Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Simsalabim[DK]
Guld medlem
Oprettet: 18-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 618
|
Sendt: 27-Maj-2010 kl. 14:16 |
pilehave skrev:
Simsalabim[DK skrev:
]
pilehave skrev:
Så hvis jeg stiller mig i kø nede i Fona og køber et tilbuds-TV til 6.995 kr og det går i stykker, ikke kan repareres eller byttes til en anden model, så har jeg ret til at få 8.995 kr. tilbage, fordi det er den pris andre forhandlere tager for det??
Jeg lugter en god forretning næste gang jeg vil købe noget...
|
Nej, hvis du læste hvad jeg skrev, så ville den situation kræve et ansvar hos sælger.
|
Prøv nu lige at læse tråden igen, du roder dig ud i en lang svada med citater fra paragraffer i en sag hvor manden har købt ekstraudstyr til et kamera. Wupti har ikke noget med kameraet (det er slet ikke fra Wupti) at gøre, men han mener at de skal erstatte det beløb han har brugt på ekstraudstyr.
Og så er det at jeg (og andre) skriver at det er vel ikke noget Wupti har noget ansvar for.
Og det der er logik for perlehøns er:
"Hvis man køber guld, så er det en typeforudsætning, at det er ægte - egenskaben "ægthed" må anses for tilsikret.
Derfor kan man få erstattet sit tab jf. KBL § 80."
Dooh...ja.
Det JEG siger er at du ikke kan få erstattet guld der var 10.000 værd på salgstidspunktet med 20.000 kr. bare fordi guldet i mellemtiden er steget 100%.
|
Du skriver, at Wupti ikke har noget med kameraet at gøre. Neurobrain skriver på side 3: "Jeg har igennem forbrugerklagenævnet lagt sag imod Wupti. Jeg købte et
kamera som gik i stykker og Wupti nægtede at reparere det - De
annullerede handlen og gav mig mine penge tilbage. Problemet var,
at jeg havde købt dele til kameraet, som jeg nu ikke kan bruge
(oplader). Wupti beklager selvfølgelig, men ser sagen som
lukket.." Hvordan får du det til, at han ikke har købt kameraet hos Wupti? Det må vi da klart forudsætte siden han mener at de skal reparere det og har indgivet klage til forbrugerklagenævnet. Jeg har ikke skrevet, at Wupti skal betale hans ekstraudstyr (der er købt fra andre forhandlere) - kun hvis Wupti havde et ansvar for manglen. Bortset fra det, så er det ikke sikkert, at Wupti bare kan refundere købesummen. Det kræver som nævnt, at nogle betingelser skal være opfyldt.
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Simsalabim[DK]
Guld medlem
Oprettet: 18-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 618
|
Sendt: 27-Maj-2010 kl. 14:35 |
pilehave skrev:
Det JEG siger er at du ikke kan få erstattet guld der var 10.000 værd på salgstidspunktet med 20.000 kr. bare fordi guldet i mellemtiden er steget 100%.
|
Det er jeg ikke uenig i - der kunne være særlige omstændigheder der gjorde at sælgeren ikke ifaldt ansvar. De to eneste omstændigher jeg umiddelbart kan tænke på er sælgerens forbehold eller force majeur. Lige med guld, så er der først KBL § 80, stk. 2, der henviser til KBL § 43, stk. 3. Dér fremgår sælgerens objektive ansvar. Dog henvises der så til § 24, hvoraf det fremgår, at: Ved køb af genstande, bestemte efter art, er sælgeren, selv om forsinkelsen ikke
kan tilregnes ham, pligtig til at svare skadeserstatning, medmindre han har forbeholdt sig fritagelse
derfor, eller muligheden af at opfylde aftalen må anses for udelukket ved omstændigheder, der
ikke er af sådan beskaffenhed, at sælgeren ved købets afslutning burde
have taget dem i betragtning, såsom ved hændelig undergang af alle
genstande af den art eller det parti, købet angår, ved krig,
indførselsforbud eller lignende.At sælgeren har pligt til at erstatte positiv opfyldelsesinteresse (og derved køberens fulde tab - "køberen skal stilles som at sælger havde opfyldt sin del af aftalen korrekt") fremgår bl.a. af karnovs note 279 i § 43, der henviser til note 268 i §
42. I note 140 til § 25 er positiv opfyldelsesinteresse beskrevet.
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Enerneslo
Bruger
Oprettet: 17-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 222
|
Sendt: 27-Maj-2010 kl. 20:42 |
Jeg havde købt en Siemens støvsuger hos dem. Men der var en samling på metalrøret der klikkede når man støvsugede frem og tilbage. Jeg skrev til dem om mit problem. De at de mente at det var normalt. Men min søster havde en magen til, som ikke gjorde det. Det skrev jeg så til dem, og så fik jeg tilsendt en ny.
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Neurobrain
Bruger
Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 97
|
Sendt: 21-September-2010 kl. 11:26 |
Til information kan det oplyses, at Wupti har udbetalt mig penge svarende til beløbet på de ekstra dele jeg købte i forbindelse med køb af kameraet.
Tak til forbrugerstyrelsen og Simsalabim[DK] ;)
Jer andre der spillede kloge.......ingen kommentarer...
Redigeret af Neurobrain - 21-September-2010 kl. 11:27
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Simsalabim[DK]
Guld medlem
Oprettet: 18-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 618
|
Sendt: 21-September-2010 kl. 11:58 |
Neurobrain skrev:
Til information kan det oplyses, at Wupti har udbetalt mig penge svarende til beløbet på de ekstra dele jeg købte i forbindelse med køb af kameraet.
Tak til forbrugerstyrelsen og Simsalabim[DK] ;)
Jer andre der spillede kloge.......ingen kommentarer...
|
Tak for opdateringen og tillykke med det. Sejt at du tog kampen - det gør de færreste vist ![Wink Wink](smileys/smiley2.gif)
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Bruger udmeldt 10
--
Oprettet: 03-December-2007
Status: Offline
Point: 530
|
Sendt: 21-September-2010 kl. 12:40 |
Det var da en vild afgørelse
D.v.s. jeg kan købe et kamerahus til f.eks kr.3.000,- i en butik, og købe model specifikt ekstraudstyr til det et andet sted for f.eks kr. 50.000, og hvis kameraet går i stykker efter 5 måneder og ikke kan laves/skaffes mere, så skal butikken give mig kr.53.000,- tilbage?
Mejnert
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Neurobrain
Bruger
Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 97
|
Sendt: 21-September-2010 kl. 14:08 |
Desværre ikke helt :)
Men hvis du køber et produkt, som kræver ekstra specifikke dele for at virke, har du mulighed for at få pengene retur for de ekstra dele.
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Simsalabim[DK]
Guld medlem
Oprettet: 18-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 618
|
Sendt: 21-September-2010 kl. 14:41 |
Mejnert skrev:
Det var da en vild afgørelse
D.v.s. jeg kan købe et kamerahus til f.eks kr.3.000,- i en butik, og købe model specifikt ekstraudstyr til det et andet sted for f.eks kr. 50.000, og hvis kameraet går i stykker efter 5 måneder og ikke kan laves/skaffes mere, så skal butikken give mig kr.53.000,- tilbage?
Mejnert |
Begynder I nu igen... Prøv at se på det på en anden måde. Jeg tror, at man kan gøre det så enkelt:Den solgte vare var defekt og Neurobrain havde derfor krav på afhjælpning eller omlevering. Det er kun hvis omlevering eller afjælpning var umulig eller ville påføre Wupti uforholdsmæssige omkostninger, at Nerobrain ikke ville kunne kræve dette. Alligevel valgte Wupti så ikke at leve op til købelovens bestemmelser om hvad Neurobrain havde ret til. Som følge deraf led Neurobrain et tab og det tab skal Wupti dække. Hvad er det uretfærdige i dette? Jeg forstår virkelig ikke hvorfor så mange brugere herinde åbenbart har ekstrem sympati for erhvervsdrivendes manglende overholdelse af købeloven ![Wacko Wacko](smileys/smiley29.gif) ![Confused Confused](smileys/smiley5.gif)
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
PerW
Guld medlem
Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4114
|
Sendt: 21-September-2010 kl. 14:55 |
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Bruger udmeldt 10
--
Oprettet: 03-December-2007
Status: Offline
Point: 530
|
Sendt: 21-September-2010 kl. 15:24 |
Neurobrain skrev:
Desværre ikke helt :)
Men hvis du køber et produkt, som kræver ekstra specifikke dele for at virke, har du mulighed for at få pengene retur for de ekstra dele.
|
Hvad er forskellen på det jeg skrev, og det du har købt?
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Bruger udmeldt 10
--
Oprettet: 03-December-2007
Status: Offline
Point: 530
|
Sendt: 21-September-2010 kl. 15:26 |
[/QUOTE] Begynder I nu igen... Prøv at se på det på en anden måde. Jeg tror, at man kan gøre det så enkelt:Den solgte vare var defekt og Neurobrain havde derfor krav på afhjælpning eller omlevering. Det er kun hvis omlevering eller afjælpning var umulig eller ville påføre Wupti uforholdsmæssige omkostninger, at Nerobrain ikke ville kunne kræve dette. Alligevel valgte Wupti så ikke at leve op til købelovens bestemmelser om hvad Neurobrain havde ret til. Som følge deraf led Neurobrain et tab og det tab skal Wupti dække. Hvad er det uretfærdige i dette? Jeg forstår virkelig ikke hvorfor så mange brugere herinde åbenbart har ekstrem sympati for erhvervsdrivendes manglende overholdelse af købeloven ![Wacko Wacko](smileys/smiley29.gif) ![Confused Confused](smileys/smiley5.gif) ![Wacko Wacko](smileys/smiley29.gif) [/QUOTE]
jeg er bare forundret over afgørelsen, men jeg må måske ikke deltage i debatten?
og nej jeg er ikke ansat i detailhandlen, og bliver det forhåbentlig aldrig ![Smile Smile](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley1.gif)
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Simsalabim[DK]
Guld medlem
Oprettet: 18-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 618
|
Sendt: 21-September-2010 kl. 15:31 |
Du er naturligvis velkommen i debatten ![Smile Smile](smileys/smiley1.gif)
Jeg har bare lidt svært ved at se hvad der er at være så forundret over. At det får konsekvenser, hvis en forretningsdrivende ikke overholder købeloven?
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |