recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - YouSee forvrænget billede i 4:3
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketYouSee forvrænget billede i 4:3

Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
chefen67 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 28-November-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2009 kl. 21:36
Hej Niels,

tak for dit hurtige svar.

Undskyld, men jeg har meget lidt forstand på digitalt TV. Når du siger digitalmodtager, betyder det så oprettelse af abonnement osv. osv.?

Hvad er det helt præcist det kræver, også økonomisk?

Tak

janus
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2009 kl. 21:41

Du skal købe en Samsung 3106 eller en 3126, så har du alle dine nuværende kanaler Digitalt, det er jo snart noget tid siden de blev gratis. Du må vel have set alle de reklamer der har være for det alle steder.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Vilhelm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2009
Sted: København Ø
Point: 1508
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2009 kl. 23:37
Oprindeligt skrevet af chefen67 chefen67 skrev:

Hej Niels,
tak for dit hurtige svar.
Undskyld, men jeg har meget lidt forstand på digitalt TV. Når du siger digitalmodtager, betyder det så oprettelse af abonnement osv. osv.?
Hvad er det helt præcist det kræver, også økonomisk?
Tak
janus

Jeg har også YouSee og ser nogle analoge tv-kanaler i et 4:3 B&O. Det er da langt fra alle kanaler der vises med forvrænget billede. Det er faktisk kun på DR K jeg har observeret det i visse udsendelser. Så dit problem undrer mig.

Hvis du vil prøve digital kabel-tv-modtagelse fra YouSee, har du mange muligheder med dit eksisterende fjernsyn. Der kræves ikke særligt abonnement eller udgifter, medmindre du vil have adgang til betalingskanaler eller interaktive tjenester.  Der er 3 bokse fra YouSee. Den billigste er  Sagem 60 (495 kr.) der kan modtage standard-tv, men ikke HD-kanaler. Og det er heller ikke særlig relevant i et tv der ikke er HD-ready, da HD-kanalers høje billedkvalitet kun bliver til standardkvalitet i et traditionelt tv. Men som Radiomanden skriver, er der også to HD-bokse (Samsung 3106 og 3126 - sidstnævnte med harddiskoptager).

Du kan læse om dine muligheder i den vejledning jeg har skrevet, og som findes på Recordere her.

Redigeret af Vilhelm - 30-November-2009 kl. 23:39
Venlig hilsen, Vilhelm
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2009 kl. 09:43
Hej Vilhelm,

Tak for dit uddybende svar.

Det er konsekvent ALLE kanaler som er strukket horisontalt, og som ser forkerte ud på skærmen

DR K, DR1, DR2, DR Ramasjang, TV2, SVT1, SVT2, TV3, TV3 Puls, Kanal 4 osv. osv.

Selv reelle udsendelser i 4:3 får et skub i siden, hvilket bliver helt skævt. På en 4:3 skærm får man så sorte bjælker I SIDERNE og får et billede som er højere end det er bredt :-)

Kan jeg blot købe den SAGEM 60 og koble den til uden abonnement osv. når jeg reelt kun skal bruge til at lave signalet om så mit TV forstår det, altså indstille boksen til et 4:3 TV? Og du har helt ret: det er ikke relevant at kunne modtage HD kanalerne i min situation.

Tusind tak

Janus
Til top
dkscan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Februar-2006
Sted: Denmark
Point: 1333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2009 kl. 10:11
Oprindeligt skrevet af Vilhelm Vilhelm skrev:

Jeg har også YouSee og ser nogle analoge tv-kanaler i et 4:3 B&O. Det er da langt fra alle kanaler der vises med forvrænget billede. Det er faktisk kun på DR K jeg har observeret det i visse udsendelser. Så dit problem undrer mig.
Kan det tv automatisk indsætte sorte bjælker i top og bund? For det er efterhånden ganske mange kanaler, som YouSee sender anamorft deriblandt DR og TV2.
Per H. Nielsen
Dansk Scanner Information
Til top
dkscan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Februar-2006
Point: 1333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2009 kl. 10:21
Oprindeligt skrevet af chefen67 chefen67 skrev:

Selv reelle udsendelser i 4:3 får et skub i siden, hvilket bliver helt skævt. På en 4:3 skærm får man så sorte bjælker I SIDERNE og får et billede som er højere end det er bredt :-)
Det virker meget mærkeligt, hvis det er den generelle oplevelse. Jeg har fra tid til anden set fænomenet på enkelte kanaler, men det har typisk kun været i en kortere periode.
På de fleste kanaler deriblandt DR og TV2 burde du på et 4:3 fjernsyn få fyldt hele skærmen ud og dermed få et for langstrakt billede, når det er 16:9 der sendes. 
Per H. Nielsen
Dansk Scanner Information
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2009 kl. 10:55
Hej Per og Vilhelm,

Mit TV kan desværre ikke selv sætte bjælker på, altså der findes ikke en feature hvor jeg selv kan skubbe billedet på plads, desværre.

Jeg får fyldt hele skærmen ud på samtlige kanaler (uden bjælker), men jeg kan se at det ser forkert ud, altså det ser ud som om alle kanaler sendes anamorft, men TV'et kan ikke selv lave det om så det passer til 4:3 skærmen?

Nå, vi kommer ikke rigtig videre :-) Jeg må få fat i den skide boks eller købe et nyt TV :-)

janus 
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2006
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2009 kl. 15:28
Oprindeligt skrevet af dkscan dkscan skrev:

Oprindeligt skrevet af Vilhelm Vilhelm skrev:

Kan det tv automatisk indsætte sorte bjælker i top og bund? For det er efterhånden ganske mange kanaler, som YouSee sender anamorft deriblandt DR og TV2.

Mit problem er ikke så meget om et 4:3 tv kan indsætte sorte bjælker, mere fordi der aldrig (før nu) har været behov herfor.

Og hvad værre er al den plads som sorte bjælker optog på vore VHS bånd. Aldrig der rejste sig et ramaskrig om, nu skulle man altså sende tingene høje og tynde. Hvilket bringer mig direkte til problemet med 'Anamorfiske linser og Projektorer, men sådan er livet. Når ingen ville unde (lade os opleve), den bedre kvalitet som 16:9 tv ville have fået, dersom billedet på 4:3 Tv blev anamorfisk; det skulle absolut sendes i Letterboks og zoomes op på 16:9 skærmene, alle levede trods alt godt hermed!
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2006
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2009 kl. 15:34
Korrekt

Her i Århus er det kun Århus kanalen (analog) som har bjælker i siderne, altså sådan at på et 16:9 tv er proportionerne normale dog fortsat sorte sider, men ingen synes tage notits heraf, selvom tingene er høje og tynde.
Til top
Vilhelm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2009
Sted: København Ø
Point: 1508
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2009 kl. 18:07
Nu er den også gal i mit 4:3 tv. Tidligere viste det ubesværet 16:9 formater i letterbox (sorte bjælker for oven og for neden). Nu er al lettterbox forsvundet på alle kanaler, og billederne vises forstrakt i højden, så billedet fylder hele skærmen ud. Det ser forfældeligt ud med de langstrakte hoveder etc. Kun på Ekstrakanalen (p.t. TV3Puls) har YouSee fundet for godt at sætte en sort bjælke på forneden, men den bruges til YouSee-logo og forstyrrende gentagne info'er.

Dette har YouSee på ingen måde forberedt sine kunder på. Tværtimod har man sagt til kunder med analog tv-modtagelse:
"Med YouSee Kabel-tv ser du tv, som du plejer
Hos YouSee vil vi fortsat sende ganske almindeligt, analogt YouSee Kabel-tv efter den 31. oktober 2009. Det betyder, at du også efter oktober 2009 kan se tv på samme måde, som du altid har gjort, både på gamle og nye fjernsyn."
Det står at læse her
Vi har fået at vide at analogt kabel-tv fortsætter i mange år endnu, og YouSee har antydet en tidshorisont på henved 10 år. Det er hvad jeg selv har forebedt beboerne i min bebyggelse på.

YouSee har mig bekendt intet sagt om denne ændring af de analoge signaler. Om den er midlertidig, eller noget vi skal indstille os på.  Er der nogen der ved noget herom?

(Det er ikke nødvendigt at skrive at digitalt tv er meget bedre, og hvad jeg derfor bør gøre. Det ved jeg.)
Venlig hilsen, Vilhelm
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2009 kl. 18:18

Da de enkelte leverandører ikke må ændre på signalet, og at de fleste udsendelser er produceret i 16:9, så vil det give problemer på de gamle TVer, det kan ikke undgås. Før 1/11 havde man de Analoge signaler, det har man jo ikke mere.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2004
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2009 kl. 19:11
Hvad er det for noget med at leverandørerne ikke må ændre på signalet? Det lyder mere som et rygte end fakta.

Signalerne bliver jo ændret fra digitalt til analogt, så tilføjelse af et Wide eller Zoom flag er jo at betragte som en bagatel i forhold til den store ændring - digital-analog konvertering.

Redigeret af DrageMester - 01-December-2009 kl. 19:19
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top

Besvar Besvar Side  <1 2345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu