|
Akustik |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | ||
Irenicus
Guld medlem Oprettet: 02-December-2009 Status: Offline Point: 1020 |
Emne: Akustik Sendt: 27-September-2011 kl. 21:43 |
|
Hola Recordere!
Jeg er ved at være færdig med mit cykel projekt, og skal i gang med noget nyt. En af de ting der har lagt mig på sinde, er den absolut horrible akustik der er i mit rum. Rummet er 3,4x4,3 meter, med hårde flader over alt, på nær nogle tynde gardiner samt en sofa. Stuebordstæppet er lige blevet lagt til opbevaring, da det desværre viste jeg at tage lang tid at rengøre et lammeskindstæppe tilfredsstillende.. Første skridt er naturligvis at finde et afløsende tæppe, som både er blødt og absorberende, samt let at rengøre. Forslag modtages :) Næste skridt er jeg dog ikke helt sikker på, og her søger jeg jeres hjælp og ekspertise. Har indtil videre overvejet diffusere, men aner intet om hvordan jeg udregner en placering. Har også overvejet et absorberende billede f.eks. fra Sumopix, kan dog forstå at disse ikke er så gode? Er der andre løsninger jeg kan kigge på og overveje?
|
||
kim olsen
Guld medlem Oprettet: 13-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1384 |
Sendt: 27-September-2011 kl. 22:24 | |
alt hvad der er erflekterende skal fjernes, elimineres eller tildækkes med dæmpemateriale. alt efter hvordan din højttaler spreder, gælder dette også loft og gulv.
du bør bruge rigtige antireflektive plder/diffusorer / abosrbanter, eks. fra auralex
|
||
Crown - there is no substitute.
|
||
Irenicus
Sendt: 27-September-2011 kl. 22:45 | |
Det bliver nok ikke muligt, i første omgang eller i denne lejlighed, at tilpasse rummet 100%, så kigger efter noget der er fleksibelt, således at det kan bruges det næste sted jeg ender.
Er der en let måde at tjekke spredning på? Har tjekket Auralex, de har en masse læsestof som jeg giver mig i kast med, så er jeg startet.
|
||
Aim
Guld medlem Oprettet: 30-Juni-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 1135 |
Sendt: 28-September-2011 kl. 10:23 | |
Hvis jeg lige må være med uden at ødelægge din tråd ;)
Jeg går nemlig også også pynser på at få lavet lidt akustisk forbedring uden det bliver 100% da det helst skal falde ind i rummet uden det kommer ligne et lyd laboratorium fra DTU. I den forbindelse har jeg kigget på disse moduler http://www.customaudiodesigns.co.uk/absorbers/woolbubbles.htm som muligvis kunne være en meget fornem løsning. Kender ikke prisen men kunne forstille mig de ikke var helt billige, men måske man selv kan lave noget lign. til en billig penge. Hvilket materiale er billigt og godt til at skære/forme figurer med ?
Redigeret af Aim - 28-September-2011 kl. 11:19 |
||
Herreklubben Hæng ikke med hovedet, hvis du står i lort til halsen.
|
||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Sendt: 28-September-2011 kl. 10:52 | |
Det er altså lidt noget vrøvl - for det første så er det forkert at sige at alt skal dækkes med dæmpemateriale, man kan nemt overdæmpe et rum. For det andet så behøver man jo ikke indrette sit rum til et lydstudie hvor alle vægge består af hhv. dæmpeplader og diffusorer - mindre har også ret. Jeg vil påstå at de første forbedringer er de største. Til trådstarter, så er et godt sted at starte loftet. Hvis du har plads til et nedsænket loft i noget akustik-materiale (troldtekt osv), så kan det alene forbedre akustikken i rummet _dramatisk_ (og så min kæphest - det gælder ikke kun med henblik på lydkvaliteten, det bliver også meget mere behageligt at opholde sig i rummet). Hvis du så krydrer dét med et par Sumopix billeder de rigtige steder, så har du forbedret akustikken i dit rum dramatisk. |
||
Aim
Guld medlem Oprettet: 30-Juni-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 1135 |
Sendt: 28-September-2011 kl. 11:17 | |
Kender du nogle gode akustiske materialer der er formbare, Otto ?
Redigeret af Aim - 28-September-2011 kl. 11:19 |
||
Herreklubben Hæng ikke med hovedet, hvis du står i lort til halsen.
|
||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Sendt: 28-September-2011 kl. 13:55 | |
Det er ikke et område jeg er ekspert i, nej. |
||
Jonas_h
Guld medlem Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4462 |
Sendt: 28-September-2011 kl. 14:07 | |
Jeg synes, at det er svært at overdæmpe et rum når det gælder film. Jeg har endnu ikke oplevet et rum til filmlyd, hvor jeg synes det har været for dødt. Til musik derimod, er det en anden snak.
Jeg havde engang nogle billeder fra Sumopix, og synes virkningen var stort set lig nul. De var godt nok ikke verdens største (3 billeder á 60x60), men har leget lidt med rockwool og der kan man få en god effekt blot med de størrelser. Når man holder hovedet tæt på Sumopix og snakker, kan man heller ikke fornemme den effekt rockfon/rockwool giver. Jeg er enig med Otto i, at loftet er et rigtigt godt sted at starte. Jeg har selv 100% absorberende loft med partielt dækkede vægge, og akustikken er helt i top.
|
||
Otto J
Sendt: 28-September-2011 kl. 14:15 | |
Jeg tror ikke der er nogen der har påstået at billederne er lige så effektive som rockwool. Målingerne siger at virkningen absolut ikke er "stort set lig nul", men ja der findes mere effektive løsninger, især hvis man er ligeglad med udseendet. |
||
Jonas_h
Guld medlem Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4462 |
Sendt: 28-September-2011 kl. 14:45 | |
"Lig nul" er måske lidt overdrevet Mellem 400 og 1300hz har de en lille effekt... Men den effekt de har, synes jeg dog ikke er hørbar. De hænger pt. i mit soveværelse som også runger en del, og der er absolut ingen hørbar forskel om de er oppe eller ej. Nu hænger de der blot fordi de er pæne. EDIT: Det er ikke for at svine produktet til, men jeg advarer blot mod, at man regner med en stor akustisk forbedring ved at købe dem. De er trods alt ikke billige.
Redigeret af Jonas_h - 28-September-2011 kl. 14:45 |
||
tvkartoffel
Guld medlem Oprettet: 18-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1998 |
Sendt: 28-September-2011 kl. 15:10 | |
De her ar ganske vist ikke formbare sådan som "uldpuderne" men de er ganske pæne synes jeg og det er til at gå til for gør det selv folket:
Med rockwool i, i den rigtige kvalitet, er det også økonomisk overkommeligt vil jeg tro. MVH
|
||
Irenicus
Sendt: 28-September-2011 kl. 15:35 | |
Bor i lejlighed, og regner med at skulle rykke næste år, så det med at arbejde på mere permanente løsninger venter jeg med, det er mere de fleksible af slagsen jeg leder efter. Ellers der er højt nok til loftet til at man kunne lave et sænket loft.
Det ser rigtig godt ud, ligner noget der er til at gå til, økonomisk overkommelig og endda har WAF, selvom det ikke er 1. første prioritet sætter fruen nok pris på det. Bør man lukke bagsiden, eller kan/skal den være åben?
|
||
Besvar | Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |