recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner > Android udstyr
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Androids akilleshæl: Manglende opdateringer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAndroids akilleshæl: Manglende opdateringer

 Besvar Besvar Side  <12345 15>
Forfatter
Besked
Raum Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 27-Oktober-2011
Sted: Hovedstaden
Status: Offline
Point: 278
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2011 kl. 16:00
18 mdr opdatering til HTC betyder vel ikke at den bliver opdateret HVER gang en ny version af Android kommer?

Jeg forstår de 18 måneder som at den mindst 1 gang vil blive opdateret indenfor 18 måneder....
Hvis det er korrekt mener jeg det er helt ude i hampen - jeg sammenligner også en smartphone med en PC......
Til top
Bruger udmeldt 8 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 05-August-2008
Status: Offline
Point: 650
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2011 kl. 16:39
@Mads Sørensen
Gingerbread blev korrekt lanceret i slutningen af 2010. I august 2011kom den til htc desire. Det
er et faktum :-). Det er et faktum ICS ikke kommer til nexus one. Erkend dog
at opdateringerne til android telefonerne lugter. Det er også et faktum som artiklen også
understreger.

Istede for at beskylde recordere og lars for alt muligt fanboy'isme så grib dog i egen barm og stil krav
Håber ikke recordere's bruger kommer til at minde om mobilsidens brugere!!
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2011 kl. 18:19
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

  1. Det er ikke en nyhed Lars har fundet på. Han har valgt at gengive den på recordere.dk. Ergo er det ikke noget Lars finder på (eller recordere.dk), fordi han bryder sig om Apple og mindre om Android. Faktisk aner jeg slet ikke om han han overhovedet bryder sig om Apple.
1: det er et faktum, de oversættes
2: der er tale om fortolkning af andres indlæg som her også lægges tryk på, når der skrives "kort nyt".
3: "kilde" er ikke nødvendigvis lig med "jeg har ingen kommentarer tilføjet i indlæg".
 
Du må da sætte dig ind i tingene, hvis du vil være en del af kritikken eller forsvare det du mener, ikke er til stede her?
 
Så jo, der er en del af indlægget som er opfundet i forbindelse med en smart oversættelse, og derved får ordlyden af artiklen noget helt andet. Det danske sprog er sjovt, og forsiden bærer præg af dette ret ofte som kommentarer tit rakker ned på. Lars's kreativitet går lidt over grænsen når overskrifter eller fortolkninger skal skrives og dette har sine konsekvenser.
 
Så man skal ikke lægge vægt på indlægget, de er ikke oversat med tillid til skribenten, der er fundet mange eksisterende indlæg hvor baggrunds stof enten har været fortolket forkert, eller simpelthen bare forkerte og de blev fjernet igen. (skrevet med henblik på blikfang til website, selvom sandheden omgåes)
 
konklusion: Lars har ikke fundet på nyheden, men den lider desværre af Siri oversættelses besvær..
 


Redigeret af pendec - 31-Oktober-2011 kl. 18:21
Til top
Bruger udmeldt 8 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 05-August-2008
Status: Offline
Point: 650
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2011 kl. 06:14
Dette indlæg er ikke oversat :-) men underbygger nogle af de defekter android har

http://m.cnet.com/Article.rbml;jsessionid=hGQbpjgwTiw8USCYL9VOWg**?nid=20120623&bid=20120623&bcid=null&test=null&emvcc=0&emvAD=320x416

Iøvrigt underbygger artiklen de bekymringer kandersen har f.s.v. sikkerhed på grund af manglende opdateringer.

Redigeret af Stenholt - 01-November-2011 kl. 06:36
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2011 kl. 09:46
Oprindeligt skrevet af Stenholt Stenholt skrev:

Iøvrigt underbygger artiklen de bekymringer kandersen har f.s.v. sikkerhed på grund af manglende opdateringer.
100% enig omkring sikkerhed. grundet alle de custom roms som flyder derude, så kan ingen vide sig sikker , undtaget når de bruger et firmas officielle udgivelse som burde højne sikkerheden. Det koster bare opdateringer som du nævner.
så enten en sikkerhedsrisiko ved at bruge firma opdateringer som er forældet, eller også bruger man custom roms med AOSP løsninger, som mest kendt nok er cyanogen rom, der ikke bryder med licens reglerne.
 
Der er dog mange som gerne vil have det nyeste, og indkøb af ny model generer ikke så meget som at installere alternative firmwares. så det er jo prisen for nogle ejere, køb ny og få nyt.
 
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2011 kl. 13:44
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

1: det er et faktum, de oversættes
 
Korrekt. Den del er der vel ikke noget galt i.
 
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

2: der er tale om fortolkning af andres indlæg som her også lægges tryk på, når der skrives "kort nyt".
 
Jeg er ikke med på hvad du mener her. Det ændre vel ikke på indholdet?
 
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

3: "kilde" er ikke nødvendigvis lig med "jeg har ingen kommentarer tilføjet i indlæg".
 
Nej da. Det står da enhver frit for. Ligesom tolkningen af det. Lars vælger så at lave sin tolkning og benytte de ord og begreber, han synes er dækkende ud fra hans synspunkt. Det er jo ikke fordi han forsøger at skjule noget. Man kan få en mistanke om, at han forsøger at præge noget. Men det kræver jo blot man læser den oprinde kilde, ligesom der også er mulighed for.
 
I det her tilfælde synes jeg Lars bliver jagtet på grund af overskrifter (ordvalg og begreber), selvom indholdet i sig selv er rimeligt dækkende, for overskriften. Og det er så MIN mening.
Hvad jeg derimod ikke hæfter mig ved i den nyhed er, at jeg personligt synes, det er ligegyldigt om det er Android, Symbian, OSx (er det ikke det det hedder til iPhone) eller windows. Problemet med manglende opdatering er der på alle led i relation til sikkerheden. Her i den her nyhed er der bare valgt Android. Skal man være neutral, så havde man valgt alle mobiltelefoner/smartphones, der mere eller mindre kan samlignes med PCére.
 
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

Du må da sætte dig ind i tingene, hvis du vil være en del af kritikken eller forsvare det du mener, ikke er til stede her?
 
Jamen, jeg er ikke enig i den kritik der er af Lars´s ordvalg og i det hele taget valg af nyhed. Jeg føler helt seriøst, at man forsøger at fjerne fokus fra det som nyheden handler, (fordi det er ikke sjovt at snakke om, hvis man er Android ejer), og langt hellere vil snakke overskrifter. Det er fint nok der er nogle der føler sig stødt over Lars valg af ord. Det er deres mening og deres sag. Men det burde ikke fjerne deres fokus for det som det handler om.
 
Se blot på, hvordan den her debat, hvor jeg forsøger at forholde mig til indholdet (uanset om det er den danske eller engelske tekst), mens andre stadigvæk synes det er sjovere at snakke overskrift og Lars´s valg af ord og begreber. Det er for mig to forskellige ting. Førstnævnt det væsentlige og sidstnævnt er kun, hvis man ikke har bedre at tage sig til.
 
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

Så jo, der er en del af indlægget som er opfundet i forbindelse med en smart oversættelse, og derved får ordlyden af artiklen noget helt andet. Det danske sprog er sjovt, og forsiden bærer præg af dette ret ofte som kommentarer tit rakker ned på. Lars's kreativitet går lidt over grænsen når overskrifter eller fortolkninger skal skrives og dette har sine konsekvenser.
 
Det synes jeg kun det kan gøre, hvis man gider hæfte sig ved overskrifter, men ikke indhold. Eller hvis Lars decideret forsøgte at skjule muligheden for at læse den oprindelige kilde.
 
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

konklusion: Lars har ikke fundet på nyheden, men den lider desværre af Siri oversættelses besvær..
 
 
Det er vel i alles ret at danne sin mening/konklussion ud fra hvad man læser? Det behøver vel ikke betyde, at vi alle skal være enige, eller bruge overskrifter, fordi der sidder nogle andre derude, som helst så tingene blev skrevet på deres måde.
 
Jeg kan godt følge dig i meget af det du skriver her, og er tildels også enig med dig. Jeg synes bare ikke det er iorden at forsøge fjerne forkus fra det som det handler om, medmindre der er decideret fejlagtige eller bevidst misvisende indformationer fra Lars´ side, hvor man ud fra det kan få den tanke, at han ligefrem bevidst forsøger at skade eller fremhæve nogen uden at have noget at have det i. Og det synes jeg helt seriøst ikke er tilfældet her.
 
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2011 kl. 13:51
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

Der er dog mange som gerne vil have det nyeste, og indkøb af ny model generer ikke så meget som at installere alternative firmwares. så det er jo prisen for nogle ejere, køb ny og få nyt.
 
 
Hvad tror du selv årsagen er til dette? Mon ikke det skyldes, at langt de fleste enten slet ikke tænker sikkerhed, eller at de som måske gør, de tror, at deres forholdvis nye mobiltelefon slet ikke kan misbruges/hackes?
 
Mit bud - Folk tænker ikke over det, ikke før det ER gået galt for dem. Og resten tror slet ikke det kan lade sig gøre.
 
Lad os antage, at der opdages en sikkerhedsbrist i Android 2.1.
 
Der er RIGTIG mange telefoner derude med denne version. De kan ikke engang opdateres, fordi producenterne har opgivet dem. Og for nogles vedkommende kan de hardwaremæssigt ikke bære en Android 2.2 eller nyerer.

Hvad alternativ har disse mennesker så med deres nuværende mobiltelefon udover at kyle dem ud og anskaffe sig en ny?
 
Forstil dig nu, at der opdages en sikkerhedsbrist i Windows 7. En maskine uden virus/malware scanner eller anden form for hjælp (som oftest slet ikke hjælper alligevel på en sikkerhedsbrist i OSét). Og Microsoft efterfølgende ikke reagerer? Ville du smide din PC/OS ud så?
 


Redigeret af Kandersen - 01-November-2011 kl. 13:52
Til top
mbw2001 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-August-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 463
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2011 kl. 13:58
Så du konstaterer at fordi producenterne ikke opdaterer til nyere releases så vil de heller ikke lave security patches?
Bare fordi Microsoft ikke tilbyder gratis opgradering til Win 8 er jo ikke ensbetydende med at de ikke laver security patches.

Jeg synes vi mangler et vigtigt element. Hvad er det for en sikkerhedsbrist som ikke er blevet fixet?
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2011 kl. 14:10
Oprindeligt skrevet af mbw2001 mbw2001 skrev:

Jeg synes vi mangler et vigtigt element. Hvad er det for en sikkerhedsbrist som ikke er blevet fixet?
Jeg mindes nu heller ikke så mange sikkerhedshuller der åbnes uden at brugeren altså selv påbegyndte det hele med at lægge custom roms på og som jeg nævnte det, er det jo et valg brugeren tager.
 
Jeg tror nu også at HTC er undtagelsen ved at de udgiver telefoner, som vi andre skifter bus klippe kort (når man bruger bus) og det er lidt for ofte.
Motorola og samsung smider f.eks ikke så mange varianter ud per år, og samsung som bedste eksempel laver rigtig mange opdateringer.. motorola laver ikke særlig mange som det dårlige eksempel. jeg forholder mig så ikke til artikel igen, men til hvad der skrives på forums og hvor meget der snakkes om ønske om opdateringer.
 
@KAndersen,
som du selv siger, skal vi ikke ud på et sidespor, så snakken omkring artikel indhold og hvorledes de fortolkes må høre en tid og sted til. så jeg svarer/uddyber ikke dette mere.
 
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2011 kl. 15:35
Oprindeligt skrevet af mbw2001 mbw2001 skrev:

Så du konstaterer at fordi producenterne ikke opdaterer til nyere releases så vil de heller ikke lave security patches?
 
Kan du påvise det på anden vis, hvis du kigger tilbage? Jeg kan ikke se det.
At man ikke er bekendt med, eller viden om, at der findes sikkerhedsbrister, er jo ikke ens betydende med, at de ikke er der. Det virker jo netop som om, at man venter indtil nogen siger noget andet, før man tør tro det. Men erfaringsmæssig fra OS til computere, så er virkeligheden jo en anden. Hvorfor skulle sikkerhedsrisikoen være anderledes, fordi det er en mobil/smartphone vi snakker, når de reelt set kan det samme? Den del mangler jeg ligesom en mere logisk og sammenhængende forklaring på.

Oprindeligt skrevet af mbw2001 mbw2001 skrev:

Bare fordi Microsoft ikke tilbyder gratis opgradering til Win 8 er jo ikke ensbetydende med at de ikke laver security patches.
 
Helt enig. Og derfor skrev jeg også forleden, at man skal passe på med, hvad det er man forventer. Og netop derfor forsøger jeg at holde almindelige "opgraderinger" som een ting, og sikkerheds/feature opgraderinger/patches som en anden. Vi forventer jo heller ikke som Windows brugere, at vi kan opgradere fra XP til Win7, eller Win7 til Win8 uden at det koster. Men alligevel har vi en forventning om, at det som ikke virker, og specielt det som decideret udgører en risiko, at det bliver rettet, og helst meget hurtigt, hvis det er en sikkerhedsrisiko.

Oprindeligt skrevet af mbw2001 mbw2001 skrev:

Jeg synes vi mangler et vigtigt element. Hvad er det for en sikkerhedsbrist som ikke er blevet fixet?
 
Jeg har ikke et konkret eksempel. Jeg har kun erfaring og sammenligninger med computere og nutidens smartphones. De problemer der er på computere og dets tilgængelige software, holdt op imod smartphones.
Jeg kan konstaterer, at der kommer ihvertfald ikke opdateringer i samme omfang, som der gør til eksempelvis windows. Og det er påtrods af, at brugen efterhånden er stortset ens. Ergo ligger der enten en tikkende bombe i smartphones, eller så håndteres det uden nødvendig opdateringer på anden vis. Sidstnævnt har jeg meget svært ved at tro på.
 
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2011 kl. 15:46
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

Oprindeligt skrevet af mbw2001 mbw2001 skrev:

Jeg synes vi mangler et vigtigt element. Hvad er det for en sikkerhedsbrist som ikke er blevet fixet?
Jeg mindes nu heller ikke så mange sikkerhedshuller der åbnes uden at brugeren altså selv påbegyndte det hele med at lægge custom roms på og som jeg nævnte det, er det jo et valg brugeren tager.
 
Hvorfor kun customs roms? Hvad skete der med muligheden for misbrug i al den software der findes derude, som forbrugernes jo nærmest bliver opfodret til at hente i reklamer for produktet. Er det ikke Android smartphones som reklamerer med flere hundrede tusiende gratis apps?
Hvordan afviger smartphones fra traditionel PC på det punkt? Det har jeg svært ved at se.
 
Og netop fordi det er et åbent market, så betyder det også, at der er frit lejde for potientielle hackere og misbrugere. Så hvis forbrugerne og/eller producenterne ikke er vågne, ja så går det rivende galt.
 
Det er vores/forbrugernes OG producenternes opfattelse, vi er nødt til at have rykket på her. Vi skal på een eller anden måde have samme fokus på sikkerhed for smartphones, som vi har på computerne. Det er ihvertfald mit bud på, hvad der minimum burde gøres.
Om det så betyder, at producenterne må igang med at sende patches ud hver anden eller tredje måned, det er jeg som forbruger ret ligeglad med. Alternativ er, at de må melde ud, at den og den version af OS, er ikke længere supporteret, og forbrugerne derfor må forvente, at der ikke bliver rettet på noget. Tavshed er efter min mening det værst tænkelige.
 
Til top
mbw2001 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-August-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 463
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2011 kl. 15:51
Jeg forstår ikke helt dit budskab. Du mener de skal kommer med patches som skal rette fejl som ikke findes?

Der kommer jo patches til Windows fordi de bliver gjort opmærksomme på fejl i softwaren.
Hvis der ikke konstateres fejl i Android hvad er det så for patches som skal laves?

Så nævner du 3. parts programmer som årsag til at producenterne skal sende patches ud hver 3. måned? Hvordan hænger det sammen?

Det er da ikke producenterne som har ansvaret hvis du som forbruger installerer malware...


Redigeret af mbw2001 - 01-November-2011 kl. 15:53
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 15>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu