recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Smart TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Youtube og 4K videoer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Youtube og 4K videoer

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Youtube og 4K videoer
    Sendt: 04-Maj-2014 kl. 16:43
Er der nogen der kan fortælle mig om jeg reelt kan se 4K via Youtube?. Jeg har skam fundet videoerne på mit 4K TV, og der har også været en test video fra 380P - 720P - 1080P og 4K, og 4K video kunne jeg se. Om det så reelt er 4K der vises via mit 4K TV - se det ved jeg jo ikke, men det er knurre mig flot og detaljeretTongue
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 20-April-2006
Status: Offline
Point: 2601
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 31 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2014 kl. 20:38
Ja, det er rigtig 4K (eller UHD som er den korrekte betegnelse). Google (youTube) bruger en meget effektiv codec så 4K ikke kræver så meget af forbindelsen. Til gengæld kræver det hardware kompatibel med Codec'en i modtageren, men det har dit Samsung.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2014 kl. 20:45
Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

Ja, det er rigtig 4K (eller UHD som er den korrekte betegnelse). Google (youTube) bruger en meget effektiv codec så 4K ikke kræver så meget af forbindelsen. Til gengæld kræver det hardware kompatibel med Codec'en i modtageren, men det har dit Samsung.
Jamen super og mange tak for dit svarSmile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4463
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2014 kl. 06:25
Der findes nogle få videoer på YouTube i 4K, som bruger mpeg4 (H.264), men Google's planer for 4K via YouTube er bundet op på deres eget VP9 codec.

Dit Samsung-tv understøtter ikke VP9.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2014 kl. 09:12
Skulle Youtube ikke bruge h.265, Rasmus?
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4463
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2014 kl. 09:34
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Skulle Youtube ikke bruge h.265, Rasmus?

Det kommer de nok til på sigt Smile Men lige nu vil Google gerne promovere deres eget VP9 codec, som er et direkte alternativ til HEVC (H.265). Det er det som de vil satse på i deres 4K-satsning på YouTube.

Men som bekendt sagde Google det samme med VP8 dengang H.264 blev kørt ind og i dag bruger de da også begge to på YouTube. Det er adaptive streaming, så modtagerenheden får blot det som den spørger efter.

Mht. VP9 kan det tilføjes, at Google meldte om en række samarbejdspartnere blandt tv-producenterne i forbindelse med CES 2014. Der blev også vist demoer frem af Smart TV som streamede 4K fra YouTube via VP9, men det som de bare ikke fortalte var, at VP9 ikke understøttes i de nye 2014 Smart TV. Det bliver tidligst fra 2015, hvis HEVC da har fejet al tvivl om fremtidens komprimeringsformat af vejen til den tid.


Redigeret af Rasmus Larsen - 05-Maj-2014 kl. 09:38
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2014 kl. 09:59
Det virker idiotisk at Youtube (Google) skal gå sine egne vegne, når nu der ligesom er blevet enighed om en standard blandt producenterne og distributørene.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4463
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2014 kl. 10:59
Google's argument er jo, at VP9 er licensfrit at bruge. Det er HEVC ikke. Men at hele branchen skulle lægge deres tillid i Google's hænder mht. udvikling og ejerskab af VP9 er nok utopi.

Det kan naturligvis også være at VP9 og HEVC får lov til at leve side om side. Der er bare ikke meget som tyder på, at VP9 får et særlig betydningsfuldt liv.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2014 kl. 11:14
Jeg forstår godt argumentet med licens frit. (spørgsmålet er om det ville være det, hvis alle de andre producenter have valgt det som standard). Men forbrugermæssigt giver det ingen mening med flere "dybe tallerkener". Selvfølgelig kan vi være ligeglade. Jeg har det generelt bare sådan, at jo flere der arbejder intenst på een standard, desto mere gennem arbejdet bliver resultatet.
Dilemmaet er så, at der som regel altid er nogle, der skal spinde unødigt meget guld på standarder, specielt når de bliver populære.

Redigeret af Kandersen - 05-Maj-2014 kl. 11:14
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4463
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2014 kl. 11:36
Det er heller ikke fordi det koster det helt vilde at bruge HEVC. Der mangler vist kun den endelige godkendelse for at få priserne på plads, men lige nu ser det sådan ud:
Indholdsskabere kan bruge det gratis. Producenterne skal ikke betale for de første 100.000 enheder som de sælger med HEVC. Herefter koster det omkring 1 krone per enhed derefter, men maksimalt 25 millioner USD.

Hvordan pengene så går videre i systemet ift. patenter og sådan er jeg ikke lige klar over, men nærmest alle de store producenterne støtter op om HEVC. Google er en af de få som står udenfor lige nu.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2014 kl. 12:41
Så skal de nok få det morsomt med deres VP9 Smile

Lige en anden detalje, som er lidt OT (men kun lidt).
Det er hele HDMI 2.0 og HDCP 2.2 problematikken. Får det nogen indflydelser på streaming afspilning? Jeg er godt klar over HDMI nok ikke gør, når det er streaming. Men HDCP 2.2 kan jo godt bruges uden et fysisk interface som HDMI.

Lige pt. er jeg lidt i UHD humør, men jeg er dælme noget bekymret her i disse dage/uger, for det lader til der er en del UHD produkter, som faktisk godt kan få nogle gevaldige problemer om ganske kort tid, når/hvis HDMI 2.0 og HDCP 2.2 bliver rullet ud. Det værste er, at de enheder jeg idag læser ikke er HDCP 2.2 kompatible, de kan heller ikke blive det uden en hardware ændring. Mens HDMI 2.0 kan løses med software (firmware). Ihvertfald når det gælder Sony´s produkter. Så derfor ser jeg HDCP 2.2 som den helt store trussel mod mange af de UHD produkter der er på markedet i dag. Og hvis det samtidig giver problemer med Streaming, så er disse produkter jo nærmest værdigløse inden for ganske kort tid.

Eller er jeg helt gal på den her?

Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4463
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2014 kl. 15:23
HDCP 2.2 kan nok godt få betydning, hvis man på et tidspunkt får en medieboks, der kan streame 4K. Sony's første 4K-streamer ser dog ikke ud til at tage HDCP 2.2 i brug, så det er nok op til den enkelte producent, men jeg ved det reelt ikke.

Det er nok værd at undersøge. Jeg har ikke rigtig overblik over, hvordan branchen forholder sig til dette. Der er ikke mange som taler om det.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu