|
Audyssey MultEQ XT32 VS. Anthem ARC |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
Christian H ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 04-Juni-2006 Sted: Sydjylland Status: Offline Point: 693 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 04-Oktober-2012 kl. 10:40 |
Er der nogle af jer der har erfaring med disse to rumkorrektions-værktøjer, og evt. kan sige hvilken i syntes bedst om?
Sagen er den at jeg overvejer at give mig selv en julegave bestående af et sæt KEF T205, samt en ny reciever, men er i tvivl om hvilken jeg skal vælge. Og en del af tvivlen bunder bl.a. i rumkorrektionen, da min stue er temmelig bar, med trægulve osv. Så der vil nok skulle rettes en smule til i lyden... Da ARC benytter sig af en ekstern computer, har den en del mere regnekraft til rådighed, men giver det nu også det helt store udslag? Hvis det har nogen betydning så er det som udgangspunkt Anthem MRX300 og Onkyo TX-NR 818 som jeg har kig på, men er på ingen måde låst fast til noget endeligt endnu. Jeg har kigget lidt i denne tråd, men syntes ikke at den kommer så meget ind på forskellene på de to systemer.
|
|
![]() |
|
Kenzo85 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 09-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2943 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hmm Det kan siges ganske kort, du skal høre det før du ved hvad du vil have. Blandt de to modeller du skriver der, vil jeg vælge Anthem MRX 300'eren og beholde din Emotiva til fronterne.
|
|
![]() |
|
p.las ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4156 |
Hvorfor ikke bare købe den som DU syntes spiller bedst ![]() Nå - men jeg har haft dem begge inde i min lille BIF , som er meget akustisk reguleret. I mit rum er ARC klart at foretrække. Audessey lægger en dæmper på dynamikken , samt tilfiøjer sit eget aftryk på lyden - især diskant området. Det gør ARC ikke. Men teroretisk set vil auddesey måske have en fordel i netop dit rum, da din efterklang nok er meget levende. ARC korrigere på receiverne kun op til 5khz , hvor auddesey korrigere hele vejen opstil 20khz. Så måske det vil gøre en forskel. Men som sagt er JEG ikke pjattet med det lydaftryg som auddesey sætter. Men i sidste ende er det dine øre. Og god lyd er andet end EQ ..........men det kan gøre en stor forskel. I alm almindelighed anbefaler anthem ikke at korrigere så højt, da det er nærmest umuligt at måle en korrekt respons over 5khz. Så i princippet kan en korrigering gøre mere skade end gavn, når det er så højt oppe i frekvensområdet . En sidste ting - auddesey er mere alt eller ingenting. Hvor du på ARC kan tweake langt mere..........med mindre du ofre et Pro kit til auddesey . Ingen Pro kit , mener jeg at ARC er klart at foretrække. Med Pro kit vil JEG stadig vælge ARC :-) |
|
![]() |
|
Christian H ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 04-Juni-2006 Sted: Sydjylland Status: Offline Point: 693 |
Det er absolut også planen at få lyttet til en masse muligheder. Denne tråds formål var egentlig også mere at få et indblik i hvad forskellene på de to korrektionssystemer er.
|
|
![]() |
|
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Til dem der er i tvivl, så forhandler jeg begge dele, så må man selv vurdere hvor meget vægt man vil lægge på mine udsagn.
Jeg mener det er en misforståelse at tro at rumkorrektion kan rette op på en lang efterklang. Jeg er ret sikker på at vi to er enige, men nu uddyber jeg det lige for de andre...
![]() Sådan helt groft sagt, så kan man sige at den opfattede lyd består af frekvensgang, fase og efterklang (tid). De sidste to hænger delvist sammen, men det er ikke det samme. En rumkorrektion kan generelt IKKE regulere efterklang - slet ikke ved højere frekvenser. Dét du kan regulere er frekvensgang og fase. Man kan så sige at specielt i bassen vil en regulering hér ændre væsentligt på hvor problematisk efterklangen er. Men ved højere frekvenser kan du ikke rigtigt gøre noget.
Det "heldige" er så at efterklangen ved højere frekvenser er noget af det nemmeste at regulere rent fysisk, så hvis man vil have bedst mulig lyd, er det en god "quick-and-dirty" løsning at regulere efterklangen så et klap i hænderne ikke hænger i rummet, og så regulere bassen elektronisk.
Anthem ARC er dybest set en relativt enkel rumkorrektion hvis man ser på hvad den rent teknisk regulerer - frekvensgang og fase - men den er opbygget med en "intelligent" algoritme, og med rigtigt mange filtre så reguleringen er meget præcis. Derudover har den en i mine øjne meget væsentlig feature, du kan vælge hvor langt op i frekvens den skal regulere. Det betyder at man kan vælge kun at regulere i bassen, hvilket jeg er klart fortaler for.
Det er noget sværere at finde ud af hvad det helt præcist er Audyssey gør, men faktum er at de piller mere i lyden end ARC gør. Jeg har aldrig oplevet en Audyssey korrigering der ikke lavede væsentligt om på lyden, og langtfra altid til det bedre. Til sammenligning er det i vores lytterum faktisk ret svært at høre om ARC er slået til eller fra, fordi rummet i forvejen er ret godt. Min OPLEVELSE af Audyssey er at de piller i dynamikken, og muligvis ændrer de på lyden afhængigt af den målte efterklang - det er et gæt. Det er muligt at man kan sige at efterklangen bliver mindre generende hvis man dæmper diskanten, eller lignende - men personligt bryder jeg mig ikke om det. Som P.Las siger, så sætter Audyssey et fingeraftryk på lyden, som man så kan lide eller lade være. ARC forsøger i højere grad at bevare lyden af systemet. Du får med andre ord mindre "hjælp" fra ARC, hvis du har et direkte dårligt rum (man kan vel sige at de antager at hvis du investerer i et high-end surround system, så sørger du for at rummet ikke er direkte dårligt) - men hvis dén hjælp du kan få alligevel er omsonst fordi man ikke KAN regulere efterklang elektronisk, så nytter det jo ikke noget at sovse det hele til i ekstra processering.
Én af de ting der irriterrer mig mest ved Audyssey er at det er "alt eller intet" - du kan ikke vælge, mig bekendt heller ikke i Pro udgaven, kun at regulere bassen. Det er træls, fordi Audyssey rent faktisk fungerer rigtigt godt i bassen.
Anyway, egentlig var jeg ikke så meget ude på at give min mening om lyden i praksis, mere at fremføre budskabet om at rumkorrektion over omkring 500 Hz helt generelt er en dårlig idé.
|
|
![]() |
|
Webmonkey ![]() Bruger ![]() Oprettet: 06-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 179 |
Hej Otto!
Har du nogen mening om XT32 vs. "kun" XT fra Audyssey? |
|
In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
|
|
![]() |
|
LBA75 ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 17-September-2006 Status: Offline Point: 484 |
Hej Otto og Co.
Eftersom at du, Otto, forhandler både Onkyo, Anthem og Yamaha.... og her har beskrevet lidt om ARC (Anthem), og Audessey XT32 (Onkyo)..... hvor kommer Yamahas "YAPO" kalibrering så ind i billedet.... eller skal vi hellere sige "lyden" ![]() Korrigerer den kun i bassen eller går den helt op som Audessey, ligger den sit eget fingeraftryk på lydbilledet? Mvh LBA75
|
|
![]() |
|
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Husk mig lige på det senere hvis du vil have et mere fyldestgørende svar, jeg får nok ikke tid i dag. Ypao gør forskellige ting afhængigt af hvilket niveau du er på, men en væsentlig detalje er at den netop IKKE korrigerer subben i de billigste versioner.
|
|
![]() |
|
jsj1 ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 04-December-2009 Status: Offline Point: 291 |
Jeg har aldrig prøvet at bruge ARC, men bruge Audyssey xt32, og er MEGET tilfreds med resultatet. Skal ikke kunne sige om Audyssey justerer de høje frekvenser uønsket, men det er ikke hvad jeg oplever. Har du været på eks denne side og læse om Audyssey?
http://www.avsforum.com/t/795421/official-audyssey-thread-faq-in-post-1 Det er måske mere en "how to" guide, men der står uanede mængder af Info/tips om Audyssey. Især bruger: Kbarnes701 er ekstremt vidende om Audyssey. |
|
Mvh
Jan |
|
![]() |
|
Visca Blaugrana ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 24-April-2005 Status: Offline Point: 155 |
Hej Otto,
jeg taenkte paa om der er noget rumkorrektion der kigger paa minimum phase foer de implementere en korrektion? eller om de ukrittisk indsaetter et filter hvis frekvens kurven ikke er linier?
|
|
![]() |
|
Fik lidt tid alligevel. Jeg har set den tråd ja, jeg har naturligvis ikke læst alle 2000 sider... Jeg synes dog ikke den giver svar på hvorfor Audyssey tilsyneladende ændrer på dynamikken, og at få nogle svar på teorien ændrer ikke på det faktum at jeg ganske enkelt subjektivt ikke bryder mig om de ret dramatiske ændringer den laver i de fleste setups. Og nogle af svarene bekræfter jo også netop mange af de ting jeg ikke bryder mig om ved systemet, men som andre så ikke mener er problematisk - som for eksempel at man ikke kan styre hvor langt op i frekvens man vil regulere. Der gives fine svar på eksempelvis hvorfor Audyssey nogle gange giver nogle mere eller mindre mystiske forslag til delefrekvenser på højttalerne - det er ikke nødvendigvis direkte Audysseys' skyld, det ligger i implementeringen. Det er fint nok at vide dét, men ændrer ikke på det faktum at det kræver en kyndig hånd at kontrollere resultaterne af målingerne, også med Audyssey. Jeg synes med andre ord det er en rigtigt fin tråd med hjælp til opsætning af Audyssey, men jeg kan ikke se at det ændrer på nogen af mine kritikpunkter. Herunder at du selv med Audyssey Pro ikke kan vælge et frekvensområde at regulere i, den eneste reelle forskel på alm. Audyssey og Audyssey Pro er antallet af målepunkter, kvaliteten af mikrofonen, og muligheden for at tegne sin egen target-kurve. Bemærk iøvrigt at jeg har oplevet Audyssey i rigtigt mange forskellige setups. Der er enkelte setups hvor jeg har haft oplevelsen at Audyssey har været bedre end ingen korrigering, primært setups hvor rummet har været helt håbløst. Derfor forsøger jeg heller ikke at sige at dét at bruge Audyssey er en dårlig løsning for _dig_. Og der er ingen tvivl om at der er meget stor forskel på Audyssey brugt med hovedet under armen, og Audyssey korrekt sat op.
|
|
![]() |
|
De fleste producenter afslører ikke konkret hvordan algoritmerne arbejder, så det er ikke noget jeg kan give dig et præcist svar på. Jeg kan dog se i praksis at ARC ikke nødvendigvis indsætter et filter så snart kurven ikke er lineær - præcist hvad det gør for at "vælge" hvornår der skal korrigeres eller ej, det kan jeg ikke svare på. ARC forsøger jo også at sætte en room gain værdi der er forskellig afhængigt af måleresultaterne, det kender jeg ikke andre rumkorrektioner der gør. Men igen - præcist hvad der får ARC til at hæve eller sænke room gain værdien, det kan jeg ikke rigtigt finde et konkret svar på. Min opfattelse af Audyssey er at systemet som sådan er mindst lige så avanceret - jeg er bare ikke gode venner med måden det er sat op på. Det er lidt ligesom med B&O tv - jeg kan sagtens se den kvalitet der ligger bag, men jeg er uenig i dén målsætning som man forsøger at opfylde.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |