recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 106" lærred til 4000
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket106" lærred til 4000

Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
cgmand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 694
Direkte link til dette indlæg Emne: 106" lærred til 4000
    Sendt: 12-Marts-2011 kl. 09:28
Nå, den oprindelige plan var at male en væg og bruge den som lærred i min nye lejlighed og så skulle det ligesom være det. Så anonymt som muligt og med projektoren godt gemt væk. 
Men da jeg fandt ud af hvad malingen til sådan et projekt koster, samt læst om andres erfaringer og resultater med det, sprang jeg hurtigt fra den tanke igen. Lidt for risky med mine maler egenskaber!!
Derefter var jeg fastbesluttet på det skulle være et fastrammelærred, hvilket også havde været fint, men på det her tidspunkt finder jeg så ud af min projektor faktisk ikke kan hænge nogen af de steder jeg havde tænkt på !!! Og at den enste mulige placering er i loftet ned foran et stort vindue ! (havde ikke lige regnet nok på det der lensshift). 
Det er så her kæden efterhånden hopper helt af, for jeg havde jo oprindeligt forestillet mig et setup der stortset ikke ville kunne ses.. altså når det ikke var i brug.. og nu roder jeg rundt med 100" fastramme lærred og en projektor der får en alt dominerende plads i stuen.. altså nærmest et dedikeret biorum og ikke en stue.. 

Så nu har jeg tænkt mig at vende min stue om ! Så projektoren får en hel væg af mulige placeringer og så finde et lærred der kan rulles ned foran det store vindue. I teorien giver det jo egentlig også meget go mening at rulle lærredet ned foran vinduet når man skal suge lidt TV.. Eller ?? er det en dårlig ide ? Kan lærredet tage skade af sollys på bagsiden osv ? skal jeg tage nogle forbehold her ?

Nå men så til overskriften. Kan man overhovedet få et nogenlunde rullelærred på 104" til 4000kr.. ja det er desværre hvad jeg lige pt har der står lærred på :( Loftet og væggene er hvide, så ved ikke om det evt skulle være ét med noget high contrast ?

Har kigget på den her fra Projecta ProCinema til en start:

Hvad siger til den ? Ok eller total skod ? 

Glæder mig til at høre jeres input 

Redigeret af cgmand - 14-Marts-2011 kl. 16:57
LG G2 65, ATV, HomePod stereo
Til top
HansB Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 01-December-2010
Sted: Danmark
Point: 10
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2011 kl. 10:28
Hej

Jeg er mere fortaler for fastrammelærredet som du også nævner som din oprindelige idé. TW3200 har ret meget vertikal lens shift (+-96%), så hvorfor er det, at du ikke kan loftmontere den og så justere billedet ind?

Problemet med rullelærreder (jeg har selv et) er at der ret hurtigt kommer folder i det som er ret synlige ved panoreringscener. I mit setup var fastrammelærred ikke en mulighed, da jeg har et tv som lærredet går ned foran, men var det muligt, havde jeg valgt et fastrammelærred.

Jeg kender ikke meget til det foreslåede lærred, men et high contrast kunne nok være fornuftigt. Har selv gain 1.0 lærred og hvide vægge overalt, og erkender blankt at stuen er halvt lyst op i det lyse scener i film, hvilket ødelægger kontrasten en del (sortniveauet på min tw3200 er iøvrigt ikke fantastisk, men hvad kan man forvente af en projektor til 8kkr).

/Hans
Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 20-April-2006
Point: 2601
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2011 kl. 10:50
Oprindeligt skrevet af cgmand cgmand skrev:

Nå, den oprindelige plan var at male en væg og bruge den som lærred i min nye lejlighed og så skulle det ligesom være det. Så anonymt som muligt og med projektoren godt gemt væk. 
Men da jeg fandt ud af hvad malingen til sådan et projekt koster, samt læst om andres erfaringer og resultater med det, sprang jeg hurtigt fra den tanke igen. Lidt for risky med mine maler egenskaber!!
Derefter var jeg fastbesluttet på det skulle være et fastrammelærred, hvilket også havde været fint, men på det her tidspunkt finder jeg så ud af min projektor faktisk ikke kan hænge nogen af de steder jeg havde tænkt på !!! Og at den enste mulige placering er i loftet ned foran et stort vindue ! (havde ikke lige regnet nok på det der lensshift). 
Det er så her kæden efterhånden hopper helt af, for jeg havde jo oprindeligt forestillet mig et setup der stortset ikke ville kunne ses.. altså når det ikke var i brug.. og nu roder jeg rundt med 100" fastramme lærred og en projektor der får en alt dominerende plads i stuen.. altså nærmest et dedikeret biorum og ikke en stue.. 

Så nu har jeg tænkt mig at vende min stue om ! Så projektoren får en hel væg af mulige placeringer og så finde et lærred der kan rulles ned foran det store vindue. I teorien giver det jo egentlig også meget go mening at rulle lærredet ned foran vinduet når man skal suge lidt TV.. Eller ?? er det en dårlig ide ? Kan lærredet tage skade af sollys på bagsiden osv ? skal jeg tage nogle forbehold her ?

Nå men så til overskriften. Kan man overhovedet få et nogenlunde rullelærred på 104" til 4000kr.. ja det er desværre hvad jeg lige pt har der står lærred på :( Loftet og væggene er hvide, så ved ikke om det evt skulle være ét med noget high contrast ?

Hold dig fra Projecta's lærreder. De er ikke prisen værd (jeg taler af erfaring).
Til top
cgmand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2011 kl. 11:21
Hej Hans

Jeg kan kun give dig ret. Fastrammelærred er også nummer 1 i min verden, da jeg bliver søsyg af folder i lærredet.. især ved en fodboldkamp. Skal man så op i et tabtension lærred hvis dette skal undgåes ? eller kan man godt købe et standard lærred der ikke gør det ?

Hvis jeg skal bruge et fastrammelærrede, skal min projektor ned foran et vindue for at kunne kaste billedet tilstrækkeligt langt ned på væggen (lærredet). Jeg vil gerne have det sådan at underkanten af billedet er mellem 50-60 cm over gulvet..maks! og da rummet er ca 5 meter langt og med 2.60 til loftet, kan den ikke helt få billedet derned uden den skal sænkes ned fra loftet. Det er så der den kommer til at sidde lidt et dårligt sted.
Men det kan da godt være det stadig er en bedre løsning end et rulle-krølle-folde-lærred.

Ja sortniveauet er ikke det bedste, det kan vi hurtigt blive enige om, men igen så er det en projektor til 8K. Men det må man vel bare lære at leve med indtil man en dag får råd til en JVC :)
Til top
cgmand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2011 kl. 11:22
Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

Oprindeligt skrevet af cgmand cgmand skrev:

Hold dig fra Projecta's lærreder. De er ikke prisen værd (jeg taler af erfaring).

Ok.. Hvilke erfaringer gjorde du dig..? Lavede den folder i lærredet ?
Til top
HansB Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2011 kl. 12:04

Hej igen

Jeg ved ikke om der findes rulle lærreder der ikke folder lidt hvis man er kritisk. Jeg synes endda jeg har set billeder på nettet hvor tab tension lærreder ser ud til at folde lidt - og når du nu (ligesom jeg) har hvide vægge og en ikke alt for dyr projektor så ville jeg undgå at bruge penge på tab tension (læs det bliver nok dyrere end projektoren).

En anden ting er, at lærredet foran vinduet bliver svært at gøre lystæt i siderne samtidigt med at det bliver hurtigere slidt hvis du også overvejer at bruge det som gardin.

Hvis jeg var dig ville jeg overveje fastramme stadigvæk. Med et 104" lærred kan du flytte billedet ca. 1,9 meter og ved et 120" tommer lærred kan du flytte billedet ca. 2,2 meter - i hvert fald sådan som jeg læser tw3200 manualen. Lige en hurtig beregning til tallene (s.16 i manualen):

104" er 130cm i højden, så max lens shift:
Lmax: 1,3*0,96 + 1,3/2 (96% af et billede + ½ billede) = 1,9
120" er 1,5meter i højden:
Lmax: 1,3*0,96 + 1,3/2 (96% af et billede + ½ billede) = 2,2

Dvs. ved loftplacering i 2,5 meter, kan du få det nederste af billedet ned til 30cm over gulv ved 120".

Men så er du i max lens shift med de ulemper det nu medfører. Dette er de teoretiske tal - hvis du går denne vej, så husk at teste det på væggen før du køber lærred :)

Så hvis jeg var dig, ville jeg nok gå efter 120" fastramme lærred og give lidt køb på de 50-60cm (nok 60-70cm) og så se om jeg ikke kunne få det til at virke. Det er jo tildels personlige præferencer. Jeg er godt klar over at 120" er småstort (har det selv), men jeg prioriterer selv billedstørrelse over billedkvalitet (til et vidst niveau).

/Hans
Til top
cgmand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2011 kl. 13:57
< ="utf-8">
Lad mig lige med det samme slå fast her, at det er min stue der sætter begrænsningerne og ikke mig :) Lærredet måtte for min skyld gerne være meget størrer, især ved 2.35:1 film... men det tillader min stue bare ikke..

Nu er det er ikke verdens største lejlighed jeg bor i og min aflange trapez agtig stue tillader ikke mere end et 100" lærred. Endevæggen som lærredet skal hænge på er 2.86m og på hver side af lærredet skal der stå en højttaler. Den anden ende af rummet, altså vinduet, måler 3.20m så der kunne godt være et lidt større lærred, men altså en af dem der skal rulles op.

Ang dine beregninger, så holder de desværre ikke helt i praksis. En dag testede mig og en kammerat om den kunne sidde i lofte, med en stak flyttekasser og en bunke flossede nerver fra min side. Men der var der 4.80 fra linsen til væggen og den sad i en højde af ca 2.40 (til centrum af linsen) og der kunne den altså ikke kaste et 100" billed på væggen ned omkring 60 cm højde, men det var tæt på. Så med et loftbeslag der sænker den lidt ekstra ned fra loftet kan det godt lade sig gøre..

Har du din egen hængende i loftet eller stående på en hylde ?
Til top
HansB Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2011 kl. 14:25
Hej
Helt fint - jeg kom godt nok i tanke om at jeg ikke helt havde styr på dimensionerne af dit rum.

Så har du jo helt ret i at det ligner et rulle lærred. Her kan jeg desværre ikke hjælpe meget - jeg har købt et forholdsvist billigt ved dustinhome, men kvaliteten er heller ikke super. De lærreder Bjur linkede til i en tidligere tråd - har du fravalgt dem og hvorfor?? (det var nok der jeg var startet).

haha - kender iøvrigt godt borde, stole, hundekasse, flyttekasser metoden for at få den op i højden - altid spændende at jonglere med ens nye lejetøj.

Min står på en hylde på væggen ca. 2,5-2,6 meter oppe (har ca. 3 meter til loftet) og projekterer et 120" lærred med bund i ca. 75-80cm, så jeg nærmer mig også bunden af zoom range.

/Hans
Til top
sani Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2007
Point: 1023
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2011 kl. 14:36
http://www.hivilux.de/shop/product_info.php?info=p167_Highend-Tension-Leinwand-100--50cm-Vl--Weiss-Schienensystem.html&XTCsid=123b91f2bf501567eb1c04ed9b61e987

Lærrede fra hivilux er OK til priser der findes en hel del modeler

Redigeret af sani - 12-Marts-2011 kl. 14:37
Anthem,Lexicon,MK 150, Velodyne DD, Vienna Acustic BBG,Densen,Sonos,Apple dimser,osv
Til top
cgmand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2011 kl. 15:57
Oprindeligt skrevet af HansB HansB skrev:

Hej
Helt fint - jeg kom godt nok i tanke om at jeg ikke helt havde styr på dimensionerne af dit rum.

Så har du jo helt ret i at det ligner et rulle lærred. Her kan jeg desværre ikke hjælpe meget - jeg har købt et forholdsvist billigt ved dustinhome, men kvaliteten er heller ikke super. De lærreder Bjur linkede til i en tidligere tråd - har du fravalgt dem og hvorfor?? (det var nok der jeg var startet).

haha - kender iøvrigt godt borde, stole, hundekasse, flyttekasser metoden for at få den op i højden - altid spændende at jonglere med ens nye lejetøj.

Min står på en hylde på væggen ca. 2,5-2,6 meter oppe (har ca. 3 meter til loftet) og projekterer et 120" lærred med bund i ca. 75-80cm, så jeg nærmer mig også bunden af zoom range.

/Hans
Ja så hvis det skal være 106" så kan det kun være i form af et rullelærred. Endnu en fordel ved det setup er at jeg kan få min projektor på en hylde på den modsatte væg og undgå loftmontering. Har læst om flere der har loftmonteret deres TW3200, som mener den af en eller anden grund larmer mere når den sidder i loftet !?! Ved så ikke om det passer.. 

Kigger lige efter Bjur's indlæg
Til top
cgmand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2011 kl. 15:59
Oprindeligt skrevet af sani sani skrev:

http://www.hivilux.de/shop/product_info.php?info=p167_Highend-Tension-Leinwand-100--50cm-Vl--Weiss-Schienensystem.html&XTCsid=123b91f2bf501567eb1c04ed9b61e987

Lærrede fra hivilux er OK til priser der findes en hel del modeler

Hmm.. de ser jo ret spændende ud de lærreder her.. endelig et tabtension man har råd til..

Har du selv erfaringer med sådan en eller kender du nogen der har et ?
Til top
scantek Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Branchemedlem

Oprettet: 22-Juli-2007
Point: 676
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2011 kl. 16:23
Hej

Har et 106" fra deres mellem serie TX, er godt tilfreds med det. Dog skal det lige "lugte" af nogle uger, hvor stuen lugter fælt som en gummibåd.

Bygge kvaliteten er god, og lærreddugen virker fornuftigt. Steder hvor man godt kan mærke det det koster under halvt så meget som de "dyre" løsninger, er at selve den hvide del af lærredet ikke er 100% kvadratisk, men afviger med måske 1 - 2 cm. i bunden. Ikke noget der irriterer mig til dagligt, da jeg også har det hængende i stuen, med ikke optimale forhold.

Men alt i alt er jeg rigtigt godt tilfreds.

/michael
Til top

Besvar Besvar Side  123 5>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu