recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Stereohifinørdens langsomme stille død
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Stereohifinørdens langsomme stille død

 Besvar Besvar Side  <1 678910>
Forfatter
Besked
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2016 kl. 17:51
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:


Der er i hvert fald en grund til højttaleres bas ofte er længere fremme end diskanten, er nok for at korrigere mindre i delefiltret.




Det er nu mest fordi svingspolen i bassen typisk sidder noget længere inde i højttaleren end den til diskanten. Dermed starter lyden " længere væk" fra øret.


Klaus

Her er en skitse, der illustrer det meget godt. Jeg mener nu stadig det er membranen der gengiver lyden, hvor det normalt omtales som højttaleren stempel der videregiver bevægelsen til den fastmonterede her nævnt som cone på engelsk.





Redigeret af JackD84 - 30-August-2016 kl. 17:54
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2016 kl. 17:59
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:


Der er i hvert fald en grund til højttaleres bas ofte er længere fremme end diskanten, er nok for at korrigere mindre i delefiltret.




Det er nu mest fordi svingspolen i bassen typisk sidder noget længere inde i højttaleren end den til diskanten. Dermed starter lyden " længere væk" fra øret.


Klaus

Det er jeg med på, men så skulle JackD84 have skrevet det. 


Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2016 kl. 18:02







Redigeret af JackD84 - 30-August-2016 kl. 18:03
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2016 kl. 18:52
Det er helt normalt at SR processor regulerer Sub signalet i tidsdomænet. Jeg undrede mig altid tidligere over at den målte afstand i kalibreringen var længere end den fysisk målte afstand til sweetspot. Det er for at bassen kommer samtidigt med resten af toneområdet.

Ved at sætte afstanden større tvinges signalet til at komme tidligere til enheden, hvilket tyder på at bas bevæger sig langsommere gennem luft end det højere toneområde.

Redigeret af Kampus - 30-August-2016 kl. 18:56
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2016 kl. 21:14
På mine Divine 100.49 passer det med 0.36MS & 0.72MS forsinkelse på hhv mellemtone og diskant, når frontbaflen står lodret. Det svarer til ca 12.5 & 25cm, hvilket ikke helt stemmer overens med målebåndet. Jeg går ud fra en basenhed bare er langsommere til og sætte i gang.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2016 kl. 21:51
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Ved at sætte afstanden større tvinges signalet til at komme tidligere til enheden, hvilket tyder på at bas bevæger sig langsommere gennem luft end det højere toneområde.

Hvis det var tilfældet ville det være nemt at finde en formel på nettet. Så det vil jeg vælge ikke at tror på.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2016 kl. 21:58
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Ved at sætte afstanden større tvinges signalet til at komme tidligere til enheden, hvilket tyder på at bas bevæger sig langsommere gennem luft end det højere toneområde.

Hvis det var tilfældet ville det være nemt at finde en formel på nettet. Så det vil jeg vælge ikke at tror på.

Det vil jeg godt tro du ikke tror på. Ikke desto mindre vælger processoren at fremskynde signalet til Sub så det når ørerne på samme tid som mellemtone og diskant.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19214
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2016 kl. 22:58
Måske fordi der er refleksioner undervejs?

Lydens udbredelseshastighed har intet med frekvenser at gøre!


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2016 kl. 23:06
Dette matematiske værk er inde på noget af det samme. Der er ligefrem formel for hastighed

http://www.matematikfysik.dk/fys/noter_tillaeg/note_fysik_musik.pdf
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19214
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2016 kl. 06:06
Hvor frekvensen ikke indgår i beregningen - ergo er hastigheden ikke bestemt af frekvensen.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2016 kl. 07:05
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det er helt normalt at SR processor regulerer Sub signalet i tidsdomænet. Jeg undrede mig altid tidligere over at den målte afstand i kalibreringen var længere end den fysisk målte afstand til sweetspot. Det er for at bassen kommer samtidigt med resten af toneområdet.

Ved at sætte afstanden større tvinges signalet til at komme tidligere til enheden, hvilket tyder på at bas bevæger sig langsommere gennem luft end det højere toneområde.

Observationen er korrekt, men konklusionen er forkert. Lydens hastighed er uafhængig af frekvens - men varierer en smule på baggrund af lufttryk og temperatur. Der er to mulige årsager til at surround processorernes auto-opsætning ofte sætter afstanden til subwooferen længere. Den ene er at mange subwoofere bruger DSP som forsinker signalet. Dette vil processoren opfatte som at subwooferen står længere væk. Den anden mulige årsag er at bølgelængden ved lave frekvenser faktisk gør det ret svært at måle præcist, og derfor kan man godt tillade sig at stille spørgsmålstegn ved om auto-opsætningen nødvendigvis rammer rigtigt.

Otto Jørgensen
Manager, Customer Care
Dynaudio A/S
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2016 kl. 10:03
Ok, så blev jeg så klog. Tak for forklaringen Otto :)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 678910>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu