|
|
Besvar ![]() |
Side 123 5> |
Forfatter | |
Cyberguy ![]() Bruger ![]() Oprettet: 09-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 78 |
![]() Sendt: 12-November-2009 kl. 23:15 |
Hej
Jeg har de seneste dage 2 steder med YouSee analogt signal bemærket, at billedet så mærkeligt langstrakt ud i højden på gamle 4:3 CRT fjernsyn. Billedet fyldte også hele skærmen, så det ligner at YouSee ændrer signalet, så det passer til 4:3 på en eller anden måde.
Jeg betakker mig for jeg ikke modtager det signal og fatter ikke YouSee kan komme i tanke om at gøre det. Begge steder jeg så det, går de ikke så meget op i TV og troede at billedet skulle være sådan, men kunne da godt se det nok ikke var rigtig, da jeg nævnte det for dem. Redigeret af Cyberguy - 12-November-2009 kl. 23:18 |
|
![]() |
|
dkscan ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 25-Februar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1333 |
![]() |
YouSee sender efterhånden 16:9 anamorft på rigtig mange af de analoge kanaler. Det vil sige at de tager et 16:9 signal og presser det sammen horisontalt.
Et 16:9 fjernsyn vil enten automatisk kunne strække billedet ud eller man kan manuelt gøre det, så der vises et korrekt 16:9 billede på hele skærmen På et 4:3 fjernsyn vil billedet som observeret være med forkerte proportioner. Nyere 4:3 fjernsyn har ofte en knap på fjernbetjeningen eller et menupunkt, der kan presse billedet sammen vertikalt, så det får korrekte proportioner og der indsættes sorte striber foroven og forneden. |
|
Per H. Nielsen
Dansk Scanner Information |
|
![]() |
|
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
![]() |
Der kan jo kun vidersendes som det modtages, og de meste er 16:9, så det vil se forkert ud på 4:3, det er ikke en fejl fra You See, de modtager signalet sådan.
|
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
![]() |
|
PerW ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4114 |
![]() |
Det giver jo også den bedste kvalitet, så hvorfor være utilfreds. At folk har TV der er 15 eller 20 år gamle som ikke kan se billedet ordentlig, er jo ikke noget man efterhånden kan tage hensyn til, på et eller andet tidspunkt må man kigge fremover.
|
|
![]() |
|
dkscan ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 25-Februar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1333 |
![]() |
Problemet for YouSee er formentlig, at det er de digitale udgaver, der danner grundlaget for de analoge. Tidligere har YouSee sendt enkelte kanaler bl.a. DR i to versioner, nemlig både som anamorf og letterboks. Der var det så letterboks-udgaven, der blev konverteret til analog og alle med 4:3 fjernsyn var glade og dem med 16:9 havde muligheden for at tage den anarmorfe udgave digitalt. Men i længden holder det nok ikke med flere udgaver af kanalerne og med frigivelsen af det digitale spejl er fokus formentlig på de digitale signaler, hvor der typisk ikke er de store problemer med 4:3 kontra 16:9 da dette håndteres af tv eller boks.
|
|
Per H. Nielsen
|
![]() |
|
moho ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 27-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3069 |
![]() |
Meget meget morsomt, Stofa i Århus sender lettebokset 4:3 og YouSee sender korrekt 16:9, som bliver højt og tyndt på 4:3 Tv.
Men bekymrer dette nogen? Ikke ret meget selvom Formel 1 biler er noget smalle. Og rigtig nok, mange med YouSee kan slet ikke se problemet.
De som har 16:9 CRT får trods alt mere service fra YouSee. Og hos en bekendt med Stofa kan et Tv CRT bl.a. Prosonic har zoom-wide-16:9-4:3 og Auto (som skærer en smule i siderne men har fuld højde). Redigeret af moho - 13-November-2009 kl. 14:45 |
|
![]() |
|
moho ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 27-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3069 |
![]() |
Dette indeholder en løgn, man kan ikke og jeg gentager man kan ikke sende noget Anamorfisk. Hvis nogen mener ordet løgn er for stort et ord! Da har DR selv skrevet at man slet ikke kan sende det analogt. Det som på et 4:3 Tv er højt og tyndt. Og hvis en representant for DR siger man ikke har skrevet dette, og jeg kan bevise De har, da er jeg at frifinde.
Hvad er Anamorfisk så for noget? Billedindhold og opløsning er den samme fordi PAL signalet er ens for billederne man ser på ens 16:9 eller/og 4:3 skærme.
Og hvorfor i alverden sender YouSee da analoge billeder som er høje og tynde her i Århus?
|
|
![]() |
|
![]() |
Nu har du igen glemt at tage dine piller :-)
|
|
Per H. Nielsen
|
![]() |
|
![]() |
De første halvanden linie er noget direkte vås, jeg har trods alt heller aldrig hørt om HDTV omtalt som anamorfisk (hverken som standard eller noget som helst andet). Det som YouSee sender ud forekommer jo fuldstændig normalt på et 16:9 Tv. Tale om et 16:9 tv gør billedet bredere er også helt ude af proportioner. Den vigtiske årsag til jeg skriver, er alle de spildte år med sorte bjælker på vores Video bånd.
|
|
![]() |
|
![]() |
På samme måde som billedet på en 35mm Filmstrimmel er ca 17 x 24, på samme måde kan man sige at et Tv billede består af "Noget". En Anamorfisk Linse gør en biograffilm bredere, og sådan Hardware- mæssigt kan jeg eller man skrive, at en TV skærm fabrikeres bredere _______ og da man skal bibeholde proportionerne, ja da gør man hvad man skal gøre, med hensyn til hvordan billederne vises.
Redigeret af moho - 13-November-2009 kl. 15:12 |
|
![]() |
|
![]() |
Nå men DR skrev noget som at man ikke kunne sende "Anamorfisk analogt" dengang DR begyndte sende digitalt den 1. april 2006. Selvom man kan være uenige i ordet Anamorfisk så er det ikke desto mindre Ordet, som Vi anvender om fænomenet. Jeg prøvede beregne kvalitetsforringelsen ved at DR og andre sendte Letterbokset 16:9 i det analoge signal, men løb sur i tallene!
![]() |
|
![]() |
|
Allan Olesen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 08-Juli-2008 Status: Offline Point: 3249 |
![]() |
Det analog signal benyttes vel efterhånden kun af folk med disse gamle fjernsyn. Vi andre kører digitalt. Derfor synes jeg, at det giver god mening, at man på det analoge signal sikrer bedst mulig kompatibilitet med de gamle TV, selv om det måske koster lidt kvalitet i forhold til et anamorfisk signal. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 5> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |