recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Z5500+dali
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketZ5500+dali

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
jnyrup Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 07-November-2009
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Emne: Z5500+dali
    Sendt: 14-Juli-2011 kl. 15:26
Jeg har et Logitech Z 5500 hvor jeg tænker på at skifte to af satelitterne ud med et par DALI 202, som jeg har stående. Er der nogle forholdsregler jeg skal tage?
Har også en DENON DRA-350, hvis den skulle blive nødvendig at tage i brug, men vil helst klare mig med Z 5500, da jeg så kan nøjes med at bruge min Logitech Harmony fjernbetjening.

DALI 202:
http://www.dali-denmark.com/admin/previousm/BLUE_SERIES.pdf
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2011 kl. 15:37
 
 Hvad er impedancen på Z5500 højttalerne.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2011 kl. 15:46
Spørgsmålet er måske hvorvidt dit Logitech sæt kan trække de Dali højttalere ordentligt.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2011 kl. 15:55
 
 De anbefales til en forstærker fra 40-100W, der står ingen steder om effekt på Z5500, andet end den samlede som er 505, men er der mere end 40W pr. kanal, så kan de trækkes. Men er det så i 4 eller 8 Ohm, Dali er 4 Ohm.  
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2011 kl. 16:44
nu er der jo mange andre parametre der er afgørende, eks drifts effekten. 40 watt er mere end rigeligt under normale omstændigheder, men hvis trådstarter nu forventer 100 db lydtryk blivre det nok lidt svært hvis de dali eks. har en lav driftseffekt, eller kræver væsentligt mere strøm end den indbyggede forstærker i logitech sættet  kan leverer. hertil kommer at den indbyggede forstærker rent faktisk er i stand til at leverer eks. 500 watt vedvarende ved eks. 4 ohm belasting.
 
z5500 står som jeg lige kan se det til at kunne smide ca 60 watt ud til hver satelit, der står dog intet om det er peak, vedvarende, ved hvilken nominel impedans, hvad max/vedvarende ampere eller volt styrke eller lignende.
 
det er dog ikke superbastant, som de fleste ved er ohm opgivelsen nominel idet at en højttalerimpedans ikke er statisk, så der er desværre flere parametre der kan variere der spiller ind.
 
det største problem bliver nok at du skal have matchet dalierne med resten rent lydtryksmæssigt, du vil meget sandsynligt stå i en situation hvor dalierne spiller enten væsentligt højere, eller lavere, end resten af dine højttalere, så forvent at der skal bruges en del tid på at injustere niveauet.
 
herudover skal du påregne at forstærkeren i logitech sættet er lavet til de højttalere der hørte med, du skal altså ikke forvente hifi lyd fra dine dalier eller massive lydtryk, jeg kan godt forstå dit ønske om at opgraderer, men jeg tror du vil opnå et bedre resultat med en separat forstærker, og så evt,. kun føde bagkanaler + sub signal til dit logitech sæt.
 
men prøv, bare du ikke forsøger at spille for højt til at starte med. selv når du har fået indstillet niveauet imellem dalierne og de andre logitch højttalere, så kan du risikerer at forstærkermodulet forvrænger og brænder dine højttalere af hvis dalierne forsøger at trække væsentligt mere juice ud af forstærker modulet end det har.
Crown - there is no substitute.
Til top
jnyrup Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 07-November-2009
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2011 kl. 18:18
Først tak for de mange svar allerede.

@Radiomanden: I pdf'en står der input impedance: 8,000 ohm (hvis det er den impedans) og front-kanalerne 61 W.

@kim olsen: Forventningerne er ikke, at anlægget skal skulle spille hjernedødt højt, det klarer det fint i forvejen, det er mere fordi DALI'erne allerede er monteret på væggen med beslag.

Men det lader til, at hvis jeg tænker mig om, og ikke giver den bundgas, så burde jeg ikke ødelægge noget.
Til top
jnyrup Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 07-November-2009
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2011 kl. 11:36
Det virker fint og lyder umiddelbart bedre. Tak for svarene
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu