|
YouSee indklaget til konkurrencetilsynet |
Besvar | Side <12345 14> |
Forfatter | ||||
lunddal
Guld medlem Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8584 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Jeg prøver primært at finde ud af hvad det egentlig er du mener med dine noget forvirrende indlæg. Du nævner bl.a. en lov du ikke kender og ikke har læst, og det spørger jeg så ind til. Større agenda har jeg nu ikke.
Jeg er af den holdning at virksomheder selv skal have lov til at bestemme hvilke produkter de udbyder - og til hvilke priser, og er man utilfreds, må man handle andetsteds. Den ændring, som jeg går ud fra at du reagerer på, er Ekstrakanaler, og at det er dyrere at købe kanaler enkeltvis (eller i dette tilfælde mindst 4 af gangen), mener jeg er logik for burhøns.
Jeg kan nu ikke se noget vildledende i det der er kommet nu.
Kunne du ikke konkret nævne de prisstigninger du hentyder til? Er de pakkepriserne? Er det for Ekstrakanalerne? |
||||
lunddal
Guld medlem Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8584 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Og du kan jo så vælge kanalen fra, og den dør evt. Resultatet bliver at der kommer et mere realistisk mediebillede i frit valgs enden, og du opnår et eller andet sted jo så det du efterspørger.
Ikke korrekt. Siden fik nyt design, men priserne har været der i et pænt stykke tid.
Alle Favoritkunder burde have modtaget et brev for noget tid siden. Om din antenneforening så er anderledes og information er sendt direkte til foreningen i stedet for, ved jeg ikke. |
||||
Thorslund
Bruger Oprettet: 08-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 122 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
For at udvide det simplificerede eksempel lidt: Der er også kanalen 456DEF. Den koster det samme som 123ABC og henvender sig primært til de øvrige 50%. I det frie valg vælges den så kun af de 50% som dermed også kommer til at betale 30 kr. om måneden. Resultatet er, at alle før havde to kanaler og betalte 20 kr. om måneden for dem. Nu har alle en kanal og betaler 30 kr. om måneden for den. |
||||
lunddal
Funktioner
Tak(0)
|
|||
|
||||
joern.loenborg
Guld medlem Oprettet: 25-Juni-2006 Sted: Aalborg Status: Offline Point: 6994 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Personligt har jeg modtaget brev fra YouSee. Min ejerforening har også. Kopi af det brev er opsat i alle 36 opgange, så vi føler os godt informaret.
|
||||
Mvh.
Jørn Samsung TV: QE49Q6FN (4k)/Humax YS-4000 (4K), UE40HU6905 (4k)/Humax YSR-2000, T24E390/Humax YSR-2000, UE49MU6195 (4k)/Humax YSR-2000 BeoVision 7-40 med BeoLab 7-2 og gulvstand. |
||||
Kandersen
Platin medlem Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Dit eksempel er såmænd fint nok. Der er bare lige en detalje som overhovedet ikke bliver taget i betragtning, ihvertfald ikke når der regnes i den ene retning. Og det er hele hovedessen i problematikken.
Kanaler vurderes ikke ud fra, hvor mange som virkelig ser dem, men derimod et potientielt antal. Dvs. hvis udbyderen har smidt en kanal ind i pakken, så leveres den til (i dit eksempel) 1.000.000 brugere. Men hvis den pilles ud og dermed mister 50% seerer, så er det nok fordi den også kun havde 50% seerer da den var i pakken.
Det som reelt sker er, at man laver en pris ud fra et potientielt antal seerer, men prisen ændres, når kanalen pilles ud, og man dermed ikke har det samme poitientiale mere.
Det er IKKE en rigtig måde at prissætte noget på. Det ligner ikke engang udbud og efterspørgelse, for man aner det ikke, når en kanal er i en pakke, medmindre man som kanal har penge til at lave en decideret undersøgelse af, hvor mange procent som ser kanalen.
Min mening er såre simpel i den her henseende. Der skal ren og skær brugerbetaling til, hverken mere eller mindre. Og så skal reklamerne ud, eller gøres valgfri (hvis det er muligt).
Personligt er jeg ragende ligeglad med arabiske/tyske/tyrkiske/italienske/franske oa. af den slags kanaler. Jeg ser dem ikke, og kommer aldrig til det. Hvorfor skal jeg overhovedet betale for dem. Og betyder det, at de kanaler jeg ser, at de er billigere, fordi disse kanaler er med i den pakke jeg har? Næppe. Det er nok ganske få seerer som ser dem. Så formålet med at have dem med i pakkerne, det er udelukkende for, at det skal være billigere for de få som ser dem.
At pille disse kanaler ud af pakke, det vil betyde, at det bliver væsentligt dyrer for dem som ser dem. Og hvad så??? Hvorfor skal JEG betale for det, og endda, når de andre mere populærer kanaler ikke ligefrem bliver billigere af det. Jeg er parat til 100% frit kanalvalg, også selvom det betyder, at det overordnet set bliver dyrer for mig. Det er mere sammenhængende og mere betryggende at vide, at man kun betaler for det man ser, også selvom det så bliver dyrer. Og med det digitale net, ja så kan man faktisk lave en administration der gør, at du kan tænde og slukke for kanalerne inden for ganske kort tid. Så måske er det i virkeligheden parkometer TV vi skal gå efter. Pt. er der mulighed for at betale for specifikke udsendelser. Og det kunne også være en reel løsning på hele den her problematik, hvis alt blev sådan.
|
||||
joern.loenborg
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Du tror vel ikke selv på, at det helt frie valg kommer i din tid? Findes det overhovedet noget steds i verden?
|
||||
Mvh.
Jørn Samsung TV: QE49Q6FN (4k)/Humax YS-4000 (4K), UE40HU6905 (4k)/Humax YSR-2000, T24E390/Humax YSR-2000, UE49MU6195 (4k)/Humax YSR-2000 BeoVision 7-40 med BeoLab 7-2 og gulvstand. |
||||
Jwin
Guld medlem Oprettet: 02-Januar-2008 Sted: København, DK Status: Offline Point: 757 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Et sted skal jo være det første.... Jeg TROR at om 5 år tilbyder YouSee FTA kanalerne og resten er fritvalg. Jeg TROR også at vi ikke snakker 10 til 40 kr pr kanal, men nærmere 5 kr. 30 til 40 kr vil få mange til at vælge fra, men 5 kroner har man da råd til. Mange bække små.... FLAME MODE = ON Jeg selv er gladeligt skiftet til ekstrakanaler og havde egentligt regnet med at abbonere på Zulu, men til 40 kr om måneden? Fandme nej. Men til 10 kr om måneden? Ja tak. Den "troende" J Redigeret af Jwin - 04-Oktober-2011 kl. 16:00 |
||||
Kandersen
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Jeg kan ikke se nogen grund til, at det ikke skulle ske. Det er i bund og grund blot et spørgsmål om pris og behov, præcis som med alt andet her i verden. Og der er nok ingen tvivl om, at en sådan løsning vil få rigtig mange kanaler til enten at dreje nøglen om, eller at gøre noget atraktivt for at få seer. Jeg synes ikke selv jeg er så speciel atypisk, udover når jeg gør mig selv til det, eksempelvis i form af at teste produkter. Men mit normale fobrug, der kan jeg inkl. de to børn jeg har, indskrænke os til meget meget få kanaler, og endnu mere til ekstremt få udsendelser. Umiddelbart vil jeg tro, at vi kan undværer godt og vel 95% af fuldpakken som vi har, og vi får alligevel vores behov dækket. Hvis dette er det typiske billede, så er der noget helt galt, uanset pris.
|
||||
joern.loenborg
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Jeg er helt enig i, at der er mange - rigtig mange - kanaler vi heller ikke ser. Jeg er dog også sådan indrettet, at skal vi betale 450 kr. pr. md. for de kanaler, vi normalt ser + lidt til og 375 kr. for Fuldpakken, ja, så vælger vi Fuldpakken. Med de 450 kr. har vi vores behov dækket, men for de 375 kr. får vi vores behov dækket godt og vel. Guld (læs: millimeterretfærdighed) kan købes for dyrt.
|
||||
Mvh.
||||
ikje
Bruger Oprettet: 15-Oktober-2007 Status: Offline Point: 60 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Jeg tillader mig at blande mig i denne diskussion som repræsentant for YouSee. Folketinget har IKKE vedtaget nogen lov, som pålægger tv-distributører at udbyde tv-kanaler i à la carte salg. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har - ifølge en artikel i Børsen i juli - i et udkast til en rapport om tv-markedet opfordret politikerne til at gennemføre en sådan lov. Danmark vil i så fald være det første land, der indfører en sådan regel. Om denne anbefaling vil indgå i den endelige rapport, ved vi ikke endnu.
Vedr. priser mv.
YouSee's pakkepriser stiger pr. 1 januar 2012 med 10 kr/mdl for Grundpakken og 25 kr/mdl for Mellem- og Fuldpakken.
Fra i mandags, den 3. oktober, har YouSee lanceret Ekstrakanaler. Det er et tilvalgsprodukt, som gør det muligt for kunderne at supplere deres tv-pakke med kanaler efter eget valg. Man skal vælge mindst 4, og priserne går fra 10 til 40 kr/mdl. pr. kanal.
Ekstrakanaler afløser Favorit, hvor prisen var den samme for alle kanaler, nemlig 12 kr/mdl. Kunder, der abonnerede på Favorit, blev i august varslet om den kommende ændring, som for en del af kunderne ville betyde en ganske pæn prisstigning, selv om vi i samme åndedrag også afskaffer kortgebyret på 30 kr/mdl. Det var der kunder, som naturligt blev noget utilfredse med, og jeg fornemmer, at den utilfredshed delvist ligger til grund for denne diskussion.
Mht. til prisforskelle mellem tv-pakker og à la carte-køb viser alle analyser, at kanaler købt enkeltvis vil være dyrere end kanaler købt i pakker. Man kan måske sammenligne det med det valg, man møder på en restaurant: Det er billigere at vælge en 3-retters menu, end det er at bestille de tre retter hver for sig på à la carte menuen.
Det ændrer ikke ved, at der i de senere år er opstået et mere udtalt ønske / krav om at få muligheden for selv at vælge. Det har vi forstået i YouSee, og det er derfor, vi har besluttet os for at bevæge os i retning af at kunne tilbyde mere frit valg. Første trin har været at erstatte Favorit med Ekstrakanaler, som dels indeholder flere kanaler end Favorit, dels har en prisstruktur, der imødekommer tv-stationernes krav om, at priserne skal afspejle forskelle i værdien af de enkelte kanaler. Det må være indlysende, at en kanal som TV 2 Zulu må være dyrere end f.eks. RaiUno.
Vi er helt indstillet på at give kunderne større valgfrihed, men vi advarer også mod at tro, at det giver lavere priser og flere kanaler at vælge mellem. Risikoen er, at det bliver snarere tværtimod. Vi gør det trinvist, så tv-stationer, rettighedshavere og producenter kan følge med og i tide nå at indstille sig på de nye markedsforhold.
vh.
Ib Konrad Jensen
Pressechef, YouSee
|
||||
Ib Konrad Jensen
Pressechef, YouSee |
||||
Kandersen
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Hej Ib.
Det er, som du selv siger, indlysende, at en kanal som TV 2 Zulu må være dyrere end eksempelvis RaiUno. Den del er vi alle nok ret enige om. Men det interessante er, at RaiUno jo har en pris, men hvis RaiUno ikke har nogen seer (for nu at gøre det simpelt og konkret), hvorfor skal den, og dermed også dens pris, så ind i en pakke, hvor du/leverandørene allerede ved, at den ikke bliver set, og derfor blot bidrager til at gøre det dyrerer for forbrugerne? Hvorfor ikke pille den ud, og gøre den til tilvalg, for de som så ser den? Årsagen kender jeg sandsynligvis godt. Det skyldes formodentlig, at hvis man piller den ud, så bliver den selvstændigt set så dyr, så dem der evt. vil se den, de vil ikke have den pga. prisen. Så derfor putter man den ind i pakker, og holder dens selvstændige pris nede. Men det ændre jo ikke ved, at man dermed også hæver prisen samlet set, for de som ikke ser den i en pakkeløsning. For kanalen har jo en pris, uanset hvor den placeres. |
||||
Besvar | Side <12345 14> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |