recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - BenQ W1070 Afstand og støj
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

BenQ W1070 Afstand og støj

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Onkelmorfar Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 17-Maj-2007
Status: Offline
Point: 52
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Onkelmorfar Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: BenQ W1070 Afstand og støj
    Sendt: 26-Februar-2014 kl. 12:30
Hej alle.

Jeg går med store overvejelser om at kaste mig ud i en projektor til stuen. Jeg vil gerne holde det på et entry level budget og har udset mig BenQ 1070 som et oplagt valg pga de fine anmeldelser.

Min stue er 4,5 m bred, 5,5 m lang og 2,5  m høj. Jeg ville gerne loftmontere projektoren men kan se at hvis jeg skal holde billedet på en 90-100" som jeg synes er passende vil den skulle placeres lige foran sofaen der står tæt på bagvæggen. Mit spørgsmål går på hvor i har jeres projektore hængende og om det er et problem mht blæserstøj i stille scener, hvis den hænger lige over/foran sofaen?

Gode råd og input modtages gerne...

Smile
Til top
Pil-babz Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 10-April-2008
Point: 184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pil-babz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2014 kl. 12:37
Hej!
Jeg har selvsamme projektor, og den hænger lige over hovedet på mig i sweetspot.
Den er på ECO mode hvor den ikke larmer så meget som på NORMAL.
Det er vist et temprament spørgsmål at vurdere hvor meget den larmer.
Men jeg bemærker den næsten ikke når først filmen er igang - men den kan godt høres.
- kommer nok anpå hvor følsom man er overfor dette..

Min stuebio!
ONKYO - B&W - PANASONIC
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Onkelmorfar Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2014 kl. 17:12
Hej Pil

Det lyder betryggende. Jeg tror også at det er en tilvænningssag. Det er et fedt setup du har, hvor langt har du til dig lærred? Og hvilket mærke og str er det?

Hvis projektoren skal hænge bag sweet spot kommer billedet op i 120" og har opmålt 100" på væggen nu og det synes af meget (måske for meget).

Kan du generelt anbefale projektoren, billede, lysstyrke osv? Den skal i mit tilfælde kun bruges til film om aftenen i en stue hvor der er vinduer i hele den ene side (dog med mørklægning)
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pil-babz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2014 kl. 18:54
Tak skal du have, det begynder at hjælpe på sagerne! :-)
Jeg har lige knap 4 meter fra projektor til lærred. Og det er et 106" lissau White flex.
Hvis jeg skal give et råd så overvej hvor stort det skal være. Jeg tænkte også først at 106" var rigtig stort. Men du vænner dig rigtig hurtigt til det. Jeg er glad for jeg ikke valgte mindre end 106".. :-) så hvis du har længere afstand så ville jeg ihvertfald ikke have skrupler ved at vælge 110" :-)

Ja den kan helt sikkert anbefales! :-) jeg er rigtig overrasket over hvor godt den klare det! Og jeg har også vinduer i hele den ene side. Kig evt min bio tråd.. :-)
             Min stuebio!
ONKYO - B&W - PANASONIC
Til top
hunterSEG Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 03-November-2011
Sted: Denmark
Point: 193
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hunterSEG Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2014 kl. 23:22
Har også w1070. Bruger også ECO mode. 
Synes faktisk den siger en del, hvis man sidder og lytter efter det. Heldigvis er det ikke noget der genere mig eller konen overhovedet, når først der er noget på skærmen. Det er en konstant blæsestøj, som jeg som sagt godt kan abstrahere fra. 

Projektoren er placeret i loftet over ryglænet på sofaen. tror jeg ville være ked af, at have den placeret foran sofaen. Med den begrundelse, at jeg vil være bange for at lægge mærke til den, da den giver noget lys fra sig, og så køn er den da heller ikke at kigge på.

Med hensyn til lærred, så har jeg 120" og er meget glad for det, synes også det lød MEGET stort, da jeg var i planlægningsfasen, og konen blev noget overrasket da hun så længden på kassen som lærredet kom i. Kan i dag ikke forestille mig mindre lærred.

Bemærk at w1070 laver meget store billeder. I følge BenQ hjemmeside er max afstanden fra linse til lærred ved 106" 3,52 meter. Ellers vil billedet blive større end lærredet.

Update: Kom til at se på mit eget setup. Du kan også vælge projektor placering først. Så vælge lærred størrelse, og så til sidst hænge lærredet i den afstand der passer til størrelsen. Gør jo så at lærredet vil hænge ude i rummet, så stuen skal jo lige være til det. Men det virker fint for mig. Hvad der så er kønnest at kigge på. Projektor eller lærred ude i rummet, det må være op til den enkelte. Tror de fleste glemmer at et lærred ikke nødvendigvis skal hænge ude ved væggen.

Redigeret af hunterSEG - 26-Februar-2014 kl. 23:36
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Onkelmorfar Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2014 kl. 10:26
Hej Hunter

Tak for dit indlæg.

Jeg er heller ikke meget for at have den hængende foran sofaen af samme årsag men var i tvivl om det ville gå ud over billedkvaliteten hvis den skulle blæses op i 120" vs 100"

Men som du selv nævner er der mange måder at justere det på fx ved at flytte lærredet en smule frem. I kører begge i ECO mode. Er det for at spare pæren? Umiddelbar synes de 3 dB forskel ikke at lyde af meget og man må ved give afkald på lidt lysstyrke i den mode?

Hvilket lærred kører du med?

Jeg har næsten besluttet mig for projektoren men synes at valget af lærred er en endnu størere opgave! Jeg ved godt at kæden ikke er stærkere end det svageste led men omvendt synes jeg også det er meget at give mellem 10 og 16k for et motoriseret tab tension lærred til en 6k projektor!
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hunterSEG Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2014 kl. 10:54
Hej Onkelm

Nu har jeg desværre ikke den store erfaring i projektorer og lærreder ud over mit eget setup. 

Synes dog at mit billede står flot og skarpt, især når det er mørkt uden for. Har også selv vinduer langs hele væggen bag lærred. Om dagen når persiennerne er trukket for og solen ikke skinner direkte ind, så kan man godt få et brugbart billede til TV brug til børnene, dog for lyst til PS3 og film brug. Dette er dog ikke noget problem om aftenen. Heller ikke når jeg kører i kalibreret mode, hvor lysstyrken ikke er så kraftig, som ved standard mode. 
Så har jeg købt nogle sorte lagner i Jysk. Klippet, syet og sat hulringe i hjørne på dem. Hænger jeg dem op foran vinduerne om dagen og med persiennerne trukket for. Så kan jeg godt se film. 

Man kan godt høre forskel på 3 dB.

Har et motoriseret 120" lærred købt af et engelsk firma over e-bay med grå dug. Der er flere tråde herinde, omhandlende mit lærred. Der er blandede erfaringer med hensyn til kvaliteten. Jeg har heldigvis ikke haft problemer. For det bliver noget dyrt, hvis du skal sende det tilbage til england. 

Havde samme overvejelser som dig, enten køber man et entry lærred til omkring 2k, eller man går et skridt op og giver 10k. Det spring var for meget for mig. Især når man snakker 100"+. Og w1070 kræver nogle forholdsvis store lærreder, når afstanden er mere end 3 meter.

Hvis du bor omkring viborg, så giver jeg gerne en fremvisning.
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hunterSEG Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2014 kl. 11:33
Her et par billeder som du kan kigge lidt på. Med hensyn til sort niveau og størrelse kontra afstand. (Har barn syg hjemme. Derfor valg af billedmateriale. Er fra Viaplay afspillet gennem PS3)
Der er klar forskel på sort niveauet. Skarpheden er der ikke den store forskel på. 

Close up af mit Panasonic 37" PX80 plasma fra 2008

Close up af lærred 120"

Her igen TV fra sidde afstand 3 meter. 37"

Projektor fra sidde afstand ca. 3,9 meter. 120"

ps. Det er en l**** kameratelefon jeg har, så det må du bære over med.
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Onkelmorfar Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2014 kl. 12:27

Det lyder som om jeg må revudere mit forhold til størrelsen på lærredet da jeg ved at gå fra 100-100" på 4,5m afstand til 120" vil kunne placere projektoren meget bedre ift. sweet spot.

Det er meget pænt af dig med en fremvisning. Jeg kører faktisk igennem Viborg flere gange om ugen så hvis det kunne passe ind i det hjemlige skema vil jeg meget gerne komme forbi og se dit setup engang (smider dig lige en pm)

Jeg må prøve at google lidt på det lærrede du omtaler, har kigget efter et manuelt med Tab-tension (ud fra devisen at hvis man spare motoren må man ku få mere lærred) men synes ikke de er til at finde. Alt har jeg kigget lidt på elite screens som laver lærreder i alle klasser, priser og formål. Hvor længe har du kørt med dit fra Uk?

mvh
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Onkelmorfar Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2014 kl. 12:33
Hej igen...

Har først set dine billeder nu...

Det ser slet ikke dårligt ud ift at rummet slet ikke er mørkelagt.. Er helt med på at sortniveuet ikke når op ved siden af plasmaen (har selv 42" px80 :-)

Men som du siger så virker 120" ikke så overvældene på den afstand. Var bange for om man kunne overskue hele billedet eller om det blir for stort. Men der ser det ud til at virke fint :-)
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pil-babz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2014 kl. 12:42
Ellers kunne du overveje Lissau California lærred. Som der også har været snakket en del om herinde.
Men endelig ikke køb for småt..

Jeg giver også gerne en fremvisning i Viborg hvis du mangler. :-)

Min stuebio!
ONKYO - B&W - PANASONIC
Til top
RuneH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Februar-2008
Point: 1747
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér RuneH Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2014 kl. 13:49
Følger lige med i din tråd her, da jeg også er lidt lun på W1070. Mest af alt, håber jeg en eller anden skriver om et godt og billigt lærred, for slippe 6.000 kr yderligere for et lærred, nægter jeg.

Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu