recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - YouSee forvrænget billede i 4:3
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketYouSee forvrænget billede i 4:3

Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
dkscan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2009 kl. 15:47
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Derfor synes jeg, at det giver god mening, at man på det analoge signal sikrer bedst mulig kompatibilitet med de gamle TV, selv om det måske koster lidt kvalitet i forhold til et anamorfisk signal.
Hvilket også var, hvad man tidligere gjorde med enkelte kanaler bl.a. DR.
Problemet er formentlig, at de analoge signaler dannes ud fra digitale og man er næppe interesseret i at bakse med en digital letterboks-version af alle de tilgængelige analoge kanaler. I forvejen er en del af de digitale kanaler dubleret, fordi de skal være tilgængelige både i fuldpakken og som abonnementskanaler i mellempakken.  
Per H. Nielsen
Dansk Scanner Information
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Marts-2008
Point: 4114
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2009 kl. 18:12

Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Det giver jo også den bedste kvalitet, så hvorfor være utilfreds. At folk har TV der er 15 eller 20 år gamle som ikke kan se billedet ordentlig, er jo ikke noget man efterhånden kan tage hensyn til, på et eller andet tidspunkt må man kigge fremover.

Det analog signal benyttes vel efterhånden kun af folk med disse gamle fjernsyn. Vi andre kører digitalt.

Derfor synes jeg, at det giver god mening, at man på det analoge signal sikrer bedst mulig kompatibilitet med de gamle TV, selv om det måske koster lidt kvalitet i forhold til et anamorfisk signal.
Det vil jeg ikke give dig ret i. Selv mit gamle Sony 28" 4:3 TV kunne omskifte, så det kan godt være man skal 20-30 år tilbage for at finde et TV hvor man ikke kan skifte mellem 4:3 og 16:9. Der er mange der har et 32" 16:9 analog TV, det er vel så mindst 10 år gamle.
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2004
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2009 kl. 18:53
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Det vil jeg ikke give dig ret i. Selv mit gamle Sony 28" 4:3 TV kunne omskifte, så det kan godt være man skal 20-30 år tilbage for at finde et TV hvor man ikke kan skifte mellem 4:3 og 16:9. Der er mange der har et 32" 16:9 analog TV, det er vel så mindst 10 år gamle.
Mit gamle Sony TV købt i 1995 kunne kun med møje og besvær skifte om til 16:9 format - man skulle dybt ind i en menu for at lave omskiftningen.

Man skal altså ikke mere end ca. 15 år tilbage for at 16:9 omskiftning ikke var (ordentlig) understøttet.

P.g.a. min recorder synes jeg anamorfisk 16:9 format på de analoge signaler klart er at foretrække, men har man et gammelt tv er man givet uenig.
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2009 kl. 19:04
Oprindeligt skrevet af dkscan dkscan skrev:

Problemet er formentlig, at de analoge signaler dannes ud fra digitale og man er næppe interesseret i at bakse med en digital letterboks-version af alle de tilgængelige analoge kanaler. I forvejen er en del af de digitale kanaler dubleret, fordi de skal være tilgængelige både i fuldpakken og som abonnementskanaler i mellempakken.  

Øh, man vil da forhåbentlig aldrig lave en digital 4:3-kanal, bare for at have noget at konvertere til analog?

Selv en almindelig husmands-modtagerboks til 2-300 kan jo indstilles til, om den skal spytte 16:9-indhold ud i 4:3 letterbox eller i 16:9. Så det håber jeg da også, at YouSee's udstyr kan.
Til top
dkscan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2009 kl. 19:18

Øh, man vil da forhåbentlig aldrig lave en digital 4:3-kanal, bare for at have noget at konvertere til analog?

Indtil for kort tid siden kunne man digitalt se en letterboks-version af DR og et par andre kanaler  svarende til hvad der blev sendt analogt. Jeg kan ikke se andet formål med det end at de digitale versioner har dannet grundlag for de analoge.
De er da også forsvundet efter at det analoge er lagt om fra lettetboks til anamorf.  

Per H. Nielsen
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8643
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2009 kl. 21:32
De letterboksversioner var jo baseret på det analoge signal som DR udsendte - det gør DR jo ikke mere.
Til top
Gazerbeam Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 10-Juni-2006
Point: 92
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2009 kl. 22:25
Citat: moho
Dette indeholder en løgn, man kan ikke og jeg gentager man kan ikke sende noget Anamorfisk.

Selvfølgelig kan man det, alternativet er, at 16:9 billedet sendes i letterbox med WSS som så tilpasser det til apparatet. Det giver en laver kvalitet.
Philips 42PFL7606T (3D/DVB-T2)
Yamaha YSP-3000 Lydprojekter
Panasonic AE900 Projekter
Samsung SMT-H3126 & H3106
Toshiba HD DVD 30 og E1
PS3 60GB & 40 GB
Til top
dkscan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2009 kl. 22:36
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

De letterboksversioner var jo baseret på det analoge signal som DR udsendte - det gør DR jo ikke mere.

Og det er formentlig så grunden til, at det kun var et begrænset antal kanaler, der blev sendt på den måde og at denne mulighed ikke længere er til stede. At det også blev sendt digitalt skyldes formentlig tekniske årsager.
Pointen er, at det næppe vil være helt enkelt at gøre mere for at tilfredsstille de analoge seere med 4:3 apparater. 

Per H. Nielsen
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2009 kl. 22:37

DR1 og DR2 4:3 (digitalt) er der nu stadigvæk...Wink

Redigeret af JesperLund - 13-November-2009 kl. 22:38
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
dkscan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2009 kl. 22:49
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

DR1 og DR2 4:3 (digitalt) er der nu stadigvæk...Wink

Ja det har du ret i, nu hedder de bare Test 1 og Test 2. Der er også en Test 3, der viser Folketingskanalen.

Det må jo betyde, at de ihvertfald ikke er baseret på de nu slukkede analoge signaler. Hvad formålet med dem er, har jeg ingen anelse om.

Per H. Nielsen
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2009 kl. 11:43
Jeg vil gerne gentage:
Man behøver ikke en 4:3 digital kanal for at kunne konvertere til 4:3 analogt. Man kan naturligvis vælge at gøre det på den måde, men det er ikke nogen nødvendighed.

Jeg har lige installeret en helt billig digitalboks på svigerfars 4:3 TV. Den har ingen som helst problemer med at konvertere en 16:9 digital kanal til et 4:3 analogt signal, selvfølgelig passende forsynet med sorte bjælker, så aspect ratio bevares.

Hvis en boks til 300,- kan, så er det altså ikke fysisk umuligt for en kabel-TV-udbyder at gøre det samme. 

Redigeret af Allan Olesen - 14-November-2009 kl. 11:45
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2009 kl. 12:37
 Nej, umuligt er det ikke, men hvad med omkostninger, er de ikke høje nok i forvejen.? Ligeledes, så får alle dem med 16:9 TV så et problem, og det format er kommet for at blive, så lad det nu ligge, eller anskaf udstyr der er kompatibelt. Man stoppede heller ikke farve TV i sin tid fordi der ikke var mange der kunne modtage det. Enten må man ignorere fremskridt, eller tilpasse.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 5>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu