recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Smart TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Youtube HDR på Apple TV 4K
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Youtube HDR på Apple TV 4K

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Lars N Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 307
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars N Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2020 kl. 08:29
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Lars N Lars N skrev:

Du tænker ikke at en kommende IOS update måske løser det? Eller kræver det noget hardware som nuværende Apple TV ikke har?

Apple TV 4K har ikke VP9-dekodning i hardware. I princippet burde den være kraftig nok til at håndtere YouTubes HDR (ved ikke med 4K) via software-dekodning. Det gøres bl.a. på iPhone, som heller ikke har VP9-dekodning i hardware.

Hvis den nye Apple TV-boks får AV1-dekodning, så vil jeg tror, at parterne mødes om det. Altså så man endelig kan få YouTube 4K HDR på en Apple-enhed. Både Apple og Google er med i alliancen, som har står bag AV1.

Jeg tænker at Apple TV 4K burde have en så kraftig processor at den kan håndtere det, så mon ikke man bare skal smække benene op, og vente lidt på det. Eller vente på Apple TV 6th. generation, som man sikkert alligevel køber når den kommer. Smile
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4434
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2020 kl. 08:33
Måske :-) Omvendt så har vi jo allerede ventet i snart 2,5 år siden lanceringen af Apple TV 4K. Der er ikke sket noget i den periode.

En mulighed er måske, at Apple, når de lancerer AV1-dekodning, også tilføjer AV1 på ældre enheder, som er kraftige nok til at gøre det i software. Det skete i sin tid, da Apple kastede sig over HEVC.
Til top
Lars N Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 307
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars N Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2020 kl. 09:01
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Måske :-) Omvendt så har vi jo allerede ventet i snart 2,5 år siden lanceringen af Apple TV 4K. Der er ikke sket noget i den periode.

En mulighed er måske, at Apple, når de lancerer AV1-dekodning, også tilføjer AV1 på ældre enheder, som er kraftige nok til at gøre det i software. Det skete i sin tid, da Apple kastede sig over HEVC.

Jeg læste et eller andet sted at der var rygter om en ny version.. så måske det sker.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4434
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2020 kl. 09:06
Min forventning er, at AV1-dekodning vil være understøttet i hardwaren på den nye version.

Her er min/vores ønskeliste for den nye boks. Nogle punkter er lavthængende frugter - andre lidt mere eksotiske: https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1581059960
Til top
Lars N Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 307
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars N Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2020 kl. 10:53
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Min forventning er, at AV1-dekodning vil være understøttet i hardwaren på den nye version.

Her er min/vores ønskeliste for den nye boks. Nogle punkter er lavthængende frugter - andre lidt mere eksotiske: https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1581059960

Kanon artikel!

Er det noget som i har fremsendt til Apple?
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4434
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2020 kl. 12:07
Jeg er sikker på, at de er opmærksomme på de fleste af punkterne - om de så vil have det med, må tiden vise. Et par fejl og begrænsninger, bl.a. på AirPlay-delen og billedfrekvens, har vi været i dialog med Apple om.

Min oplevelse er, at Apple er meget seriøse om deres satsning på TV. Jeg tror, at vi kommer til at se større fokus på spildelen på Apple TV over det næste årti. Målt i kroner og ører, så er spilmarkedet jo markant større end filmmarkedet og vokser stadig hastigt. Konsolspil er en stor del af det marked.
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2020 kl. 13:00
Oprindeligt skrevet af Lars N Lars N skrev:

Jeg tænker at Apple TV 4K burde have en så kraftig processor at den kan håndtere det, så mon ikke man bare skal smække benene op, og vente lidt på det. Eller vente på Apple TV 6th. generation, som man sikkert alligevel køber når den kommer. Smile

Jeg tror simpelthen ikke på, at de vil gå software-vejen på ATV længere. Der er gået for lang tid siden problemet opstod og på iPhone har HDR-dekodning eksisteret på Youtube i alt for lang tid til, at det virker logisk at de skulle flytte det til ATV nu.

Som jeg forstår det, så har ATV ikke kræfterne til både at gå til 4K OG HDR, så det ville blive en halvhjertet løsning. På iPhone og iPad er det OK, da opløsningen ikke behøver være 4K på så lille en enhed, men på TV'et er der markant forskel på 4K og 1080p, og det vil folk nok lægge mærke til. Jeg ville personligt hellere have 4K på ATV i Youtube end jeg ville have HDR, da de fleste "hjemmevidoer" stadig kun er 4K, men ikke har HDR i nogen signifikant forbedrende variant.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2020 kl. 23:25
Oprindeligt skrevet af Lars N Lars N skrev:

Du tænker ikke at en kommende IOS update måske løser det? Eller kræver det noget hardware som nuværende Apple TV ikke har?
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Kan Shield 2019 ikke klare det? Spørger fordi jeg ikke aner det, men formodede den kunne. Har dog ikke prøvet endnu. 

Beklager det sene svar, har haft travlt med arbejde.

Apple-TV'et mangler hardwareunderstøttelse af VP9 (alle profiler 0-3) 
(sidenote: Faktisk understøttede PowerVR chippen i Apple-TV second generation VP9 hardware acceleration i de lavere profiler, men Apples 10XFusion chip understøtter ikke hardware acceleration af VP9 overhovedet)
   
Shield har understøttelse af VP9 profil 0 og 1, men chippen er af en generation der mangler hardwareunderstøttelse af VP9 profil 2+3 (Sidenote: Shield 2019's Tegra X1+ processor er grundlæggende bare en 25% hurtigere og mere strømbesparende refresh af den originale Tegra X1 - så desværre ingen ændringer mht. understøttede VP9 profiler)

https://en.wikipedia.org/wiki/VP9#Hardware_implementations

YouTube 4K er encodet med VP1 profil 1, mens 4K HDR er encoded med VP9 profile 2 (Profile 2 er den første af profilerne der har 10 bit til HDR) ...Det forklarer således både hvorfor man kan se 4K YouTube på Shielden, men ikke 4K HDR og hvorfor man slet ikke kan se noget 4K på Apple-TV'et. Og når man kan se YouTube 4K HDR på diverse nyere TV er det fordi deres videochip understøtter hardware dekodning af VP9 profile 2.

Så det er ret utænkeligt at se 4K VP9 understøttelse på Apple-TV'et, da der næppe er i nærheden af hardwarekræfter nok i boksen til 4K decoding i software - Vi havde ellers nok set det for længst via firmware update hvis der havde været det. YouTube 1080p findes så i øvrigt både som AVC og VP9, hvorfor også 1080p ser marginalt ringere ud på Apple-TV'et end på enheder med VP9 understøttelse.

Det er måske ikke helt lige så utænkeligt, men nok stadig ret usandsynligt at vi ser det i Shielden, da det ville kræve hardwareunderstøttelse kombineret med en overbygning af VP9 profile 2 elementer håndteret i software. Jeg tvivler på at den kombination af dekodning i hardware+software er så ligetil at implementere. Igen: Vi havde nok set en firmware update for længst.

Rygter vil dog at Nvidia skulle arbejde på VP9 profile 2 dekodning, men at det ikke er højt prioriteret: "We've been looking at VP9 profile 2 SW acceleration, but this can only work with unprotected content (ie, Youtube HDR) and we haven't cracked the case on it just yet." https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/shield-tv/9/287677/google-play-movies-hdr-support/2094506/

Vi skal med andre ord nok vente på nye versioner af streamingenhederne med nye chips med indbygget hardwaredekodning af AV1 (AV1 er groft sagt mere eller mindre er at regne som VP10, så chips med AV1 HDR hardwaredekodning vil efter alt at dømme også være bagudkompatibele med VP9 inkl. profil 2)



Redigeret af TBC1 - 21-Februar-2020 kl. 00:19
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4434
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2020 kl. 06:52
Jeg tror ikke, at AV1-dekodere bliver bagudkompatible med VP9. En HEVC-dekoder er heller ikke bagudkompatibel med MPEG4. Det er en anden teknologi- og rettighedspulje.

Så hvis vi skal have YouTube's 4K HDR streaming på enheder med AV1 (men uden VP9-2), så skal YouTube med al sandsynlighed også reenkode sine videoer i AV1.

Foruden VP10, så indeholder AV1 er også komponenter fra Mozillas Daala and Ciscos Thor formater. Og er naturligvis dækket ind af en masse patenter, som puljen af selskaber bag AV1 ejer eller hævder at eje. Organisationen er smart opbygget på den måde, at alle aktører som støtter op om AV1 samtidig fraskriver sig krav på senere at kræve patentbetaling for teknologi brugt i AV1. Det tegner godt ift. endelig at få et videoformat, som ikke er sovset ind i patenter og rettigheder, og som samtidig er frit at bruge i praksis.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2020 kl. 09:05
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

YouTube 4K er encodet med VP1 profil 1, mens 4K HDR er encoded med VP9 profile 2 (Profile 2 er den første af profilerne der har 10 bit til HDR) 

Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

  Rygter vil dog at Nvidia skulle arbejde på VP9 profile 2 dekodning, men at det ikke er højt prioriteret: "We've been looking at VP9 profile 2 SW acceleration, but this can only work with unprotected content (ie, Youtube HDR) and we haven't cracked the case on it just yet.

Hej.

Jeg kunne huske, at jeg for et stykke tid siden læste dette review af en Android Boks.

QUOTE: 'In the video playback aspect, the Beelink GT1-MINI 2 features the Amlogic S905X3 SoC and a VPU Advanced Video Engine Gen10 compatible with most modern video formats such as h.265 and VP9 with 4K HDR native resolution or even 8K@60fps support'

QUOTE: 'VP9 P1 / 4K / 8bit OK
VP9 P2 / 4K / 10bit HDR OK
VP9 P2 / 8K / 10bit HDR OK (only in KODI)'

QUOTE: 'For now, this model is only compatible with YouTube FullHD HDR, a format that we have not seen in other TV-Box'


Dette Review så jeg som en status på, hvor lang man er kommet i dag.
Det jeg IKKE rigtigt kan forstå er, hvorfor at VP9 P2 / 4K / 10bit HDR er OK,
Men at denne Android boks, kun er 'compatible with YouTube FullHD HDR'?
Er der nogen, der har et bud?

Hilsen Carsten.

Til top
Lars N Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 307
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars N Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2020 kl. 09:35
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:


YouTube 4K er encodet med VP1 profil 1, mens 4K HDR er encoded med VP9 profile 2 (Profile 2 er den første af profilerne der har 10 bit til HDR) ...Det forklarer således både hvorfor man kan se 4K YouTube på Shielden, men ikke 4K HDR og hvorfor man slet ikke kan se noget 4K på Apple-TV'et. Og når man kan se YouTube 4K HDR på diverse nyere TV er det fordi deres videochip understøtter hardware dekodning af VP9 profile 2.


Hvordan kan man egenlig vide om man ser HDR på et nyere TV? Et TV skriver sjældent hvilket format det afspiller ligesom en projektor f.eks gør.
På mit TV synes jeg at der er markant forskel på Netflix SDR og HDR, men fornemmer lidt at Youtube HDR afspilles som SDR, men det jo svært at se eller bevise...Confused


Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4434
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2020 kl. 09:43
Det er ikke noget jeg ved med sikkerhed (ift. YouTube), men jeg vil tro, at idet boksen er baseret på mobil-Android - ikke Android TV - så vil den identificere sig som en mobilenhed overfor YouTube. Da der ingen grund er til at sende 4K til en mobilenhed -men HDR stadig kan give et løft - så er det sikkert streamingserveren. der afgør, at der højest skal sendes 1080p HDR igennem.

Efter min mening bør man holde sig fra TV-bokse baseret på mobil-Android, såfremt man vil streame indhold fra streamingtjenester. Disse begrænsninger omfatter også andre tjenester såsom Netflix såvel som danske streamingtjenester. Man får generelt ikke højest streamingkvalitet - ofte ret langt under faktisk. Det samme gælder brugen af mini-PC'er til streamingtjenester på TV'et. Man får generelt ikke højeste streamingkvalitet via browserløsninger, hvilket skyldes flere faktorer, herunder DRM.

Boksene kan omvendt være relevante, hvis man kun vil afspille mediefiler lagret lokalt, men hvorfor så ikke bare købe en Nvidia Shield eller Xiaomi Mi Box med rigtig Android TV i den situation?


Redigeret af Rasmus Larsen - 21-Februar-2020 kl. 09:51
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu