Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
KissmeTiger
Guld medlem
Oprettet: 15-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 518
|
Sendt: 20-Marts-2009 kl. 15:55 |
zulfo skrev:
Nå, jeg kunne ikke vente, så Linksys Media Hub NMH410 er indkøbt.
Den virker sgu lækker nok, men det skal de også til den pris.
Lige nu står den og tygger sig igennem små 70Gbyte materiale som skal kopiere over på den, senere vil jeg teste streaming til min PS3
|
Du er meget velkommen til at holde os løbende orienteret ![](smileys/smiley1.gif) Måske en lille anmeldelse?
|
Panta rei
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
zulfo
Moderator gruppe
Branchemedlem
Oprettet: 05-April-2006
Point: 3701
|
Sendt: 20-Marts-2009 kl. 18:15 |
Jamen, når jeg har leget lidt mere, så vil jeg da gerne lave en lille gennemgang af den, fra ende til anden :)
|
Lars B
DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
|
zulfo
Moderator gruppe
Branchemedlem
|
Sendt: 21-Marts-2009 kl. 14:13 |
Inden jeg laver en større anmeldelse af Media Hubben, så kan jeg lige komme med mine første indtryk!
Da jeg pakkede den ud tænkte jeg 2 ting.
1. Den er godt nok mindre end jeg havde skudt den til at være. 2. Den ser faktisk okay ud - flot kabinet, næsten for pænt til bare at stå på kontoret :)
Opsætningen var rimelig ligetil - men man skal altså lige gøre som de skriver, og have sat installations CD'en i, inden man booter NAS'en op. Jeg er ikke typen er normalt holder mig til slige advarsels-klistermærker :)
Sætter man bare NAS'en til, og forventer at kunne tilgå en hel masse, så tager man lidt fejl - man skal igennem opsætningen via CD'en, som også installere backup programmer, og import-værktøjer som selv støvsuger enheder på dit lokale net, for mediefiler.
Installationsprogrammet er dog lidt underligt, og temmelig lang tid om at reagere på dine valg - så jeg fangede mig selv i at sidde og tromme lidt meget med fingrene, så lang tid kan den vel HELLER ikke være om at acceptere mine valg?!
Efter installationen kan man tilgå NAS'en, enten via det mappede drev, som den selv spørger om den skal lave, eller via web-interfacet.
Web-interfacet er meget pænt bygget op, og rimelig simpelt at gå til, men for pokker hvor går det ind i mellem sløvt - især at logge ind for at konfigurere, der kan den sagtens stå og hænge længe - og ind i mellem svare den også, at din Media Hub må være offline. Jeg skal dog lige sige at det som oftest er hvis du forsøger at tilgå den, medens den har lidt at se til...
Og lidt at se til, den har den haft - og det er ind til videre mit største ankepunkt.
Nu er dette min første rigtige NAS. Jeg har haft eksterne harddisks via USB 2.0, så jeg blev faktisk overrasket over hvor lang tid den er om at overføre.
Jeg har NAS'en tilkoblet min D-Link DIR-655, med Cat 5e kabler, og boksen melder (med gult lys i Ethernet porten) at den er tilkoblet som Gigabit. Mine PC'ere er også tilkoblet som Gigabit, og melder alle om status på 1.0 Gps, men alligevel kan jeg ikke overføre med mere end ca. 8 Mbyte/sek via Windows Filesharing, det samme med det medfølgende import værktøj. Med FTP kan jeg ramme ca. 16Mbyte/sek.
Jeg havde selvfølgelig forventet mere, og ud over hastighederne, så er overførslerne heller ikke "stabile", det vil sige at der forekommer pauser i overførslerne på nogle sekunder ind i mellem.
Nu vil jeg ikke skyde skylden på NAS'en uden videre, og vil have fat på en Gigabit Switch, som jeg vil sætte enhederne til, så burde de kunne snakke direkte sammen, uden at skulle omkring D-Link'en, og måske det kan ændre noget....
Streaming har jeg ikke fået gjort meget af endnu. Jeg har lige set 1/2 film, og det fungerede okay, der var et par gange hvor billedet ikke kunne følge med, men jeg sad samtidig og smed indhold over på NAS'en, så det er nok ikke generelt, men mere om det, når jeg har fået testet streaming lidt mere :)
|
Lars B
DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
|
zulfo
Moderator gruppe
Branchemedlem
|
Sendt: 23-Marts-2009 kl. 11:01 |
Nå, så skulle jeg endelig teste streaming til min PS3...
Jeg havde nogle forskellige klip i formater som PS3'en normalt afspiller uden problemer, bl.a. nogle større VOB filer (BluRay konverteret til en enkelt VOB).
De afspilles normalt via PS3 Media Streamer, og helt og aldeles uden fejl - det kan desværre IKKE siges om Media Hub'en :(
Flere af filerne bliver ikke korrekt genkendt af PS3'en, efter at de er lagt på Media Hub'en. Størrelsen på filerne meldes til omkring 70Megabyte, og spilletiden vises som 599 timer!
Om det er PS3'en der er problemet, eller om det er filsystemet på NAS, eller DLNA fra NAS'en, det ved jeg ikke, men det er IKKE optimalt.... det er filer fra omkring 4,2 Gbyte til 8,5Gbyte i størrelse.
Det er lidt noget skrammel...
|
Lars B
|
Deck@rd
Junior bruger
Oprettet: 11-April-2005
Point: 37
|
Sendt: 23-Marts-2009 kl. 19:43 |
Jeg afventer lige at smide min ordre til Cisco indtil dette er afklaret. Venter med spænding på nyt fra dig, Zulfo!
|
Jesper
Pioneer PDP-435PE
Pioneer DVR-520H
Panasonic TX-32LMD70F
*NU MED PS3*
|
zulfo
Moderator gruppe
Branchemedlem
|
Sendt: 23-Marts-2009 kl. 20:45 |
Der er flere ting du lige skal overveje inden du gør det! Som skrevet tidligere, så var jeg ikke imponeret over overførselshastighederne til Medua Hub'en - og jeg har testet lidt mere på det også. Jeg har nu testet med 2 forskellige Gbit switche - og med samme resultater. Min opsætning er altså: D-Link DIR-655 Router -> Linksys Gbit Switch | | | PC PC MEDIA HUB Lige gyldigt hvad jeg gør, så kan jeg på upload kun hive omkring 10Mbyte/sek i gennemsnit fra en PC til Hub'en. Download kører omkring 17Mbyte/sek fra Hub'en til PC'en. Det er via FTP, som har vist sig at være langt hurtigst. Det er altså ikke en ting man køber hvis man konstant hiver store filer frem og tilbage! Jfr. Linksys selv, så har man "begrænset" hastighederne, for ikke at lukke Hub'en helt for streaming, medens der overføres filer. Det er set i lyset af, at den først og fremmest er en enhed til deling af Multi Medie filer, og i 2. række en NAS. Mit problem med VOB filer ser ud til at være på grund af lige netop VOB. Jeg har prøvet at tage en .MKV som var konverteret til VOB, som ikke kunne fuldt afspilles, og i stedet konverteret den fra .MKV til Mpg - og det gør faktisk at jeg kan afspille uden problemer Det tyder altså på, at Twonky Medie Server, som Hub'en kører med, ikke kan håndtere mine VOB filer - og jeg kan lige nævne, at det er ALLE VOB filer ![](smileys/smiley19.gif) Man kunne håbe på en opdatering fra Linksys/Cisco. Jeg har skrevet om problemet på deres tekniske forum, men har selvfølgelig ikke fået svar endnu - jeg vil lige opdatere på forum, med mine testresultater med konvertering til .mpg -- Hov mangler en PS! Er der nogen der kender et godt og gratis værktøj, som kan konvertere fra VOB tilbage til .MKV? Eller fra .VOB til .Mpg ?
Redigeret af zulfo - 23-Marts-2009 kl. 20:46
|
Lars B
|
zulfo
Moderator gruppe
Branchemedlem
|
Sendt: 23-Marts-2009 kl. 22:24 |
Okay, dette her ender med at drive mig pæææænt skør!!! :)
Jeg sad og rodede med forskellige forsøg på at få Hub'en til at æde .MKV direkte. Iflg. flere links på nettet, skulle Twonky faktisk "understøtte" .MKV hvis bare man ændrede filnavnet til .wmv
I mine forsøg frem og tilbage fandt jeg ud af, at det kunne jeg ikke. Samtidig rodede jeg lidt med at få Media Hub'en til at indexere og opdatere sin database, og pludselig ved et tilfælde kom jeg til at checke filinfo på en .VOB fil på PS3'en, efter database reload, og ny indexering, og kraft helvede, så fyldte .VOB filerne pludselig de rigtige størrelse, og jeg kan sgu også afspille dem forbi de steder hvor de stoppede tidligere på aftenen...
Jeg holder jer lige postet omkring ændringer!
Sjovt nok har alle VOB filerne pludselig fået en dato der hedder d. 1.1.1970 i Linksys mediabrowseren :)
|
Lars B
|
Wheels
Bruger
Oprettet: 06-September-2008
Sted: Nordsjælland
Point: 67
|
Sendt: 24-Marts-2009 kl. 16:21 |
også thumps up for din løbende anmeldelse herfra ![](smileys/smiley1.gif)
Hvor meget larmer den? - og har du sat en ekstra disk i? Jeg fisker efter, om den kan stå i dagligstuen uden at være generende.
Til demoen hos Cisco var den nærmest lydløs, men der var også baggrundsstøj i lokalet - og formentlig kørte den kun med en enkelt disk.
|
zulfo
Moderator gruppe
Branchemedlem
|
Sendt: 24-Marts-2009 kl. 20:54 |
Wheels skrev:
også thumps up for din løbende anmeldelse herfra ![](smileys/smiley1.gif)
Hvor meget larmer den? - og har du sat en ekstra disk i? Jeg fisker efter, om den kan stå i dagligstuen uden at være generende.
Til demoen hos Cisco var den nærmest lydløs, men der var også baggrundsstøj i lokalet - og formentlig kørte den kun med en enkelt disk. |
Jamen, selv om den giver mig en smule hovedpine, så er det jo fedt at rode med nyt udstyr, og fortælle om fordele og ulemper! Jeg har endnu ikke sat en ekstra disk i, men det forventer jeg at gøre omkring d. 1. - iflg. vejledninger osv. skulle det være meget simpelt, det vil så vise sig ![](smileys/smiley1.gif) Jeg har selv planer om, at den skal flyttes ind i stuen - men så skal jeg lige have smidt et Gbit switch ind i stuen også, men de kan så fåes til omkring en 200 las! Den siger absolut intet når den først er tændt, og er bootet op. Der er en meget meget svag clicken fra disken, men det tror jeg man skal være enormt pendantisk for at høre - der er jo altid en smule lyd fra et eller andet, om sikkert drukner den. Hvad jeg ikke helt forstår er, at man åbenbart ikke har anvendt den sidste nye Twonky Media Server, og så savner jeg lidt flere muligheder for at sætte sikkerhed op på den, så man kunne definere nogle brugere, der via netværket har adgang til sine områder, men det lover Linksys at de arbejder på!
|
Lars B
|
Deck@rd
Junior bruger
Oprettet: 11-April-2005
Point: 37
|
Sendt: 28-Marts-2009 kl. 23:52 |
Hva' så Lars - er der noget nyt om dine Cisco-eksperimenter?
Redigeret af Deck@rd - 28-Marts-2009 kl. 23:53
|
Jesper
Pioneer PDP-435PE
Pioneer DVR-520H
Panasonic TX-32LMD70F
*NU MED PS3*
|
zulfo
Moderator gruppe
Branchemedlem
|
Sendt: 29-Marts-2009 kl. 00:07 |
Deck@rd skrev:
Hva' så Lars - er der noget nyt om dine Cisco-eksperimenter? |
Ikke rigtig andet end at jeg er begyndt at benytte den dagligt... Som skrevet fik jeg løst mit .VOB problem - NAS'en får simpelthen ikke opdateret sin database med de korrekte størrelser. Det sker stadig ind i mellem - hvis jeg overfører 2-3 filer, kan en af dem efterfølgende have den forkerte størrelse. Det betyder så at man lige må hive fat i Twonky Media Serveren, og manuelt bede den opdatere databasen - og alt efter hvor mange filer man har smidt på den, tager det så en 10 minutters tid (hos mig). Det "sjove" er at det kun sker med .VOB Jeg har endnu ikke prøvet at smide en ekstra harddisk i den - det regner jeg med at gøre inden påske, og jeg skal selvfølgelig nok skrive lidt om det her. Sådan i daglig brug fungerer den ellers ganske som den skal. Jeg har endnu ikke oplevet store problemer ved streaming, hverken til PS3 eller til XBox 360. Jeg håber stadig at man vil lave understøttelse for .mkv - og så håber jeg på en rettelse af Media Import softwaren som kører på ens pc. Det sørger selv for at holde øje med udvalgte biblioteker for mediefiler, og kommer der nye overfører den dem til NAS'en. "Problemet" er, at den smider det i et import bibliotek på NAS'en - og den sletter det ikke fra pc'en efter import. Hvis man så vælger at flytte filerne fra "Import" til en anden placering, og så selv glemmer at slette filerne fra ens HD, så vil programmet næste gang man starter pc'en, begynde at overføre de samme filer igen... der burde være en mulighed for at angive at man vil slette "kildefilen" efter endt import. Jeg har idag været ved at tage nogle billeder - jeg ved ikke hvor gode de blev, men når jeg får hevet dem ud af kameraet, smider jeg et par stykker - jeg har flyttet NAS'en ind i stuen....
|
Lars B
|
zulfo
Moderator gruppe
Branchemedlem
|
Sendt: 30-Marts-2009 kl. 21:12 |
|
Lars B
|