|
|
Besvar ![]() |
Side <1234 5> |
Forfatter | |
Patriarken ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-April-2005 Sted: Parts Unknown Status: Offline Point: 2872 |
![]() |
Hvad markedet præcist er for ION platformen det kan jeg bare ikke rigtigt se. Ja den kan bruges som tynd klient. Men denne tynde klient bliver jo dyr i forhold til så mange andre løsninger.
Hvis du alligevel skal lave en have en backend skal du ligeledes igang med kabeltræk, med mindre du kan leve med Wlan til HD video. Sidstnævnte er ikke just "best practice". Så kan du ligeså godt bygge en ordentlig HTPC decentralt og så trække HDMI kabler ud til fjernsyn. |
|
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time! |
|
![]() |
|
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4945 |
![]() |
Jeg ser et mediecenter som en naturlig afløser for en YouSee/Zaptor/satellit box samtidig med at man kan have lidt film og billeder og musik på den eller lave en adgang til sin nas.
Det er vel hvad man skal bruge et mediecenter til? Uanset hvad man vælger mener jeg ikke man kan undvære ethernet i et mediecenter og dertil hørende kabeltræk. Både til når man skal udveksle data, opdatere software og streame HD fra internettet. Alternativt kan man sætte den op som tynd klient og have en Mediaportal server stående med flere tunere et centralt sted i boligen. Men det bruger jo ofte mere strøm. Jeg synes ikke det virker som en god løsning at trække HDMI i hele huset. Jeg tror heller ikke det vil virke særligt godt med 2-3 skærmkort i samme maskine og så noget mediecenter software. Redigeret af Cyberguyen - 28-Maj-2009 kl. 08:18 |
|
![]() |
|
ildocteur ![]() Bruger ![]() Oprettet: 13-September-2005 Status: Offline Point: 217 |
![]() |
Undskyld jeg spørger dumt, men hvor kan man købe det motherboard ? ildoc |
|
![]() |
|
beggar ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 27-Maj-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 27 |
![]() |
Tak for listen Patriark - det ser spændende ud. Men lige et par supplerede spørgsmål:
[QUOTE=Patriarken] Denne l�sning larmer end ikke....i det ene rum... - Hvordan skal denne sætning tolkes? - kan den høres, hvis den står under tv'et? - Skal der ikke blæser på cpu'en? (er det forøvrigt denne cpu, du mener)? |
|
![]() |
|
xcanner ![]() Bruger ![]() Oprettet: 30-Oktober-2005 Status: Offline Point: 50 |
![]() |
IR modtager??? hvad snakker du om, du kan da sagtens sætte en IR modtager til uden problemer. Nu er hele min samling rippet, og jeg ripper fra min gamer stationær til min NAS.... (og ja min gamer PC kan rippe BD'er). Efter min mening er det total nitte at have optiskdrev i en HTPC. Ja det koster lidt at få firewire via mini-pci og ja SSD er dyrt (det er derfor jeg først vil teste det med en alm. HD). Det er dyrt at bygge småt og lydløst, men efter min mening er en kæmpe larmende HTPC, med blæsere og optiske drev der spinner og stor tikkende harddiske - tjaa, det er ikke noget jeg vil have. PS. Det er ikke en tynd klient, det er en HTPC. Læs op på hvad en tynd klient er :-) |
|
![]() |
|
xcanner ![]() Bruger ![]() Oprettet: 30-Oktober-2005 Status: Offline Point: 50 |
![]() |
Hvis det er Zotac's ION board du snakker om, så kan du købe det hos shg.dk (men det er ikke på lager endnu). |
|
![]() |
|
![]() |
Det er ikke en tynd klient, det er en PC! Ja CPU´en er ikke særlig kraftig, men GPU´en kan trække fuld HD, så hvorfor lave en central HTPC? 1. NAS -> Central HTPC -> media extender. 2. NAS -> HTPC (baseret på zotac ion bundkort) Løsning nummer 2 er da langt mere elegant og simpel, og bruger mindre strøm! |
|
![]() |
|
Patriarken ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-April-2005 Sted: Parts Unknown Status: Offline Point: 2872 |
![]() |
Jojo, men vi er skam heller ikke sådan direkte uenige. Jeg siger bare at fordelene ved en så lille box ikke er specielt store. Jeg siger også at disse boxe kan bruges som en tynd klient, men at et sådant setup ofte er kompliceret, og at de penge man skal give pr klient er betragtelige. Dertil kommer at klienten indlysende ikke kan stå alene uden NAS eller Medie Server. Hvis man vælger NAS løsningen skal man som du nævner ud i USB tunere, hvilket i sig selv ikke er noget direkte problem. Problemet er at du så skal til at sætte tuneren internt eller eksternt med kabeltræk til antenne mv. En 500krs Tynd Klient der er lydløs, eller en tynd klient med blæsere til 1100kr + et 5000krs MCE er trods alt til at overse ift hvad en NAS og eller Media Portal server + en ION koster. Hver gang du får et ekstra tv, så er det bare en ekstender mere på ....Du kan have op til 4 ekstendere...10 hvis du er smart ![]() Mht at Trække HDMI: Tjae vel ikke mindre hensigtsmæssigt end at trække antennekabler og have STB'ere over det hele som så oveni skal have et netværkskabel og et HDMI kabel? Dine Extendere mv behøver strengt taget heller ikke ikke at stå ved fjernsynet på denne måde... Men jeg ved godt at folk siger at software extendere og tynde klienter plus en media server er vejen frem, men så længe de tynde klienter har den pris de har og det software der skal bruges i en sådan løsning er så utilpasset og ustabilt, så mener jeg ikke at en premium på et par tusinde kroner er det værd. Jeg ville i hvert fald ikke selv ligge Media Portal på en HTPC og lave tynde klienter til min mor eller min søster. Så går jeg hellere med med Vista MCE/7MC og hardwareextendere det ved jeg virker og så er det tilmed billigere. |
|
Mit Setup
|
![]() |
|
Slettet_120331 ![]() -- ![]() Oprettet: 10-Maj-2009 Sted: Danmark Status: Offline Point: 1123 |
![]() |
Hvor finder du ion kort med mini-pci
Jeg har længe ventet på zotac ion da det vil være den perfekte løsning for mig. bortset fra firewire problemet. Min udregning ser sådan her ud :) Zotac IonITX-A-E 1664,5 (proshop billigere end shg) Samsung Ecogreen 1tb 600 2gb ram 800mhz 173 Lycom pe-101 203 firedtv 999 mpci-e til pci-e 250 kabinet=bygselv 500 i alt: 4389,5 Har ikke selv digitalt tv endnu så venter selv med lycom, firedtv og adapteren også derfor at cam kort ikke er inkluderet. Jeg har i forvejen en 250gb som jeg vil bruge til system da jeg ikke har råd til 2x2tb til at starte med. til styring bruger jeg en usb-uirt som gør at jeg kan styre den med samme fjernbetjening som jeg bruger til fjernsynet. Den er perfekt for mig da det lave strømforbrug gør at jeg kan tillade mig at bruge den som server og NAS også. Redigeret af Briam - 28-Maj-2009 kl. 19:24 |
|
![]() |
|
![]() |
Du behøver ikke fortælle mig hvad en tynd klient det er...Det ved jeg godt. Jeg har skam tilstrækkelig baggrundsviden til at kunne vurdere hvad en Atom processor sidende på en nv9300 chipset kan eller ikke kan, samt hvilke begrænsninger/besværligheder der ligger i at servicere en eller flere HTPC'ere.
Derfor er mit udgangspunkt at ION er fin som tynd klient, men at udvidelses muligheder mv gør den klodset, dyr og uanvendeligt. Må jeg i øvrigt gøre opmærksom på at Intel har haft et ITX G45 på markedet nu i et 1års tid der, har native IR controller FullHD accelleration, og hvor du til med får en rigtig PCIexpress port? Samtidigt kan du putte din egen CPU på...Det understøtter enda XEON og Quad Core... Ser ikke nogen fordele i at en HTPC skulle have en underpowered ATOM, og at du skal ud i convertere til convertere for at få en firewire bus. Hvis du VIL bygge småt...Så er Intels Løsning klart at foretrække hvis det endeligt skal være. Men ja byg du dig ti settop bokse baseret på ION integrer dem i et hjem. Du skaber flere problemer med dette end du løser. Bare at have to HTPC'ere med hver 2 tunere der optager til samme NAS er noget makværk, både i implementering, men også når det skal serviceres: guide problemer: kanal sortering, Kanal scanning osv osv......Men så har du dig to eller ti HTPC'ere der er HTPC'ere men IKKE er tynde klienter...Det ser jeg ingen fordele i, med mindre du har tiden til det...Med denne fremgangsmåde ville jeg nok læse lidt op på WIX, sysprep, ghosting og RIS(Kan man mon få en NAS der kan dette?) Og understøtter ION mon PXE? Jeg er i øvrigt fløjtende ligeglad med HTPC larm og med hvordan en min HTPC box ser ud og ligeså med mine extendere som iøvrigt er tynde klienter der koster imellem 600-1100kr stk og har 0 maintenance. De bruger nemlig min HTPC/WHS servers hardware til at optage et centralt sted og sørger samtidigt for at samme recording ikke optages to gange af forskellige boxe. Alle har adgang til alt på server. Må jeg i øvrigt tilføje en tredie løsning? Min E-dick? central HTPC/WHS C2D E-6300 8600GT, Pioneer BD, 1 x USB DVB-T 3 x DVB-C tunere(Floppy og FireDTV) 3 x USB-UIRT, 3 x Harmony 525, Med W7 med Virtuel WHS på hardware 2GB RAID Mirrored Array og dedikeret Gigabit NIC. 2 x Xbox 360, DMA 2100 Dette er tilkoblet en Octava 4x4 Matrix Switcher som er forbundet til alle husets fjernsyn via HDMI(CAT5E extendere)Alle rum har en USB-UIRT transciever forbundet til HTPC/WHS. Det hele står i et rum jeg har bygget til lejligheden ![]() Med dette kan jeg med et enkelt tryk på fjernbetjeningen sende en extender's eller htpcs billede og lyd rundt til alle husets fjernsyn eller jeg kan sende en af dem til soveværelset samtidig med at jeg kan sende en anden til stue eller mit kontor. Der er 256 kombinationer... Jeg ved godt at dette er milevidt fra en diskussion om IONs duelighed som en HTPC. Der er ingen tvivl om at den kan hvad den skal. Jeg tilader mig bare at sige at jeg finder den upraktisk som ind i h. af årsager som jeg har nævnt tidligere. Redigeret af Patriarken - 04-Juni-2009 kl. 05:08 |
|
Mit Setup
|
![]() |
|
Slettet_120331 ![]() -- ![]() Oprettet: 10-Maj-2009 Sted: Danmark Status: Offline Point: 1123 |
![]() |
Patriaken det handler alt sammen om energi forbrug. Der er uendeligt mange computere der kan mere end zotac ion, men et meget begrænset antal kan det med et strømforbrug på 21-30w
|
|
![]() |
|
![]() |
Det ved jeg skam godt.... Men det er også helt tydeligt at der er forskel i ambitionsniveau. Jeg siger gå decentralt en gang for alle og lav det ordentligt. Det har jeg altid gjort. Herinde siger størsteparten byg en eller flere settop boxe og spar 3 watt her og 3 watt der. Folk glemmer bare at de penge de sparer i el det bruges på dyre kabinetter og køleløsninger og underpowered HTPC'ere. Og at besparelsen i strøm i kr og øre(ift merprisen) næppe kan tjene sig ind på mindre end 4-5 år. Redigeret af Patriarken - 28-Maj-2009 kl. 21:12 |
|
Mit Setup
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234 5> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |