pålidelige tal)
 
Håber du finder en løsning.
Hvis du havde kortsluttet temperaturføleren på din iMac under udskiftning til SSD, så ville du ikke være nødt til at købe mærkelige 3. parts programmer.
Hvorfor vil dem som laver Mac Fan Control ikke bare oplyse om at føleren skal kortsluttes?
Nååh nej - så sælger de jo ingen Mac Fan Control til brugerne.
 
Det var nu en anden alm. HD jeg proppede i, så tror ikke at kortslutning ville være en vej frem da jeg stadig havde brug for køling af harddisken (uden at være specielt elektronikkyndig dog, men det var hvad jeg kunne finde på Youtube).
Programmet var naturligvis gratis Wink
Til top
Bladerunner Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2012
Sted: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 306
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bladerunner Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2016 kl. 11:56
Tak for feedback.

Jeg vil eksperimentere lidt i weekenden hvis jeg får tid.

Det positive ved opvarmningen af maskinen er at han bliver tvunget til at holde pause engang imellem Big smile
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2016 kl. 12:06
Oprindeligt skrevet af Bladerunner Bladerunner skrev:

Tak for feedback.

Jeg vil eksperimentere lidt i weekenden hvis jeg får tid.

Det positive ved opvarmningen af maskinen er at han bliver tvunget til at holde pause engang imellem Big smile

Bliver den også varm når han ikke laver noget og maskinen bare står?
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Bladerunner Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2012
Sted: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 306
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bladerunner Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2016 kl. 17:16
Ikke hvad jeg har bemærket - det er når grafikkortet skal arbejde Smile
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2016 kl. 17:57
På tråden har jeg ikke kunnet finde om PCen hele tiden arbejder. Med andre ord, at den fx heller ikke går i dvale, når låget fx lukkes. Samtidig kører ventilator og CPU hårdt når der bliver arbejdet.

Dette problem, der både medfører øget ventilatorbrug og varme løste jeg aftes. Hvis det nævnte problem ligner det netop beskrevne, så lad mig høre.

Redigeret af bentpetersson - 04-August-2016 kl. 17:58
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu