recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Stereohifinørdens langsomme stille død
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Stereohifinørdens langsomme stille død

 Besvar Besvar Side  <1 34567 10>
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2016 kl. 07:53
Oprindeligt skrevet af sd2100 sd2100 skrev:



Nej, det er rigtigt. Men, hvordan måler/afgører vi, om hi-fi-interessen har ændret sig? Og hvad må hører ind under begrebet hi-fi? Og sidst men ikke mindst er hi-fi-interesse interesse for udstyr eller musiklytning (for det skal udstyret vel bruges til).


Er det nødvendigt at måle det? Det er en lidt akademisk diskussion. Og hvad sammenligner vi med - 70'erne, eller 2008?

Uanset hvad, så er fora som dette en uddøende race, som næppe kommer tilbage. Før webfora var der Usenet, det er der heller ikke mange der bruger mere. Mit bedste argument for at manglende aktivitet på webfora ikke i sig selv er et problem for hifi interessen, er at i hifi interessens storhedstid fandtes debatfora slet ikke. De to ting er ikke sammenkædet. Og eksistensen af webfora har jo ikke bremset udbredelsen af all-in-one løsninger og soundbars, eller hifi butikkernes død, så det er diskutabelt om de nogensinde har haft en nævneværdig indflydelse på udviklingen af hifi interessen. Det har formentligt nærmere været et sted at mødes for folk der allerede er interesserede, end et sted hvor folk fandt interessen.

Prøv at tænke tilbage: 99% af hifi entusiaster kan pege på en helt konkret aha-oplevelse som kilden til hifi interessen - dén der dag hvor man første gang hørte noget der lød rigtigt godt, hvor det gik op for en at der er meget mere i musikken end det man fik ud af konfirmand-anlægget. Man blev ramt af bacillen, og har fortsat den evige jagt på gåsehuden fra déngang. Ingen bliver golf-entusiaster uden at have en golfkølle i hånden. Hvis flere skal have interesse for hifi, så er der kun én vej: Tag naboen i hånden, og find et sted hvor du kan spille noget musik for ham han godt kan lide, på et fedt anlæg. Hvis ikke dit eget, så i nærmeste seriøse hifi butik.

Jeg tror med andre ord det er ret sundt for hifi interessen at gøre debatten om det mere overfladisk, så man i mindre grad får sit "fix" ved at læse og skrive om det, og interessen for at komme ud i den virkelige verden er større. Jeg ved konkret at nogle af hjemmebio entusiasterne der før brugte meget tid her, nu i stedet kører rundt til hinanden og lytter til/kigger på hinandens setups, og lærer af hinanden på dén måde. Det synes jeg da er langt federe end at have meget forum-aktivitet.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2386
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2016 kl. 10:06
Oplysning: jeg quoter tre forskellige personer i dette indlæg, så tungen lige i munden inden I tænker "hov, det der skrev jeg da ikke".

Oprindeligt skrevet af sd2100 sd2100 skrev:

Og sidst men ikke mindst er hi-fi-interesse interesse for udstyr eller musiklytning (for det skal udstyret vel bruges til).
Mit umiddelbare svar er, at for mig er det klart musikken der er i centrum, mens anlægget blot er til for at få musikken til at lyde godt.

..men så var det jeg kom til at tænke på min kollega som gladeligt lytter til musik ud gennem telefonens "højttalere", han er til syneladende så glad for musikken, at det ikke generer ham at lyden er hæslig. Jeg er nødt til at gå når han laver det stunt, for det skærer mig i ørerne at høre musik maltrakteret på den måde. 

Hvis nu yderpolerne er:

1 - Musikken er det vigtigste, bare musikken er god har du det helt fint med at den kommer ud af en skrattende transistorradio eller det telefonfabrikanterne kalder en højttaler.

2 - Det gælder om at have den mest naturtro lyd, for hvis ikke lyden er i orden kan du ikke nyde musikken. Hånden på hjertet, så betyder jagten på den ultimative lyd at du det seneste års tid primært har fået hørt musik fra dine testplader.

Hvis det kan kaldes en skala fra 1 til 2, så ligger jeg nok omkring de 1,4-1,5 stykker.

Oprindeligt skrevet af moremusic moremusic skrev:

Jeg er enig i din betragtning at effekten af kabler af nogle bliver overdrevet, men at kaste om sig med ord som "kabelsekt" og "nyreligiøs" er præcis det jeg mener vi ikke har brug for. Det dræber en debat, og er ikke fordyrende for at en nytilkommen bliver mere interesseret i hi-fi.
For mig er det eventyret om kejserens nye klæder om igen, det der startede som en sund interesse for tekstiler er endt ud i noget hvor tøjet er så fint at det hverken kan ses, mærkes eller vejes - jublen vil ingen ende tage!

Religion er vel i bund og grund jubel over noget der ikke har nogen fysisk manifestation, sat lidt på spidsen, I know. 

Jublen over kablers fortræffeligheder er også jubel over noget der ikke har nogen fysisk manifestation, så det er ikke helt forkert at sammenligne det med religion. 

Min påstand er, at det er nemmere for en nytilkommen at finde sig til rette i en flok hvor ham den nøgne mand bliver kaldt nøgen end en flok fuld af lovprisninger om noget der ikke er til at få øje på.

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Jeg tror med andre ord det er ret sundt for hifi interessen at gøre debatten om det mere overfladisk, så man i mindre grad får sit "fix" ved at læse og skrive om det, og interessen for at komme ud i den virkelige verden er større.
Absolut enig!

Før internettet var man nødt til at besøge hinanden for at snakke om hifi. Ved samme lejlighed kunne man passende lytte til hinandens anlæg, dvs. man endte med at snakke om lyd begge parter rent faktisk havde hørt. 

Idag sidder vi spredt over hele landet og skriver om lyd vi ofte kun selv har hørt. Jeg har ikke haft nogen af jer forbi for at lytte til mit anlæg, så jeg er pt. den eneste på forummet der rent faktisk ved hvordan mit anlæg lyder. Det kan jeg så skrive en masse om, hvorefter I kan prøve at gætte jer til hvordan det egentlig lyder, men det bliver med garanti ikke særligt præcist. Hvis en anden bruger laver en beskrivelse af sit anlæg der minder om min beskrivelse af mit anlæg, kan vi så formode at vores anlæg lyder ens?

Vi er nået til et punkt hvor de færreste rent faktisk VED noget om andet end deres egne anlæg, men alligevel rådgiver andre om højttalere de aldrig har hørt, udelukkende udfra subjektive beskrivelser andre har lavet. 

Vi er gået fra "Jeg har hørt den højttaler, den lyder godt" til "Jeg har hørt at den højttaler skulle lyde godt".


Redigeret af strandvasker - 20-August-2016 kl. 10:09
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2016 kl. 11:08
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af sd2100 sd2100 skrev:



Nej, det er rigtigt. Men, hvordan måler/afgører vi, om hi-fi-interessen har ændret sig? Og hvad må hører ind under begrebet hi-fi? Og sidst men ikke mindst er hi-fi-interesse interesse for udstyr eller musiklytning (for det skal udstyret vel bruges til).


Er det nødvendigt at måle det? Det er en lidt akademisk diskussion. Og hvad sammenligner vi med - 70'erne, eller 2008?

Uanset hvad, så er fora som dette en uddøende race, som næppe kommer tilbage. Før webfora var der Usenet, det er der heller ikke mange der bruger mere. Mit bedste argument for at manglende aktivitet på webfora ikke i sig selv er et problem for hifi interessen, er at i hifi interessens storhedstid fandtes debatfora slet ikke. De to ting er ikke sammenkædet. Og eksistensen af webfora har jo ikke bremset udbredelsen af all-in-one løsninger og soundbars, eller hifi butikkernes død, så det er diskutabelt om de nogensinde har haft en nævneværdig indflydelse på udviklingen af hifi interessen. Det har formentligt nærmere været et sted at mødes for folk der allerede er interesserede, end et sted hvor folk fandt interessen.

Prøv at tænke tilbage: 99% af hifi entusiaster kan pege på en helt konkret aha-oplevelse som kilden til hifi interessen - dén der dag hvor man første gang hørte noget der lød rigtigt godt, hvor det gik op for en at der er meget mere i musikken end det man fik ud af konfirmand-anlægget. Man blev ramt af bacillen, og har fortsat den evige jagt på gåsehuden fra déngang. Ingen bliver golf-entusiaster uden at have en golfkølle i hånden. Hvis flere skal have interesse for hifi, så er der kun én vej: Tag naboen i hånden, og find et sted hvor du kan spille noget musik for ham han godt kan lide, på et fedt anlæg. Hvis ikke dit eget, så i nærmeste seriøse hifi butik.

Jeg tror med andre ord det er ret sundt for hifi interessen at gøre debatten om det mere overfladisk, så man i mindre grad får sit "fix" ved at læse og skrive om det, og interessen for at komme ud i den virkelige verden er større. Jeg ved konkret at nogle af hjemmebio entusiasterne der før brugte meget tid her, nu i stedet kører rundt til hinanden og lytter til/kigger på hinandens setups, og lærer af hinanden på dén måde. Det synes jeg da er langt federe end at have meget forum-aktivitet.


Du er inde på noget af det rigtige. Alt for mange skriver ikke den nøgne sandhed og glemmer at skrive kilde til det de kunne have læst i tidsskriftet "lyd yog billede" f.x. Jeg synes også der skal være plads til at komme med udtagelser af test. Folks kilde burde citeres, så vidt muligt, ellers er det ikke sagligt. En til er at have læst, en anden side af sagen er at have hørt et anlæg.

I forummet skal der os være plads til "snik snak" men synes alt for få skriver hvor informationen er fra på det, de med indirekte ord, skriver de har hørt. Der skal være plads til at snakke løst og fast om dimser der kan måske lige det en savner, i hans hjemmebio eller stereo set up, for ellers er mulighederne ganske begrænset, på at få den information, folk ligger inde med. Når vi snakker fx. Gadgets


Når jeg er færdig og kommet på plads i husetog installationen er færdig. Vil jeg måske gerne, åbne dørerne, for et par stykker der er interesserede i at lytte på mit anlæg og se installationen og løsningerne.

Jeg kan kontaktes på P.M. af interesserede i at høre et Meridian anlæg.


Redigeret af JackD84 - 20-August-2016 kl. 13:15
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2016 kl. 14:24
Det jeg savner er at man kan stille spørgsmål til et produkt og få gode kvalificerede beskrivelser, som rent faktisk viser sig at være ret præcise, når man endelig lægger øre til produktet. Det virkede for mig da jeg købte højttalere, hvilket var ret dejligt, da jeg ikke synes om at tage ud at lytte. Det gælder både i butikker og især i private hjem. Det skyldes til dels at jeg selv har haft besøg af potentielle købere, der slet ikke havde fornemmelse for hvornår de skulle gå.

Det er rigtigt at der er mange der kun har hørt om et produkt, men jeg oplever ofte at de også kan henvise til en i forum, der rent faktisk har brugbar praktisk erfaring med det man spørger ind til. 

Der vil altid være nogen i et forum, der taler en masse bullshit, uden at have erfaringer der underbygger det, men det er og så noget man lærer hurtigt at gennemskue. Generelt har jeg fået rigtig meget ud af de erfaringer andre har delt med mig på forum og jeg synes også fint man kan skrive om et produkt, som man ikke selv har lyttet til, så længe man gør opmærksom på det. Eksempelvis så kan jeg godt anbefale Dali 850/870 som gode rockhøjttalere, selvom jeg aldrig har hørt dem. Det er noget jeg har fået beskrevet så mange gange at det er en andenhåndserfaring jeg godt kan forsvare at videregive.

Jeg har tidligere haft kigget på Hifi2you, men der sker jo nærmest ingenting.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Bruger udmeldt 39 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 25-Juni-2016
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 39 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2016 kl. 00:46
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:


Jeg har tidligere haft kigget på Hifi2you, men der sker jo nærmest ingenting.

Mon ikke det kommer siden er jo ikke voldsomt gammel, men det kræver jo at brugere tilmelder sig og ikke kun kigger
Jeg synes der er nogenlunde aktivitet der og med lidt mere brugbare/interessante indlæg end på Hifi4all og især Nerds
Men der er nok ingen der kan måle sig med aktiviteten her på Recordere


Redigeret af Musictome - 23-August-2016 kl. 00:47
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2016 kl. 15:30
Oprindeligt skrevet af Musictome Musictome skrev:

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:


Jeg har tidligere haft kigget på Hifi2you, men der sker jo nærmest ingenting.


Mon ikke det kommer siden er jo ikke voldsomt gammel, men det kræver jo at brugere tilmelder sig og ikke kun kigger
Jeg synes der er nogenlunde aktivitet der og med lidt mere brugbare/interessante indlæg end på Hifi4all og især Nerds
Men der er nok ingen der kan måle sig med aktiviteten her på Recordere



Jeg synes nu ikke aktivigeten mht. ren stereolyd er høj på recordere.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
rasmuzzen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rasmuzzen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2016 kl. 18:34
prøv http://vintagehifi.dk

For os der har støvet den gamle luxman af, og pudset rørene, droppet at det moderne "bras" der er beregnet til biograf og ikke til hifi.

Lidt sjovt forum, hvis man som jeg har lidt år på bagen, tænk at jeg skulle skrive det, men jeg er 50 år om 3 år. 
Sendt fra min Commodore64,SONY 55W805BBN + 40D4550 + Hauppauge HVR4000 DVB-S2+T, Hauppauge NOVA-HD-DVB-S2 + en sørens masse diskplads.
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2016 kl. 07:42
Oprindeligt skrevet af rasmuzzen rasmuzzen skrev:

prøv http://vintagehifi.dk

For os der har støvet den gamle luxman af, og pudset rørene, droppet at det moderne "bras" der er beregnet til biograf og ikke til hifi.

Lidt sjovt forum, hvis man som jeg har lidt år på bagen, tænk at jeg skulle skrive det, men jeg er 50 år om 3 år. 


Det er vist noget af en generalisering Wink

Godt du er glad for din Luxman Smile

Der findes nu surround forstærkere der klarer det hæderligt i stereo LOL


Redigeret af JackD84 - 29-August-2016 kl. 07:43
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2016 kl. 08:19
hvorfor er det at mange hifi ( 2-kanals ) nørder , mener at surround er useriøst. Og hvordan kan de gøre sig til dommer over hvad der er seriøst og bras.
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2016 kl. 11:23
P.las

Fordi du ikke får ligeså gid stereolyd for de samme penge. Der var virkeligt stor forskel i surroundlyden spæde barndom. Hvis du finder en gammel surround forstærker fra ca. 2000, så lyder den ret elendigt. Specielt hvis man tænker på hvad de kostede den gang.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2016 kl. 11:42
Så fordi man ikke har råd til en ordentlig stereo/surround kombi så er det noget moderne bras
Minder mig om dem der ikke har råd til en Tesla og samtidig bruger hele deres fritid på og surfe på nettet efter noget negativ tesla omtale, de så kan poste på FB
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2016 kl. 11:42
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

P.las

Fordi du ikke får ligeså gid stereolyd for de samme penge. Der var virkeligt stor forskel i surroundlyden spæde barndom. Hvis du finder en gammel surround forstærker fra ca. 2000, så lyder den ret elendigt. Specielt hvis man tænker på hvad de kostede den gang.


Det er jeg med på. Det er mere den 2-kanals nørd opfattelse af surround gear samt nørderiet bagved. Det er der generelt ikke meget til overs for.
Jeg kan jo så omvendt undre mig mig over mange 2-kanals nørder. Der ligger mange gange kabler og lign for formuer. Men akustikken er der ikke brugt hverken tid eller penge på. Så jeg snart ikke hvad/hvem der fremstår som værende mest seriøst.
Jeg har både et surroundsetup samt et 2-kanls setup, i hvert sit rum. Så det skal ikke tages som et forsvar. Mere som en undren.
Som input består 2-kanals setupet af en marantz 1060 ( har også en Luxman L80 som ikke bliver brugt ) Thorens 160super m/mørch arm og Ortofon MC200. Rega rs3 højtalere. Ikke et dyrt setup. Men godt nok spillende til at man bliver glad. Men det gør jeg også når jeg ser en film i mit bio rum.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 34567 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu