|
Cinemascope |
Besvar |
Forfatter | |
scantek
Guld medlem Branchemedlem Oprettet: 22-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 676 |
Emne: Cinemascope Sendt: 05-August-2011 kl. 19:05 |
Hejsa
Jeg har en JVC X3, og er i den heldige situation, at jeg måske snart får mulighed for en dedikeret hjemme biograf.
Kan nogen forklare mig hvad jeg skal have for at lave cinemascope, samt hvad fordele og ulemper er ?
Hvad koster dimserne :)
På forhånd tak
|
|
Bruger udmeldt 6
Super bruger Oprettet: 19-Marts-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 412 |
Sendt: 05-August-2011 kl. 19:13 |
Kig i p.las´s tråd. Han har lavet en fed løsning i hans stue. Optimal og billig.
|
|
Hans j
Guld medlem Oprettet: 02-Marts-2007 Status: Offline Point: 4207 |
Sendt: 05-August-2011 kl. 19:49 |
For at få "ægte" 2.35 skal du have fat i en anamorfisk linse, sådan en koster en del, men du kan også lave en selv, den er ikke så god men brugbar. En kilde som kan strække billedet, enten vertikalt eller horisontalt, oftest er det vertikalt det strækkes. Denne funktion kan også ligge i din Surround Reciever eller f.eks. en DVDO Edge. Måske kan din JVC selv strække billedet. Du skal så også have et lærred der kan vise 2.35. Det omtales normalt som CIH (Constant Image Height). Der skal så også en afmaskning af lærred til, det være sig automatisk eller manuelt. Som nævnt har P. Las lavet en fornem løsning vedr. lærred, det er så et 16:9 som afmaskes til 2.35. En løsning som selv Otto J. roser, så den må være rigtig flot, dan han stiller store krav . Der findes så også projektorer som zoomer/fokuserer sig til 2.35. |
|
submaniac
Super bruger Oprettet: 13-Oktober-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 471 |
Sendt: 05-August-2011 kl. 19:58 |
Jeg formoder at du hentyder til et CIH setup? P.las er CIW - hans 16:9 billede har større areal end hans 21:9. Når du så skal se cinemascope film, 2.40, 2.35 osv, så strækker projektoren/scaler billede, således det fylder hele 16:9 området og derefter strækker linsen så billedet ud således det passer til dit 2.35 lærred. En god linse er p.t. 4.000 euro. Fx Prismasonics nye inkl remote osv. Egentlig vil jeg forslå blot at zoome mellem formaterne. JVC'en har remote der kan styre det hele, lens shift zoom focus osv, og tager vist ikke mere end 20-30 sec. Altså, hvis du vil have et 21:9 CIH lærred kan du blot zoome ind og ud. Det betyder at du får "sorte" bjælker i siderne på 16:9. Derimod er 21:9 billedet rammet helt ind. Fordele med A-lens: * Du bruger alle pixels på billedechippen, hvilket også giver mere lys. * Du skal ikke zoome. Ulemper: * Dyrt, mindst 30.000 kr for ordenlig cylendrisk linse. * Pin cushion i hjørnerne, kan modvirkes, dels med ordenlig optik, og kurvet lærred. * Scale billede - nye scalere klarer dog dette flot. Fordele med zoom metoden: * Billigt! * Ingen potentielle scaler problemer. * Ingen pin cushion. Ulemper: * Mindre lys, omend nogen mener at selve A-lens stjæler merlysoutputtet fra den vundne lysstyrke ved at bruge hele billedechippen. * Du skal manuelt zoome, med mindre du har lens memory som fx AE 4000. Håber flere producenter kommer med det. * Lysspil i 21:9 i top og bund, da man reelt viser et 16:9 billede med bjælker, som blot er zoomet ud af billedet/lærredet. * Det er ikke lige så blæret:) Generelle ulemper ved den ene eller den anden metode: * Sorte bjælker i siderne på 16:9 * Menuer er som regel i 16:9! * Undertekster kan ligge i "black" bars. * Format skift i filmen, fx "The Dark Knight" - dette er dog meget få film. Personligt går jeg selv i projektortanker og jeg hælder til CIH med zoom metoden. CIH fordi jeg simpelthen nægter at en "Romantic comedy" skal have større billedeflade end fx "Lord of the rings". Det er bare ikke rigtigt!:). Zoom fordi det er billigt og forholdsnemt uden særlige bivirkninger.
Redigeret af submaniac - 05-August-2011 kl. 20:13 |
|
scantek
Guld medlem Branchemedlem Oprettet: 22-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 676 |
Sendt: 05-August-2011 kl. 23:33 |
Tak for de hurtige svar
Jeg har faktisk en DVDO Edge, kan den hjælpe mig ?
Jeg er dog stadig en smule forvirret :)
Det jeg ønsker er det brede lærred, som man kender fra biografen, og til det kommer jeg vel ikke uden om et lærred i det format ?
Synes jeg hørte at man kunne få nogle billigere linser, evt. noget diy ?
Ved ikke om X3'eren har hukommelse, for det skal virke "automatisk", så jeg ikke skal indstille det hele hver gang.
/michael
|
|
Bruger udmeldt 6
Super bruger Oprettet: 19-Marts-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 412 |
Sendt: 05-August-2011 kl. 23:53 |
Inden vi går alt for meget i dybden, ville en ramme for hvor skal ende henne prismæssigt være rart. For vil du ha ægte scope all inclusive, så bliver det eddermame dyrt.
Hvor meget har du tænkt dig at bruge på det?
|
|
Hans j
Sendt: 06-August-2011 kl. 00:50 |
|
|
scantek
Sendt: 06-August-2011 kl. 13:25 |
Ok, så jeg kan altså gøre følgende :
Stretche mit billede med Edgen, og købe et http://www.hivilux.de/shop/product_info.php?info=p274_Rahmen-21-9-Leinwand-125--292x125cm-Gain-1-0-Schienensystem.html
Er dette korrekt opfattet ?
Og hvad er bagdelen i forhold til en linse ?
/michael
|
|
Hans j
Sendt: 06-August-2011 kl. 15:59 |
Du mangler stadigvæk en linse, når du strækker billedet i DVDO Edge, linsen skal strække billedet på den anden led. Læs her for en fin beskrivelse. |
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |