|
|
Besvar ![]() |
Side <1234 5> |
Forfatter | ||
dkscan ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 25-Februar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1333 |
![]() |
|
Hvilket også var, hvad man tidligere gjorde med enkelte kanaler bl.a. DR.
Problemet er formentlig, at de analoge signaler dannes ud fra digitale og man er næppe interesseret i at bakse med en digital letterboks-version af alle de tilgængelige analoge kanaler. I forvejen er en del af de digitale kanaler dubleret, fordi de skal være tilgængelige både i fuldpakken og som abonnementskanaler i mellempakken.
|
||
Per H. Nielsen
Dansk Scanner Information |
||
![]() |
||
PerW ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4114 |
![]() |
|
|
||
![]() |
||
DrageMester ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1660 |
![]() |
|
Man skal altså ikke mere end ca. 15 år tilbage for at 16:9 omskiftning ikke var (ordentlig) understøttet.
P.g.a. min recorder synes jeg anamorfisk 16:9 format på de analoge signaler klart er at foretrække, men har man et gammelt tv er man givet uenig.
|
||
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
|
||
![]() |
||
Allan Olesen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 08-Juli-2008 Status: Offline Point: 3249 |
![]() |
|
Øh, man vil da forhåbentlig aldrig lave en digital 4:3-kanal, bare for at have noget at konvertere til analog? Selv en almindelig husmands-modtagerboks til 2-300 kan jo indstilles til, om den skal spytte 16:9-indhold ud i 4:3 letterbox eller i 16:9. Så det håber jeg da også, at YouSee's udstyr kan. |
||
![]() |
||
dkscan ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 25-Februar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1333 |
![]() |
|
Indtil for kort tid siden kunne man digitalt se en letterboks-version af DR og et par andre kanaler svarende til hvad der blev sendt analogt. Jeg kan ikke se andet formål med det end at de digitale versioner har dannet grundlag for de analoge. De er da også forsvundet efter at det analoge er lagt om fra lettetboks til anamorf. |
||
Per H. Nielsen
||
![]() |
||
lunddal ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8643 |
![]() |
|
De letterboksversioner var jo baseret på det analoge signal som DR udsendte - det gør DR jo ikke mere.
|
||
![]() |
||
Gazerbeam ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 10-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 92 |
![]() |
|
Citat: moho
Dette indeholder en løgn, man kan ikke og jeg gentager man kan ikke sende noget Anamorfisk. Selvfølgelig kan man det, alternativet er, at 16:9 billedet sendes i letterbox med WSS som så tilpasser det til apparatet. Det giver en laver kvalitet. |
||
Philips 42PFL7606T (3D/DVB-T2)
Yamaha YSP-3000 Lydprojekter Panasonic AE900 Projekter Samsung SMT-H3126 & H3106 Toshiba HD DVD 30 og E1 PS3 60GB & 40 GB |
||
![]() |
||
![]() |
|
Og det er formentlig så grunden til, at det kun var et begrænset antal kanaler, der blev sendt på den måde og at denne mulighed ikke længere er til stede. At det også blev sendt digitalt skyldes formentlig tekniske årsager. Pointen er, at det næppe vil være helt enkelt at gøre mere for at tilfredsstille de analoge seere med 4:3 apparater. |
||
Per H. Nielsen
||
![]() |
||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
|
DR1 og DR2 4:3 (digitalt) er der nu stadigvæk... ![]() Redigeret af JesperLund - 13-November-2009 kl. 22:38 |
||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Ja det har du ret i, nu hedder de bare Test 1 og Test 2. Der er også en Test 3, der viser Folketingskanalen. Det må jo betyde, at de ihvertfald ikke er baseret på de nu slukkede analoge signaler. Hvad formålet med dem er, har jeg ingen anelse om. |
||
Per H. Nielsen
||
![]() |
||
Allan Olesen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 08-Juli-2008 Status: Offline Point: 3249 |
![]() |
|
Jeg vil gerne gentage:
Man behøver ikke en 4:3 digital kanal for at kunne konvertere til 4:3 analogt. Man kan naturligvis vælge at gøre det på den måde, men det er ikke nogen nødvendighed. Jeg har lige installeret en helt billig digitalboks på svigerfars 4:3 TV. Den har ingen som helst problemer med at konvertere en 16:9 digital kanal til et 4:3 analogt signal, selvfølgelig passende forsynet med sorte bjælker, så aspect ratio bevares. Hvis en boks til 300,- kan, så er det altså ikke fysisk umuligt for en kabel-TV-udbyder at gøre det samme. Redigeret af Allan Olesen - 14-November-2009 kl. 11:45 |
||
![]() |
||
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
![]() |
|
Nej, umuligt er det ikke, men hvad med omkostninger, er de ikke høje nok i forvejen.? Ligeledes, så får alle dem med 16:9 TV så et problem, og det format er kommet for at blive, så lad det nu ligge, eller anskaf udstyr der er kompatibelt. Man stoppede heller ikke farve TV i sin tid fordi der ikke var mange der kunne modtage det. Enten må man ignorere fremskridt, eller tilpasse.
|
||
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234 5> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |