recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner > Android udstyr
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Androids akilleshæl: Manglende opdateringer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAndroids akilleshæl: Manglende opdateringer

 Besvar Besvar Side  <1 12131415>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2011 kl. 15:23
http://www.androidpolice.com/2011/01/24/android-gets-tired-of-sending-texts-to-random-people-just-deletes-them-instead/
 
Hvordan kommer denne fix ud til brugere der er stucked på Android 2.1 ? Rent praktisk anbefaler skribenten en fix i næste Android version. Men hvad gør de brugere som er låst fra producenten, og disse tilsyneladende ikke gør noget ved det?
 
Man kan diskutere hvor sikkerhedmæssigt denne fejl er, men det er immervæk en fejl.
 
Til top
mbw2001 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-August-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 463
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2011 kl. 15:50
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af mbw2001 mbw2001 skrev:

Men dit argument giver jo ikke mening uanset hvad.

Du kritiserer Android for ikke at rette fejl som udelukkende findes i dit hovede.
Når fejlen kun findes i dit hovede er det så dit hovede der skal repereres eller Android?
 
Tja.. Du burde måske undersøge tingene selv lidt bedre, inden du bare afviser alt, og tror jorden drejer rundt om dig.
 
 
Når du har læst den, og måske skulle du tage og læse det hele denne gang, så kan du jo sidde og tænke lidt over, hvordan denne såkaldt fix er kommet ud til mobiltelefoner, som ikke er blevet opdateret før, under eller efter d. 18 maj 2011.


Du kan jo ikke kritisere min udtalelse på baggrund af nye informationer. Min kritik har fra starten af været rettet imod det faktum at du brokkede dig over fejl du ikke kunne dokumentere.
Nu dokumenterer du så en fejl og siger jeg tog fejl. Hvad der nok mere er interessant er hvorfor du venter 14 siders diskussion med rent faktisk at dokumentere din påstand.

Ikke desto mindre:

Der bliver fundet en fejl i Android. En ret seriøs en faktisk. Google har allerede da problemet bliver kendt rettet fejlen i Android 2.3.4, men da de konstaterer at det ikke er nok, da for mange telefoner ikke benytter denne, retter de fejlen serverside (for alle telefoner).
Igen er de utroligt dårlige til at skrive datoer for hvornår fejlene er opdaget og hvornår de er fixet. Men artiklerne som omhandler at fejlen er fundet er fra d. 16. og 17. maj, og artiklen om at problemet er løst er fra d. 18. maj.

For folk der frygter at de er kompromiteret kan jeg dog tilføje at problemet kun var relevant såframt man benyttede samme trådløse netværk som hackeren.
Til top
mbw2001 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-August-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 463
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2011 kl. 15:52
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

http://www.androidpolice.com/2011/01/24/android-gets-tired-of-sending-texts-to-random-people-just-deletes-them-instead/
 
Hvordan kommer denne fix ud til brugere der er stucked på Android 2.1 ? Rent praktisk anbefaler skribenten en fix i næste Android version. Men hvad gør de brugere som er låst fra producenten, og disse tilsyneladende ikke gør noget ved det?
 
Man kan diskutere hvor sikkerhedmæssigt denne fejl er, men det er immervæk en fejl.


Som jeg gentagne gange har forklaret. Jeg er helt enig i at det kunne være rart med feature updates m.v. Min kritik er udelukkende rettet mod påstanden om at Google og producenterne ignorerer sikkerhedsissues.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2011 kl. 19:30
Oprindeligt skrevet af mbw2001 mbw2001 skrev:

Du kan jo ikke kritisere min udtalelse på baggrund af nye informationer. Min kritik har fra starten af været rettet imod det faktum at du brokkede dig over fejl du ikke kunne dokumentere.
Enten er det igen misforståelser, eller så er det decideret forkert opfattet af dig.
1. Jeg brokker mig ikke. Jeg konstaterer.
2. Min kritik er rettet imod både producenter og Google. Jeg er ikke et sekundt i tvivl om, at Google retter deres OS lige så snart de er klar over, at der er problemer med noget, (uanset om det er sikkerhedsmæssigt eller mindre vigtigt). Problemet er, at Google er klar over, at selvom de retter nu og her, så kan der gå enormt lang tid før det når ud til forbrugerne, for den skal lige via producenterne. Og for nogles tilfælde, så kommer rettelserne slet ikke ud, fordi producenterne helt har opgivet de pågældende mobil modeller, (eksempelvis med min søn og datters Xperia mobiltelefoner). Og endnu værre er det for min Windows Mobile. Men sidstnævnt er det helt galt med, for der er/var engang en opdatering fra Microsoft indbygget, men den synes de åbenbart ikke de gad bruge mere.
Oprindeligt skrevet af mbw2001 mbw2001 skrev:

Nu dokumenterer du så en fejl og siger jeg tog fejl. Hvad der nok mere er interessant er hvorfor du venter 14 siders diskussion med rent faktisk at dokumentere din påstand.
 
For det første, så handler det her primært om at få skabt opmærksomhed omkring problematikken. Uanset om jeg kan/kunne dokumenterer noget, så er problematikken og dilemmaet i sig selv så vigtig, så det bør fortælles nærmest side op og side ned alle steder. Og det skyldes helt klart, at Google og producenterne har sat sig selv i et dilemma, når de har valgt at gøre det på den måde som de nu engang har. Der burde være mulighed for at lave en kerne-opdatering (automatisk vel at mærke) uden at skulle igennem producenterne. Og den del burde Google være så interesseret i, at det nærmest burde være et krav fra dem til producenterne.
Omvendt giver det også nogle forbrugermæssige problemer, for en automatisk kerneopdatering koster også, da ikke alle er på WiFi. Så det er samtidig et dilemma som forbrugerne har sat sig i. Jeg tror ganske enkelt bare ikke, at man har tænkt over disse ting inden, eller så har man valgt at tro, at når det er mobiltelefoni, så er sandsynligehden og den sikkerhedsmæssige risici nok ikke så stor. Det argument hænger bare ikke skide godt sammen med funktioner i nutidens smartphones og igen, udbredelsen.

Jeg har det meget meget svært med at forstå, at man både fra producenter og fra Googles side acceptere den måde, når de begge ved/burde vide, hvor slemt det er på deres "nabo" ligende OS i form af Windows. Det er udbredelsen som giver interessen. Udbredelsen er de interesseret i, men det har en sideeffekt, som ikke må tilsidesættes.
Til top
Bruger udmeldt 8 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 05-August-2008
Status: Offline
Point: 650
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2011 kl. 06:12
@kandersen: ovenstående citatklip mener jeg viser manglende viden og erkendelse af malware problemerne. Sjovt nok har en udvikler netop taget apple med bukserne nede. Udvikleren har for at vise at det godt kan lade sig gøre at hacke apple placeret et program i appstore med skadelige kode. Udvikleren blev taget i hoved og røv og smidt ud hvorefter apple prøver at lukke hullet. At ignorere at google/android og producenterne har et lignende ansvar og påstå at brugerne bare kan lade være med at installere apps er dybt underligt. Det er en klar fornægtelse af - ja fakta.

Redigeret af Stenholt - 09-November-2011 kl. 06:49
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2011 kl. 08:13

Hej Alle!

Jeg har tidligere anmodet om at holde en god tone, dette syntes jeg ikke bliver holdt.. jeg har derfor tilladt mig at rydde lidt op i tråden, derfor... endnu engang.. debat er fint.. men hold en god og sober tone... uenigheder til trods.
Mvh

René
Til top
mbw2001 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-August-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 463
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2011 kl. 09:00
Da uenighed med moderatorer tilsyneladende betyder ens indlæg bliver slettet har jeg trukket mig fra diskussionen.
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2011 kl. 09:12
Oprindeligt skrevet af mbw2001 mbw2001 skrev:

Da uenighed med moderatorer tilsyneladende betyder ens indlæg bliver slettet har jeg trukket mig fra diskussionen.
Jeg kan så tilføje at der ikke blev moderet pga. uenighed men pga. du begyndte at gå personligt efter en moddebatør her i tråden, derfor blev dit (1!) indlæg og et følgeindlæg slettet.
 
Men hvis du vil bruge det som argument for at forlade en debat, hvor andre ikke har den samme mening som dig, så er det jo helt op til dig selv.
Mvh

René
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2011 kl. 10:54
Oprindeligt skrevet af Stenholt Stenholt skrev:

@kandersen: ovenstående citatklip mener jeg viser manglende viden og erkendelse af malware problemerne. Sjovt nok har en udvikler netop taget apple med bukserne nede. Udvikleren har for at vise at det godt kan lade sig gøre at hacke apple placeret et program i appstore med skadelige kode. Udvikleren blev taget i hoved og røv og smidt ud hvorefter apple prøver at lukke hullet. At ignorere at google/android og producenterne har et lignende ansvar og påstå at brugerne bare kan lade være med at installere apps er dybt underligt. Det er en klar fornægtelse af - ja fakta.
 
Jeg er helt enig. Men mht. apps, der er jeg også langt hen ad vejen enig med mbw2001, for det er også noget brugerne skal vide og skal tage ansvar for. Og på den her led er det ikke anderledes end på den traditionelle computer. Brugerne er nødt til at tænke sig om, når de henter noget.
 
Vi må dog også erkende, (igen ligesom på den traditionelle computer) at langt størestedelen af brugerne, de tænker bare ikke så langt, samtidig med at "the bad guys" gør alt for at snyde og overbevise dem om virkeligheden. Det er ekstremt svært at være forbruger her. Og mange opgiver simpelthen, fordi de ikke har tid til alt det "pjat". De opgiver derimod ikke deres brug. Og den del nyder "the bad guys" godt af.
 
Jeg vil ikke forvente, at hr og fru forbruger dels deler min interesse, og slet ikke at de bruger samme tid og resourcer på ting som dette. Det koster enormt, og mange gange står prisen ikke mål med resultatet, eksempelvis i at investerer adskillige tusiende kroner i en ekstern firewall løsning til et ganske almindeligt hjemmenetværk. Og så vil jeg slet ikke nævne de mange tusiende timer, der er brugt, over tid, på at sætte sig ind i tingene. Det ER hårdt, men også sjovt, når man har en interesse/hobby for det.
 
Situation er ganske konkret.
Der er intet mere sikkert i nutidens smartphones end der er i den traditionelle computer. De bør/skal opfattes præcis ens mht. sikkerhed.
Det anderledes i smartphones, i forhold til den traditionelle computer er, at opdateringer til operativsystemet er styret af producenten af smartphone. Det betyder, at vigtige opdateringer må forventes at komme meget senere, end vi ser det på traditionelle computere. Og for nogles vedkommende må vi nok se i øjnene, at de kommer slet ikke.
 
Der er ikke noget nyt i ovenstående. Det er bare sådan jorden drejer rundt. Det nye/forskellen er, at udbredelsen af smartphones er med til at gøre truslen højere. Og den er stærkt stigende.
 
Skal man koge dette ned til noget forbrugermæssigt, så betyder det, at forbrugerne skal være MEGET mere på vagt og langt mere kritisk med deres valg af smartphones, og specielt brugen af den. Forbrugerne skal sikre sig betydeligt bedre end tidligere, og forventningerne skal skrues ned.
 
Det her er ikke at kimse af. Det er dybt alvorligt og seriøst. En mobiltelefon (smartphone) er ikke bare en mobiltelefon, mere!
 
 
Til top
anoz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 30-September-2007
Sted: Fredericia
Status: Offline
Point: 421
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2011 kl. 13:27
Kandersen - jeg kan ikke se, at du har reageret på mbw's kommentar om, at den fejl du nu har gravet frem egentlig er blevet rettet (det havde du fået med, hvis du havde læst hele artiklen, som du jo rent faktisk bad mbw om). Måske er din kommentar slettet af mod?

Jeg tror ikke der er nogen der er uenige med dig i, at der sidder masser af klamme stoddere og leder efter sikkerhedshuller i f.eks. android for at kunne udnytte det til et eller andet. Men indtil videre har du ikke fået andet end svar på, at der rent faktisk BLIVER reageret på det... eller hvad? Selvfølgelig skal der være fokus på sikkerhed og google har et ansvar - men igen, jeg synes egentlig de har bevist at de lever op til deres ansvar? Selvfølgelig vil der komme et tidspunkt, hvor tidlige versioner af android ikke længere bliver supporteret, som det også sker med XP, gamle ubuntu-dists osv osv... men på et eller andet tidspunkt er det vel heller ikke googles ansvar at folk har gammelt hardware?

Hvis du svarer i retning af "Jamen, i TEORIEN så bla bla bla" , så vil vi ikke den samme diskussion, og det er også fair nok.
| sony vpl-hw40es | marantz sr7010 | 3*mk s-150 | 4*mk s-150t | 2*xtz s2 atmosphere | 2*mk mx350 mkii | ps4 | logitech harmony companion |
Til top
anoz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 30-September-2007
Sted: Fredericia
Status: Offline
Point: 421
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2011 kl. 13:29
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

Oprindeligt skrevet af mbw2001 mbw2001 skrev:

Da uenighed med moderatorer tilsyneladende betyder ens indlæg bliver slettet har jeg trukket mig fra diskussionen.
Jeg kan så tilføje at der ikke blev moderet pga. uenighed men pga. du begyndte at gå personligt efter en moddebatør her i tråden, derfor blev dit (1!) indlæg og et følgeindlæg slettet.
 
Men hvis du vil bruge det som argument for at forlade en debat, hvor andre ikke har den samme mening som dig, så er det jo helt op til dig selv.


Jeg synes, at den markerede tekst er et unødvendigt forsøg fra dig på at latterliggøre en bruger, fra hvem du lige har slettet et indlæg... kan godt være, det bare er mig? Kan godt være, det ikke er din mening, men det lyder ekstremt nedladende i mine ører...
| sony vpl-hw40es | marantz sr7010 | 3*mk s-150 | 4*mk s-150t | 2*xtz s2 atmosphere | 2*mk mx350 mkii | ps4 | logitech harmony companion |
Til top
mbw2001 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-August-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 463
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2011 kl. 13:36
@anoz.
Rhsin fik også en flabet besked via PM, så det er nok nærmere et comeback på det.

Jeg var lidt tøsefornærmet fra morgenstunden over at en meddebatør slettede mit indlæg, men efter at have læst det igennem en ekstra gang, og ikke mindst det svar fra Kandersen det medførte var det sq fair nok at slette de 2 indlæg.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 12131415>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu