|
En hjemmebio bliver til *færdige billeder s. 11* |
Besvar ![]() |
Side 123 12> |
Forfatter | ||||
MC_Disko ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 651 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 15-Februar-2013 kl. 21:27 |
|||
Her med starten på mit nyeste projekt - og nok os det mest ambitiøse, og ikke mindst spændende til dato. Meget er sket siden min lille kollegiebio ![]() ![]() http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=44461&PN=10&title=su-bio-p-12-kvm-nye-billeder-side-12 Men nu går det løs ![]() Min bedre halvdel og jeg har erhvervet os en byggegrund - eller det som skulle blive til det, i en lille by på Sjælland. Og her starter så den lille "bygge føljeton" lad os starte med Der var en gang... et lille trist sommerhus på en stor helårs grund. ![]() Huset var et pænt ældre sommerhus, men langt fra et værdigt helårshus for en lille familie. Huset måtte derfor lade livet og gøre plads til det lidt større hus. ![]() Huset forsvandt og den store petanque bane blev anlagt ![]() Men så kom vinteren, og den store petanque bane måtte derfor vente på bedre vejr. ![]() og her stopper så den lille fortælling - for nu. Men derfor kan vi jo godt drømme lidt videre.. ![]() Huset bliver et såkaldt Lavenergiklasse 1 hus, dvs. et hus som bruger minimalt energi på blandt andet opvarmning. Opvarmningen bliver fra et jordvarmeanlæg. Huset bliver et længehus med tilstødende garage. Her et billede af det færdige resultat. I den bedste Skecthup stil ![]() ![]() I dag står vi så spændt og venter på at begynde opbygnings fasen. Hvilket vi forhåbentligt begynder på i midten af marts. Det var forhistorien, nu til det interessante, om man vil ![]() Min tanke med hjemmebiografen er at lave den så skjult og integreret som muligt, uden at gå alt for meget på kompromis med lyd og billede. Loftet bliver sænket 50mm + 2x13mm gips, hvilket giver ca. 76mm under klimaskærm og spær. Det burde være nok til at få plads til et 92-106" Lissau Tab-Tension lærred mellem loft og spær. Billeder forklare nok lidt bedre min ide ![]() TV'er er et Samsung 55" 8 serien. det bliver jo helt småt i forhold til det 92" lærred jeg har sat ind ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Jeg havde/har mange overvejeler om hvor jeg bedst kan placere projektoren. Den bedste løsning jeg endnu har kunne komme frem til er at placere den i et tilstødende rum (walk-in closet i soveværelset) her et par billeder. ![]() ![]() ![]() Planen er at montere lofthøjtalere som baghøjtalere i stuen og som Zone 2 højtalere i køkkenet. Derudover trækkes tomrør til tv, NAS server, projektor, fronthøjtalere, subwoofer kabel og hvad jeg nu ellers kan finde på - kom gerne med forslag. hele huset bliver fortrådet op med Cat.7 kabel og Cat.6a 500Hz konnektorer. som bliver samlet i et krydsfelt. Det var hvad jeg lige havde for denne gang. Jeg håber i har en masse forslag og ideer til mit/vores "lille" projekt
![]() Redigeret af MC_Disko - 03-Februar-2014 kl. 09:40 |
||||
![]() |
||||
Hother ![]() Platin medlem ![]() hummelmose Oprettet: 12-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 23900 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||
Det kan bestemt godt blive spændende, men kunne nu godt lide det lille sommerhus
![]() Ingen forslag fra mig desværre, men jeg glæder mig til at følge med i udviklingen
![]() |
||||
![]() |
||||
Aim ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-Juni-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 1135 |
|||
Lige lovligt mange vinduer til projektor i det rum. Ikke umuligt men skal det gøres ordenligt så man kan mørkelægge 95% kan du næsten ligeså godt købe en sharp 80" skærm.
|
||||
Herreklubben Hæng ikke med hovedet, hvis du står i lort til halsen.
|
||||
![]() |
||||
Rasmus8D ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-November-2011 Status: Offline Point: 1336 |
|||
Følger spændt ;)
Har i egentlig regnet på, hvor meget i på sigt kommer til at spare ved at bygge som lavenergi hus? ;) |
||||
![]() |
||||
sani ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 22-April-2007 Status: Offline Point: 1023 |
|||
du skriver dele af loftet bliver lavet af akustik plader , hvor meget er "dele"..
hvis plan er at møblere rumet som på billeder så få du akustisk udfordning med kun "del" af loftet i forvejen tage M1F ikke meget og hvis der er kun dele så bliver akustik i rummet dårlig ,, og der er ikke så god udgangspunkt til hjemme bio .. |
||||
Anthem,Lexicon,MK 150, Velodyne DD, Vienna Acustic BBG,Densen,Sonos,Apple dimser,osv
|
||||
![]() |
||||
Schulz ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 20-September-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 845 |
|||
Må også indrømme at min første tanke var akustik problemer. Det ligner et ret stort åbent rum, med trægulve, det er den sikre vej til masser af efterklang. Det kan være meget trættende og her taler jeg ikke kun i hjemmebio sammenhæng, så det ville jeg også overveje kraftigt. Desuden så vil jeg give Aim ret, mange og store vinduer med en projektor, det kræver god mulighed for mørklægning og/eller specielt lærred med ekstra kontrast. Der findes lærredtyper der muligvis godt kunne fungere, men så må du påregne i omegnen af 50 til 100% større udgifter på dit lærred.
|
||||
![]() |
||||
MC_Disko ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 651 |
|||
Vidvinklen på billedet gør det bestemt heller ikke til mindre vinduer, vinduerne syner nok større end de er. men ja, der er "mange" vinduer og døre i stuen. men planen er nu os at sætte mørklægningsgardiner op. om de så skal være med motor eller bare manuelle kan jeg ikke helt finde ud af. en løsning med Motor ville klart være fedest, men os noget af en udgift med de priser jeg har set ![]()
Lidt har vi da regnet på det, men det er jo svært at sammenligne med et tidligere forbrug. men samlet set burde udgifterne til opvarmning og elforbrug lande på ca. 18.000 kr om året.
der kommer nok en smule flere møbler og inventar end på billederne, men orkede ikke at tegne mere ![]()
se tidligere svar ![]() men ja, der skal helt klart mørklægning til. men det er nok her jeg har brug for lidt hjælp med ideer og forslag. kunne jo være fedt hvis projektoren styrede lærred og mørklægning
![]() |
||||
![]() |
||||
|||
Så prøver vi lige et billede med og uden mørklægning. ![]() ![]() nogen som har forslag til smarte mørklægningsløsninger ?
![]() |
||||
![]() |
||||
Nagash ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 24-Oktober-2007 Sted: Hillerød, DK Status: Offline Point: 6062 |
|||
Et stort tykt tæppe nede foran tv'et ville også gøre underværker for akustikken.
Har du ellers overvejet at flytte alt udstyret ind i dit walkin closet? Der er et eller andet fedt over, at have alt udstyret gemt helt af vejen, og så kun have sine højttalere og tv på væggen.
|
||||
![]() |
||||
Aim ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-Juni-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 1135 |
|||
12v trigger styret panel rullegardiner. Katjing det bliver monster dyrt, så det ville helt sikkert være det jeg ville bruge min tid på at finde en billigere løsning på.
Umiddelbart tænker jeg man skal være meget handy hvis man selv skal lave en diy løsning med motorstyring, så den nemmeste og billigest løsning vil være at satse på noget manuelt der kører i paneler i siderne.
|
||||
Herreklubben Hæng ikke med hovedet, hvis du står i lort til halsen.
|
||||
![]() |
||||
scantek ![]() Guld medlem ![]() ![]() Branchemedlem Oprettet: 22-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 676 |
|||
+1 Så meget udstyr af vejen som muligt, du starter helt fra bunden - så det er nu du kan lave de fede løsninger, og kabelføringer. Men meget spændende projekt! /michael
|
||||
![]() |
||||
|||
der kommer gulvtæppe under sofabordet
![]() pt. hælder jeg også mest til det manuelle mørklægnings rullegardin. Men tanken om at trække et førringsrør til hver vindues lysning har da strejfet mig, - for at gøre det muligt at trække strøm til evt motoriseret rullegardin senere hen ![]() I har ret i at det kunne være fedt at gemme alt udstyr væk i et andet rum, så meget har jeg ikke tænkt på sådan en løsning. måske man skulle trække et ekstra stort tomrør under gulvet fra tv vægen og ind i walk in closet. og så fra en samledåse i stuen ud til hver front højtalers placering. så er spørgsmålet bare, hvor stort skal røret være. Min tanke var at bruge et 40/32mm kabelrør. men måske jeg skal op i et 50/40mm rør ? Det kan jo hurtigt blive proppet: HDMI kabel, optisk kabel, front ht kabel, center ht kabel. IR modtager mv.
Redigeret af MC_Disko - 17-Februar-2013 kl. 08:45 |
||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |