|
|
Besvar ![]() |
Side <12345> |
Forfatter | ||
HeartWare ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Oktober-2003 Sted: Bagsværd, DK Status: Offline Point: 4804 |
![]() |
|
Der er også det juridiske aspekt - MÅ YouSee overhovedet ændre på signalet fra udbyder?
Grunden til, at de tidligere havde en 4:3 udgave var, at DR sendte en 4:3 udgave ud, som YouSee så kunne opsnappe og videresende. Nu findes denne 4:3 udgave ikke længere, så den eneste måde der kan leveres en sådan (med mindre DR selv leverer den via fiber til YouSee) er at YouSee ændrer på det signal de modtager fra udbyder, og det mener jeg ikke de må. |
||
Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver |
||
![]() |
||
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
![]() |
|
Det er en anden ting, en leverandør må ikke ændre på de signaler som fås fra de enkelte TV stationer, de skal udsendes Transparent. Det eneste man må gøre, er en ommodulering (DVB-C), og ændring eller indsættelse af et kodningssystem. Ingen billedbehandling.
|
||
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
||
![]() |
||
Allan Olesen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 08-Juli-2008 Status: Offline Point: 3249 |
![]() |
|
Jeg køber ikke omkostningsargumentet, med mindre du har hårde facts, som fortæller, at det vil være dyrere. Vi taler om en funktionalitet, som findes i en hjemme-modtager til 2-300,-. Den findes forhåbentlig også i det - sikkert meget dyrere - udstyr, som kabel-TV-udbyderne bruger. Jeg køber heller ikke argumentet med fremskridt og problemer for ejere af 16:9-TV. Digitalt TV er også kommet for at blive. Vi, der er så meget fremme i skoene, at vi har anskaffet et 16:9-TV, er forhåbentlig også allerede på vej over i digitalt TV. Så analogt TV er alligevel kun en løsning, man har af hensyn til bagudkompatibilitet. For nu at blive i din sammenligning med farve-TV: Hvad nu, hvis man efter indførelsen af farve havde ændret standarden for sort/hvid, så kun de nye TV var i stand til at modtage sort/hvid? Det er faktisk noget tilsvarende, der er tilfældet her.
Jeg har svært ved at tro, at de ikke må, hvis de har TV-stationens tilladelse. Og hvorfor skulle en TV-station nægte dem at lave en ændring, som resulterer i, at stationens billede vises med korrekt aspect ratio? Redigeret af Allan Olesen - 14-November-2009 kl. 13:35 |
||
![]() |
||
dkscan ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 25-Februar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1333 |
![]() |
|
Du kender åbenbart mere til YouSee's infrastruktur end jeg gør. Så kan du sikkert også løfte sløret for, hvad man har brugt de digitale 4:3 versioner af DR1 og DR2 til?
Du ved godt, hvorfor man kørte med hardmattede undertekster på DR2 via DVB-T? Hvis ikke, så gjorde man det, fordi DVB-T signalet blev brugt til at føde de master, hvorfra man sendte DR2 analogt. Der var bare et lille problem: Det meget dyre og professionelle udstyr, der modtog DVB-T signalet og konverterede det til analog kunne i modsætning til en 300 kroners boks ikke håndtere DVB-undertekster :-) |
||
Per H. Nielsen
Dansk Scanner Information |
||
![]() |
||
dkscan ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 25-Februar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1333 |
![]() |
|
Nøgleordet er formentlig: "meget dyrere". Hvis YouSee pludselig skulle til at distribuere letterboks-versioner af 30-40 analoge kanaler, så er det næppe billigt og det er næppe en udgift, der er særlig nem at sælge til kunderne. Det slet ikke sikkert at det udstyr, der sidder rundt omkring, er gearet til sådan en konvertering samt indsættelse af de signaler, der får 16:9 tv til at foretage letterboks-zoom.
Nej tilfældet her er, at dem med 4:3 tv skal trykke på en knap eller ind i en menu for at få vist billedet korrekt. |
||
Per H. Nielsen
||
![]() |
||
![]() |
|
Som omtalt tidligere i tråden, så findes 4:3 versionerne af DR1 og DR2 stadig digitalt hos YouSee blot under navnene Test 1 og Test 2. Men det kan jo sagtens være, at DR stadig leverer disse. |
||
Per H. Nielsen
||
![]() |
||
Allan Olesen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 08-Juli-2008 Status: Offline Point: 3249 |
![]() |
|
Ja, dem med nyere 4:3 TV. Ikke dem med gamle 4:3-TV. Så du har ikke forstået mit argument. Med hensyn til, om det er teknisk muligt, lægger du mig ord i munden. Jeg har ikke hævdet at kende YouSee's udstyr, dengang jeg skrev, at det ikke er en fysisk umulighed. "Fysisk muligt" og "muligt med YouSee's udstyr" er to forskellige ting. Du har ret i, at YouSee muligvis ikke kan gøre det uden omkostninger. Derfor skrev jeg også blot, at jeg ikke ville acceptere påstanden om øgede omkostninger uden hårde facts. Det er nemlig efter min mening absolut ikke en påstand, man bare skal tage for givet. |
||
![]() |
||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
|
Tjaah, de må godt hardmatte undertekster og re-encode (digitalt -> digitalt) på de svenske og tyske kanaler (når der sendes danske undertekster), og jeg kan egentlig ikke se at det er en større ændring af signalet end at letterboxe en 16:9 udsendelse når der skal laves en analog udgave. Jeg tvivler på validiteten af dette juridiske argument. De tekniske aspekter, hvorvidt det er nemt eller besværligt for YouSee at letterboxe, og hvad dette koster for YouSee, har jeg ingen forudsætninger for at vurdere. YouSee prøvede i nogle dage at letterboxe TV2 ved D/A konverteringen, og så startede diskussionen om underteksterne skulle placeres inden for eller uden for 16:9 zoom området (samme diskussion kørte da TV2 selv placerede underteksterne). Tilsyneladende var widescreen TV folket hurtigst på aftrækkeren, og fik fyret nogle klager af sted til YouSee, og nu har YouSee valgt at undlade letterboxingen på 16:9 udsendelser. Det er umuligt at gøre alle tilfredse med analogt TV. Jeg synes dog at anamorphic 16:9 på de analoge udgaver udvander YouSee's markedsføringspåstand om at man kan blive ved med at bruge sine gamle TV uden boxe (modsat Boxer/DTT folket). Redigeret af JesperLund - 14-November-2009 kl. 15:09 |
||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||
![]() |
||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
|
Navnene kunne dog godt antyde at disse kanaler forsvinder på et tidspunkt, og der er heller ikke EPG på dem. Jeg tvivler på at de dukker op på YouSee boxene? Derimod var der tidligere DR1_43 og DR2_43 på YouSee boxene (så vidt jeg husker fra dengang jeg brugte Sagem60). |
||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||
![]() |
||
HeartWare ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Oktober-2003 Sted: Bagsværd, DK Status: Offline Point: 4804 |
![]() |
|
Eller også kan det være, qua deres navne, at det ikke er officielle kanaler, men nogle de bruger til intern test, og som det slet ikke er meningen, at offentligheden skal have adgang til... |
||
Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver |
||
![]() |
||
chefen67 ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 28-November-2009 Sted: Danmark Status: Offline Point: 4 |
![]() |
|
Hejsa,
Jeg er lige flyttet i en ny lejlighed midlertidigt, hvor der er YouSee. Der var Stofa, hvor jeg boede før. Jeg har et B&O MX7000 TV (4:3 skærm), som jeg er meget glad for. Dog, efter jeg satte TV'et til i den nye lejlighed, vises samtlige kanaler i det forvrængede 4:3 billede som I omtaler i denne tråd. Man kan tydeligt se, at den strækker det anamorfiske signal horisontalt, så den er helt galt. Jeg har 14 kanaler, og det er det samme problem med samtlige kanaler. MX7000'eren har ikke en feature som gør, at man selv kan skubbe billedet på plads, så det er noget skidt. Jeg har prøvet at ringe til YouSee i 2 dage nu, men forgæves. Så vidt jeg kan forstå, ja så er det den måde som de sender på, som er mit problem. Vil det så sige, at Stofa sender signalet ud på en anden måde? Med Stofa blev der automatisk masket af alt afhængig af aspect ratio på det man så. Er der noget jeg kan gøre? Kan jeg få en switch, en boks etc. som kan hjælpe mig? Håber nogen kan hjælpe. På forhånd tak. janus |
||
![]() |
||
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
![]() |
|
Du kan anskaffe en Digitalmodtager, og sætte den op til visning på et 4:3 TV, det er ikke muligt at ændre på det Analoge signal, det er jo produceret i 16:9 og vil derfor ikke passe til de gamle skærme. Udbyderne må ikke ændre på signalerne, det skal vidersendes uændret.
|
||
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12345> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |