recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lydniveau i biografer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLydniveau i biografer

 Besvar Besvar Side  <1 56789>
Forfatter
Besked
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2010 kl. 11:37
det sjove er at biograferne har forskelligt niveau fra sal til sal (her i byen i hvert fald), men også filmens lyd spiller jo ofte en rolle.
 
jeg var inde og se armadillo, fint niveau ved tale, og skud, men når man en gang imellem fik et dybt hug fra en mortergranat eller lignende kunne man ikke lade være med at tænke "ja tak, mere af det, og højere"
Crown - there is no substitute.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2010 kl. 11:55
Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

det sjove er at biograferne har forskelligt niveau fra sal til sal (her i byen i hvert fald), men også filmens lyd spiller jo ofte en rolle.
 
jeg var inde og se armadillo, fint niveau ved tale, og skud, men når man en gang imellem fik et dybt hug fra en mortergranat eller lignende kunne man ikke lade være med at tænke "ja tak, mere af det, og højere"
 
Nu har jeg ikke set den endnu (shame on me), men spørgsmålet er hvor meget dynamik mikrofonerne har været i stand til at hive med i den slags optagelser. Og iøvrigt, så har jeg stået 50 meter bag ved en Leopard 1 der skyder med skarpt. Det kan en biograf, eller nogen som helst anden højttaler, _ikke_ på nogen måde gengive realistisk... Wink Det redefinerer godt nok éns opfattelse af "dynamik".
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2010 kl. 12:03
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

det sjove er at biograferne har forskelligt niveau fra sal til sal (her i byen i hvert fald), men også filmens lyd spiller jo ofte en rolle.
 
jeg var inde og se armadillo, fint niveau ved tale, og skud, men når man en gang imellem fik et dybt hug fra en mortergranat eller lignende kunne man ikke lade være med at tænke "ja tak, mere af det, og højere"
 
Nu har jeg ikke set den endnu (shame on me), men spørgsmålet er hvor meget dynamik mikrofonerne har været i stand til at hive med i den slags optagelser. Og iøvrigt, så har jeg stået 50 meter bag ved en Leopard 1 der skyder med skarpt. Det kan en biograf, eller nogen som helst anden højttaler, _ikke_ på nogen måde gengive realistisk... Wink Det redefinerer godt nok éns opfattelse af "dynamik".
Otto.det er sku da for dumt at stå bag en Leopard der skider med skarpWink
 
jeg er overrasket over at det er SÅ meget under reference. jeg har lige hørt /set avatar på reference niveau. det syntes jeg sku var for højt..........så jeg skruede 4-5db ned. Men det er så stadigvæk højere end hvad jeg hørte den til i klovborg bio.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2010 kl. 12:18
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

[Otto.det er sku da for dumt at stå bag en Leopard der skider med skarpWink
 
Nej, det er sådan set meget underholdende. Dét der er for dumt, det er at stå bag ved OTTE Leo1'ere og fire selvkørende haubitzere, der skyder med skarpt samtidigt i en halv time - og have glemt ørepropperne. DET er dumt! Men sjovt Big smile
 
Steen Duelund, som garvede hifi-entusiaster vil vide hvem er, sagde engang at definitionen på dynamik er når du ved at der kommer en udladning, men alligevel kan du ikke lade være med at blinnke med øjnene når den kommer. Dén vil jeg skrive under på, og forhøje med: Når du efter en halv time stadig farer sammen med hele kroppen så du ikke kan holde et kamera stille, når det siger BANG - så er det småhøjt...
 
Det er iøvrigt en oplevelse jeg vil anbefale til lyd-entusiaster - MED ørepropper. Skriv 10. august i kalenderen og tast oksbøl ind i GPS'en Wink
Til top
Aim Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Juni-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1135
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2010 kl. 12:22
Det er da bedre end at stå foran Nuke
Smile
Herreklubben Hæng ikke med hovedet, hvis du står i lort til halsen.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2010 kl. 12:28
Oprindeligt skrevet af Aim Aim skrev:

Det er da bedre end at stå foran Nuke
Smile
 
Det må man sige ja til...
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2010 kl. 12:43
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

[Otto.det er sku da for dumt at stå bag en Leopard der skider med skarpWink
 
Nej, det er sådan set meget underholdende. Dét der er for dumt, det er at stå bag ved OTTE Leo1'ere og fire selvkørende haubitzere, der skyder med skarpt samtidigt i en halv time - og have glemt ørepropperne. DET er dumt! Men sjovt Big smile
 
Steen Duelund, som garvede hifi-entusiaster vil vide hvem er, sagde engang at definitionen på dynamik er når du ved at der kommer en udladning, men alligevel kan du ikke lade være med at blinnke med øjnene når den kommer. Dén vil jeg skrive under på, og forhøje med: Når du efter en halv time stadig farer sammen med hele kroppen så du ikke kan holde et kamera stille, når det siger BANG - så er det småhøjt...
 
Det er iøvrigt en oplevelse jeg vil anbefale til lyd-entusiaster - MED ørepropper. Skriv 10. august i kalenderen og tast oksbøl ind i GPS'en Wink
nåee............jeg troede det var et kattedyrWink
 
jeg var ellers sikker på at avatar fremvisningen , jeg var inde til var på reference levelConfused
Til top
.FTH' Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Maj-2009
Sted: København
Status: Offline
Point: 819
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2010 kl. 13:41
Efter at have læst denne tråd igennem, kom jeg til at tænke på 2 ting.

1. Er min Onkyo TX-NR808 i stand til at levere reference lyd? 
Mener at THX Select 2 plus har 
reference lydniveau på 82db. 

2.  Er der nogle københavnske biografer, der afspiller på det omtalte '7' lydniveau ? 



JVC - Quality Screen - XTZ - ONKYO - Parasound - PS3
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2010 kl. 13:42
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Nåee............jeg troede det var et kattedyrWink
 
 
Otto>Fail. Jeg troede bare du skrev forkert - 1-0 til dig LOL
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2010 kl. 13:59
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Nåee............jeg troede det var et kattedyrWink
 
 
Otto>Fail. Jeg troede bare du skrev forkert - 1-0 til dig LOL
1-0????? ........kan det gøre det?LOL vi snakkes
Til top
TommyBoy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Maj-2010
Sted: Denmark Balleru
Status: Offline
Point: 722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2010 kl. 14:56
ok 75dBa i gennemsnit er jo let nok.
men 105dBa i peaks, tror nok at jeg lige skal have skaffet mig en ny forstærker
samt får helt sikkert sofaen for mig selv :-)
 
jeg har tilfældigvis en kalibreret lydtryks måler, og når jeg fyre den godt af i stereo mode
så bruger jeg 2 x 100W og måler så 100dBa peaks i sofaen,
jeg tør ikke tænke på hvor mange watt der skal til for at levere 105dBa i sofaen
må nok stille højtalerne meget tættere på.
alt efter frekvensen så gør det faktisk ondt, samt når det kommer LFE på,
falder sofaen nok fra hinanden.
 
sjov anekdote:
forleden var min gamle far på besøg og skulle lige imponeres med grejet, så jeg spillede noget musik med lækkert lavfrekvent bas i, og så sidder han og hopper op og kikker på mobil telefonen
der er i lommen som han tror ringer hehe tiden, rystelser, ya tak !
 
jeg er ham der vil have lyden i film højest, men alle andre vil hellere have det langt lavere
ÆV siger jeg bare, må nok vænde mig til at se film alene
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2010 kl. 15:05
Oprindeligt skrevet af .FTH' .FTH' skrev:



1. Er min Onkyo TX-NR808 i stand til at levere reference lyd? 
Mener at THX Select 2 plus har 
reference lydniveau på 82db. 
 
 
Det kommer helt an på dine højttalere og rummet. En ting man skal være opmærksom på, er at man skal bruge fire gange så mange watt, hvis du bevæger dig dobbelt så langt væk fra højttaleren. Så sidder du 6 meter i stedet for 3 meter fra højttalerne, så kan det gøre forskellen på om du skal bruge 200 eller 50 watt på at nå ref. level.
 
Når man taler om 75 dB som reference-niveauet, så er det med et test-spor der ligger ved -30 dB. Det betyder at det maksimale lydtryk som leveres, er 105 dB. Og det er ikke nogen helt enkel sag at opnå, når rummet er over 15-20 kvadratmeter. Slet ikke hvis der også skal være lidt headroom så det også lyder godt...
 
Der er iøvrigt ikke forskel på referenceniveauet alt efter hvilken THX godkendelse vi taler om. THX godkendelserne drejer sig (blandt andet) om hvor stort et rum du kan opnå ref.level i. Med THX Ultra udstyr kan du opnå ref level i større rum end med THX Select udstyr.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 56789>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu