recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Wupti anerkender ikke fejl på Samsung TV
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketWupti anerkender ikke fejl på Samsung TV

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Surebertha Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 24-Oktober-2007
Status: Offline
Point: 11
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2008 kl. 22:47
Ville bare lige opdatere denne gamle sag.

Jeg blev efter ca. 2 måneder bedt om at sende mit tv ind til en sagkyndig for vurdering.

I dag modtager jeg så idag middag et opkald fra Wupti. De har set den sagkyndiges svar. De vil nu tilbyde mig hhv et Sony 40v4000 eller et 40u4000 begge står til ca. 7000,-

Jeg udbad mig betænkningstid da jeg endnu ikke selv har set den fagkyndiges udtalelse. Men jeg kunne jo godt regne ud den ikke var til Wuptis fordel. Ellers ville de jo aldrig have kontaktet mig.

Da jeg kom hjem kunne jeg også konstatere at den sagkyndige har fundet fejlen som jeg angav. Noget Elektronik Centret to gange nægtede. Han udtaler samtidig at en udskiftning af mainboard og strømforsyning til ca 5000 kr. kun måske kan afhjælpe problemet.

Jeg har nu mailet Wupti og bedt om at ophæve handelen (10.990,-) da der jo er tale om en væsentlig mangel jf købeloven. Yderligere mener jeg at den fagkyndiges udtalelse godtgør at afhjælpning ikke kan komme på tale.

Nu venter jeg på svar fra Wupti på mandag. Men de lød nu til at været til at snakke med. De har nok indset at sagen er tabt og vil gerne forlige den før den går videre i systemet.

Jeg har nu to spørgsmål som jeg håber nogen kan svare på.

1) Er mit krav om ophævelse realististisk? Jeg kan ikke se hvordan de kan afhjælpe eller omlevere. Det skal jo være eksakt samme model. Og afhjælpningen afvises som chancebetonet af den sagkyndige

2) Får jeg refunderet fragten? Jeg betalte i sin tid 10.990 + 250 i fragt.
Til top
enand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Januar-2006
Point: 819
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2008 kl. 00:54

1) Udgangspunktet er, at køberen bestemmer hvad der skal ske - ombytning, pengene tilbage, reparation. MEN - hvis forhandleren kan godtgøre, at det vil påføre ham uforholdsmæssigt store udgifter at betale tilbage/ombytte, har han ret til at forsøge med reparation. Jeg ved faktisk ikke, hvad "uforholdsmæssigt stor udgift" er i denne sammenhæng. Uforholdsmæssigt stor i forhold til købsprisen (så gælder det vel osse en femmer på en vare til syv kr.) eller i forhold til forretningens årsomsætning eller hvad? Men i og med at de har tilbudt dig en anden vare til 7000,- , har de jo indvilliget i at tage en væsentlig udgift på sig. Sammenholdt med den uvildige erklæring står du vel ikke så dårligt.

Det med fragten ved jeg ikke.

Mvh.

Til top
Bruger slettet Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 31-Januar-2007
Sted: Denmark
Point: 1200
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2008 kl. 14:22
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Ja, det bliver nok enden på det.

Wupti parallel-importerer Samsung TV, det er i hvert fald hvad der tidligere er skrevet bl.a. i dette forum. Og det betyder at alle disse gråzone tilfælde hurtigt bliver ord mod ord. Og giver Wupti dig ret, så hænger de måske pludselig på mange klager.

Og som parallel-import er det Wupti selv der betaler regningen, hvergang et TV er på værksted eller skal ombyttes.

Der er selvfølgelig også den mulighed, at gå til forbrugerprogrammerne på DR og TV2. Hvis de finder problemstillingen interssant, måske pga. Wuptis størrelse og synlighed på det danske marked.

/Lars

Til det markerede: Hvor har du det fra?
Hvis varen er købt fra et land der tiltrådt CISG, så er forhandleren stillet bedre end ved de danske regler for erhvervskøb der kun giver 12 måneders reklamation, CISG stiller krav om 24 måneders reklamation ved handelskøb.

Hvis varen er købt fra et land der ikke er tiltrådt CISG, så er 0 måneders reklamation bare dårlig købmandsskab.
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-November-2006
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2008 kl. 14:26

Oprindeligt skrevet af Kim Jespersen Kim Jespersen skrev:

...CISG stiller krav om 24 måneders reklamation ved handelskøb.

Du glemmer bare lige, at CISG er deklaratorisk, altså kan parterne aftale hvad de har lyst til, f.eks. at der ikke er reklamationsret.

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2008 kl. 14:31
Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

...CISG stiller krav om 24 måneders reklamation ved handelskøb.

Du glemmer bare lige, at CISG er deklaratorisk, altså kan parterne aftale hvad de har lyst til, f.eks. at der ikke er reklamationsret.

Det kan de, men hvis Wupti har accepteret en aftale der er dårligere end den sikring CISG giver, hvis der ikke forelå en aftale, så er det i mine øjne, utroligt dårligt købmandsskab.

Redigeret af Kim Jespersen - 22-November-2008 kl. 14:31
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2008 kl. 14:35

Hvis varen er købt fra et land der ikke er tiltrådt CISG, så er 0 måneders reklamation bare dårlig købmandsskab.

Hvorfor dårlig købmandskab?  Det er ikke unormalt at større partier af varer handles B2B uden nogen form for garanti overhovedet, men så er de selvfølgelig billigere.

B2B har jo bare den garanti de selv bliver enige om. Og hvis en forhandler vurderer at det ikke kan betale sig at sende varer til reparation i Polen, eller hvor partiet nu er købt, men istedet hellere vil have varene uden garanti til en billigere pris, så kan de jo vælge det.

Det med garanti på parallel-import kan aligevel være en speget affære, da den type varer ofte handles via flere led / mellemhandlere. At en forhandler køber et parti varer i Tyskland betyder ikke det er oprindelseslandet, partiet kan stamme fra Bulgarien, hvor det via Polen er solgt til en mellemhandler i Tyskland. Så alene det at håndhæve sine rettigheder - hvis nogen - kan være ligeså svært for erhverv som forbruger, når det er varer fra det "store grå marked".

De fleste varer Wupti sælger er danske, med Samsung importerer de selv. Og mit gæt - og det bliver et gæt - er at de ikke sender TV tilbage til reparation i oprindelseslandet, men selv håndterer den del.

/Lars

Redigeret af Lars - 22-November-2008 kl. 14:38
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2008 kl. 14:54
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Hvorfor dårlig købmandskab?  Det er ikke unormalt at større partier af varer handles B2B uden nogen form for garanti overhovedet, men så er de selvfølgelig billigere.

B2B har jo bare den garanti de selv bliver enige om. Og hvis en forhandler vurderer at det ikke kan betale sig at sende varer til reparation i Polen, eller hvor partiet nu er købt, men istedet hellere vil have varene uden garanti til en billigere pris, så kan de jo vælge det.

Det med garanti på parallel-import kan aligevel være en speget affære, da den type varer ofte handles via flere led / mellemhandlere. At en forhandler køber et parti varer i Tyskland betyder ikke det er oprindelseslandet, partiet kan stamme fra Bulgarien, hvor det via Polen er solgt til en mellemhandler i Tyskland. Så alene det at håndhæve sine rettigheder - hvis nogen - kan være ligeså svært for erhverv som forbruger, når det er varer fra det "store grå marked".

De fleste varer Wupti sælger er danske, med Samsung importerer de selv. Og mit gæt - og det bliver et gæt - er at de ikke sender TV tilbage til reparation, men selv håndterer den del.

/Lars

Måske er det også bare mig der ikke kan sætte mig ind i, hvorfor en virksomhed vil risikere alt for at få varen marginalt billigere.
Hvis virksomheden accepterer at handle uden reklamation, så er det rigtigt at virksomheden vil stå med problemet, men det ændrer ikke på forbrugerens retsstilling og dermed kan virksomheden risikere at skulle lukke hvis der opstår et større problem, som de naturligvis bliver ansvarlige for.

I det tilfælde vil jeg sige at virksomheden er oprettet som ren svindlervirksomhed, hvis de efterfølgende ikke tager ansvar for den vare de sælger, hvilket iøvrigt også er i strid med loven.
Derfor er det vigtigt at få den rigtige handelsaftale i hus eller leve efter CISG, hvis begge lande er tiltrådt den, så en virksomhed hele tiden at kunne føre ansvaret tilbage til producenten, i tilfælde af at der skulle opstå problemer.

Det er faktisk ikke så svært at få en ordentlig aftale i hus i handelskøb.
Til top
Surebertha Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 24-Oktober-2007
Point: 11
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2008 kl. 23:53

Måske er det også bare mig der ikke kan sætte mig ind i, hvorfor en virksomhed vil risikere alt for at få varen marginalt billigere.
Hvis virksomheden accepterer at handle uden reklamation, så er det rigtigt at virksomheden vil stå med problemet, men det ændrer ikke på forbrugerens retsstilling og dermed kan virksomheden risikere at skulle lukke hvis der opstår et større problem, som de naturligvis bliver ansvarlige for.

I det tilfælde vil jeg sige at virksomheden er oprettet som ren svindlervirksomhed, hvis de efterfølgende ikke tager ansvar for den vare de sælger, hvilket iøvrigt også er i strid med loven.
Derfor er det vigtigt at få den rigtige handelsaftale i hus eller leve efter CISG, hvis begge lande er tiltrådt den, så en virksomhed hele tiden at kunne føre ansvaret tilbage til producenten, i tilfælde af at der skulle opstå problemer.

Man kunne jo sagtens forestille sig at frasigelse af reklamationsretten kunne være forhandlingsparameter i et handelskøb. Wupti i det her tilfælde skal jo bare lave en kalkule på hvor mange omkostninger de regner med at få på returneringer samt reparationer. Den holder de så op mod mersalget på at kunne udbyde modellerne billigere. Det er vel også derfor at visse dele af loven er deklaratoriske når det gælder handelskøb.

Nogen der har et bud på mit spørgsål omkring fragten? Jeg kan i købeloven kun finde omtale af at hæve handelen. Indbefatter det også at man får returneret evt. fragtomkostninger?
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2008 kl. 00:06

Jeg vil tro de sparer mere end "marginalt". Det er en dyr ting for en distributør at opretholde en serviceorganisation.

Dertil kommer hele besværet og prisen, for at sende fladskærms-tv enkeltvis til eksempelvis Polen for reparation.

Det er ihvertfald ganske udbredt. Altså at parallel-importører selv betaler for reparationerne her i landet. Du har ret i, at kunderne har samme lovmæssige krav. Men så er der alle tvivsltilfældene, og det er her at historier som denne kommer frem.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
enand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2008 kl. 09:24

"Nogen der har et bud på mit spørgsål omkring fragten? Jeg kan i købeloven kun finde omtale af at hæve handelen. Indbefatter det også at man får returneret evt. fragtomkostninger?"

Prøv at spørge forbrugerklagenævnets hotline.

Og du må meget gerne melde tilbage, hvad de har at sige om "uforholdsmæssigt store udgifter" - hvad er det, har der været afgjort sager på dét grundlag?

Mvh.

Redigeret af enand - 23-November-2008 kl. 09:31
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-November-2006
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2008 kl. 11:24

Oprindeligt skrevet af enand enand skrev:

...hvad de har at sige om "uforholdsmæssigt store udgifter" - hvad er det, har der været afgjort sager på dét grundlag?

Det er en konkret vurdering. Det der skal forstås ved uforholdsmæssige omkostninger er, at hvis produktet har kostet 100 kr. kan køberen ikke kræve, at sælgeren afhjælper en mangel, der koster 2000,- at afhjælpe.

Hvis et produkt derimod har kostet 10.000 kr. og en afhjælpning kun vil koste 2.000 kr., kan køberen ikke kræve omlevering, da dette vil give sælgeren et uforholdsmæssigt stort tab.

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
enand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2008 kl. 13:02

Hej Sandal

Jo, det har jeg forstået, ligesom jeg har forstået et ofte nævnt eksempel med et ridset forlygteglas på en ny bil. Det jeg godt kunne tænke mig at se, var nogle afgørelser, hvor man har nærmere defineret, hvornår en ombytningsudgift bliver uforholdsmæssig stor.

Det er også lidt uklart hvilket forhold der er tale om. Køber jeg en vare til 600, - hos en stor kæde, vil man så sige, at hvis det koster forretningen f.eks. 400,- at bytte den, så er det en så uforholdsmæssig stor udgift for forretningen (i forhold til købsprisen), at de gerne må reparere. Eller vil man sige 400,- kan aldrig blive en uforholdsmæssig stor udgift for dén kæde. Eller er det forholdet mellem reparationsudgifter/ombytning?

Mvh.

Redigeret af enand - 24-November-2008 kl. 09:30
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu