Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Radiomanden
Platin medlem
Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
|
Sendt: 01-December-2009 kl. 19:19 |
Signaler skal udsendes transparant, d.v.s. som de modtages, der må ikke foretages ændringer udover remodulation og indsætning af en e.v.t kodning.
Det gamle format er væk, blev sidst set i dårlig tilstand gående på krykker i et udviklingsland, og ingen hjælp at hente, må nu anses for værende bortgået. Det har Phillips da i det mindste fattet.
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
HeartWare
Guld medlem
Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4804
|
Sendt: 01-December-2009 kl. 22:00 |
DrageMester skrev:
Signalerne bliver jo ændret fra digitalt til analogt, så tilføjelse af et Wide eller Zoom flag er jo at betragte som en bagatel i forhold til den store ændring - digital-analog konvertering. |
Der tilføjes skam 16:9 WSS signal i linie 23 på de kanaler, der sendes ud i 16:9 på det analoge net. Problemet er blot, at det ikke er alle TV, der rent faktisk adlyder disse signaler (specielt ikke gamle 4:3 TV), samt at ikke alle gamle 4:3 TV rent faktisk kan køre i 16:9 mode (ved at "klemme billedet sammen").
|
Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver
|
Vilhelm
Guld medlem
Oprettet: 24-Marts-2009
Sted: København Ø
Point: 1508
|
Sendt: 01-December-2009 kl. 23:09 |
HeartWare skrev:
DrageMester skrev:
Signalerne bliver jo ændret fra digitalt til analogt, så tilføjelse af et Wide eller Zoom flag er jo at betragte som en bagatel i forhold til den store ændring - digital-analog konvertering. |
Der tilføjes skam 16:9 WSS signal i linie 23 på de kanaler, der sendes ud i 16:9 på det analoge net. Problemet er blot, at det ikke er alle TV, der rent faktisk adlyder disse signaler (specielt ikke gamle 4:3 TV), samt at ikke alle gamle 4:3 TV rent faktisk kan køre i 16:9 mode (ved at "klemme billedet sammen"). |
Kan du eller andre i almindeligt sprog fortælle, hvorfor man ikke længere sender analoge tv-signaler af 16:9 optagelser, så de kan vises i et såkaldt "gammelt" 4:3 tv med bjælker for oven og for neden (letterbox). Det har man da gjort i flere år. Jeg forstår ikke hvorfor det ophører. At sende transparent vil sige at tv-distributøren (YouSee) videresender signalet fra udbyder sådan som man modtager det. Men YouSee laver jo et analogt signal ud af et digitalt, og det er alt andet end transparent. Når man nu engang sender analogt tv på kabel-tv, bør man da sende i et format, som passer til de fleste analoge tv-apparater? Ellers kan man efter min mening lige så godt slukke for analogt kabel-tv.
|
Venlig hilsen, Vilhelm
|
HeartWare
Guld medlem
Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4804
|
Sendt: 02-December-2009 kl. 06:56 |
At konvertere fra digitalt til analogt er en nødvendighed, ligesom f.eks. en konvertering fra DVB-S til DVB-C, og er derfor transparent.
At konvertere fra 16:9 til 4:3 er en forringelse af signalet (fra 576 linier til ca. 480) og betragtes derfor ikke som værende transparent.
|
Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver
|
Rasmusdc
Guld medlem
Oprettet: 09-December-2007
Sted: Denmark
Point: 1756
|
Sendt: 02-December-2009 kl. 10:31 |
vilhelm... er også nævnt flere gange i tråden.
4:3 tvet er ved at dø, kender faktisk ikke nogle som IKKE har et 16:9 tv som primære tv, godt være de har 4:3 stående i hjørnet på et værelse, så man vælger at understøtte det format som giver mest værdi, samt man understøtter det format som ALLE tv i dag sælges i, du skal bruge lang tid for at finde noget 4:3 i dag.
Derudover skulle man sende analog, så ville man langt fra udnytte det fulde potentiale i billedet, da de sorte bjælker er rent spild. det vil sige 16:9 tv ville miste rigtig meget billedkvalitet. de fleste 4:3 tv kan stadig omforme billedet og derudover kan bokse, og det forringer ikke at trykke et anamorft billede sammen.
Så det er simpel regning, at man ikke ønsker at brug ressourcerne på at understøtte noget der er dødt for lang tid siden.
TV der er over 15 år gamle, må også anses som "døde" eller udlevede.
at der sidder et par kunder og trofast holder fast i deres 15 år gamle CRT tv skal ikke straffe de resterende. især fordi de fleste af dem ikke rigtig gider tv, og hvis de har antenne båret net så SKAL de have en boks, og den kan lave omformatteringen ,så det er kun et fåtal af yousees kunder der bliver ramt.
som nævnt så kan "problemet" sagtens løses med en boks. men problemstillingen kan jo også nævnes ved 100 andre ting.
Hvorfor nedlægger man det analoge antenne net? der er jo en stor del der ikke har Mpeg2 dekodere (fremtid)
hvorfor lukke mpeg2 i 2012 (igen for at kunne levere bedre ydelser i fremtiden)
verden flytter sig bare, og tror UTALLIGE folk har kæmpet enormt meget for at slippe for det letterboxed 4:3 signal, der gør at 16:9 ser ud af helvede til fordi man spilder næsten 1/2 af billedet på at sinde sort ud.
|
DrageMester
Guld medlem
Oprettet: 30-November-2004
Sted: Denmark
Point: 1660
|
Sendt: 02-December-2009 kl. 11:20 |
Vilhelm skrev:
Kan du eller andre i almindeligt sprog fortælle, hvorfor man ikke længere sender analoge tv-signaler af 16:9 optagelser, så de kan vises i et såkaldt "gammelt" 4:3 tv med bjælker for oven og for neden (letterbox). Det har man da gjort i flere år. Jeg forstår ikke hvorfor det ophører. At sende transparent vil sige at tv-distributøren (YouSee) videresender signalet fra udbyder sådan som man modtager det. Men YouSee laver jo et analogt signal ud af et digitalt, og det er alt andet end transparent.
Når man nu engang sender analogt tv på kabel-tv, bør man da sende i et format, som passer til de fleste analoge tv-apparater? Ellers kan man efter min mening lige så godt slukke for analogt kabel-tv.
|
Hvorfor man gør det ene eller det andet skal jeg ikke kunne sige, men til gengæld synes jeg personligt det er at foretrække, at der sendes 16:9 anamorft i stedet for pseudo 16:9 som 4:3 letterbox. 16:9 anamorft er for mig at foretrække, fordi det giver meget bedre billedkvalitet ved optagelse på en recorder med efterfølgende afspilning (på en bredskærm) end det ville gøre med 4:3 letterbox. Så kan man jo indvende, at det går ud over gamle 4:3 fjernsyn, men der er masser af 4:3 fjernsyn som godt kan håndtere 16:9 anamorft format korrekt. Man kan også sige, at hvorfor blander jeg en analog recorder ind i billedet; det gør jeg fordi, producenterne af HDD/DVD recordere ikke vil hoste op med moderne udstyr, som kan optage digitalt fra DVB-C, og så er det oplagt at fortsætte med "gamle" analoge recordere. For dem der så har et gammelt 4:3 fjernsyn, som ikke kan håndtere 16:9 anamorft korrekt, er det jo ærgerligt, men på et eller andet tidspunkt må man jo tage mere hensyn til nyt udstyr end til gammelt, og 1. november 2009 er after min mening et godt skæringstidspunkt for dette, da alle er blevet informeret om slukning af det analoge luftbårne signal.
Redigeret af DrageMester - 02-December-2009 kl. 11:21
|
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
|
Vilhelm
Guld medlem
Oprettet: 24-Marts-2009
Sted: København Ø
Point: 1508
|
Sendt: 02-December-2009 kl. 22:52 |
DrageMester skrev:
Hvorfor man gør det ene eller det andet skal jeg ikke kunne sige, men til gengæld synes jeg personligt det er at foretrække, at der sendes 16:9 anamorft i stedet for pseudo 16:9 som 4:3 letterbox. 16:9 anamorft er for mig at foretrække, fordi det giver meget bedre billedkvalitet ved optagelse på en recorder med efterfølgende afspilning (på en bredskærm) end det ville gøre med 4:3 letterbox. Så kan man jo indvende, at det går ud over gamle 4:3 fjernsyn, men der er masser af 4:3 fjernsyn som godt kan håndtere 16:9 anamorft format korrekt. Man kan også sige, at hvorfor blander jeg en analog recorder ind i billedet; det gør jeg fordi, producenterne af HDD/DVD recordere ikke vil hoste op med moderne udstyr, som kan optage digitalt fra DVB-C, og så er det oplagt at fortsætte med "gamle" analoge recordere. For dem der så har et gammelt 4:3 fjernsyn, som ikke kan håndtere 16:9 anamorft korrekt, er det jo ærgerligt, men på et eller andet tidspunkt må man jo tage mere hensyn til nyt udstyr end til gammelt, og 1. november 2009 er after min mening et godt skæringstidspunkt for dette, da alle er blevet informeret om slukning af det analoge luftbårne signal. |
Tak for et meget tilfredsstillende svar. Også tak til andre i denne tråd.
|
Venlig hilsen, Vilhelm
|