recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Først floppede 3D, nu flopper Ultra HD ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Først floppede 3D, nu flopper Ultra HD ?

 Besvar Besvar Side  <1 78910>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2013 kl. 13:04
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

 

En filmproducent der mener at filmen primært skal ses i 2D, gør naturligvis heller ikke sådan. Men problemet er at den brede befolkning ikke opdager disse ting, eller i hvert fald ikke er bevidste om dem. Derfor ser en filmproducent sådan på det at ved at lave en 3D version der også virker i 2D, så får man fat i to markeder. En 3D version og en lettere handicappet 2D version, er en bedre forretning end en super-duper 2D version uden en 3D version. Derfor er det i det store billede, lige nu i hvert fald, en bedre forretning at nedprioritere 2D.

Jeg er helt enig med dig i din fremlægning. Jeg er bare ikke sikker på, at det giver ret meget mening, medmindre jeg selvfølgelig er mere unik end jeg er. 
Hvis det kun er 10% af det jeg ser, som er i 3D, er det market så stort nok til, at man som filmproducent er så meget interesseret i de 10%, så man vælger at fjerne noget fra 2D (læs - kvalitet), som folk alligevel ikke ser/bemærker?
Det er jo i bund og grund det du mener, ikk?
Hvis du har ret, så har du også ret i, at 3D ødelægger 2D. Folk har bare ikke mulighed for at undgå det, fordi dem der sidder med "magten", åbenbart er meget interesseret i et mindretal.

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2013 kl. 13:25
Btw. I forbindelse med min påstand om manglende backbone, så er her et ret godt eksempel på, hvordan det her det går, og hvorfor det går så galt.

En artikel om optimering af netværk og et kig ind i fremtiden fra Alt Om Data fra dec. 2012.
http://www.altomdata.dk/morgendagens-netvaerk-i-dag

Hop ind på side 4 og læs derfra - DER findes problemet. AOD nærmest anbefaler at optimere hjemmenetværket, hvilket der som sådan ikke er galt, og omtaler samtidig fremtiden som streaming market.. Det er altså sammen fint nok, men hvad nytter et optimeret LAN(WLAN), hvis WAN ikke er gearet til det. Og det er det ikke i dag. Og der kommer til at gå en rum tid før det bliver bare i nærheden af "godt nok". Medmindre man selvfølgelig rykker ved begrebet "godt nok". Så det der før var "godt nok", det skal i fremtiden bare være modsvarende "nok"!!!! Præcis som med CD kvalitet kontra MP3/komprimering. 

Det er skandaløst at AOD ikke har langt mere fokus på backbone end de har, når de laver sådan en artikel. Det er hele fundamentet der mangler, når de nu selv har konstateret, at alting skal køre via net (internet), og vi ud fra analyser skal genererer 36Gb pr. bruger i 2016 Shocked

Så nu suser hr og fru befolkning ud og investere i nyt isenkram, optimere deres lokale hjemmenetværk, og netflix/Hbo/youbio/you-name-it kommer på banen og tilbyder alverdens streaming ting, i voldsomt komprimeret formater, der passer til backbone, som så gå hen og bliver "nok"! Alle er glade, for det virker jo ""godt nok"" (bevidst med dobbelt "" for at ligesom understrege meningen). På den måde rykkes ved begrebet "godt nok".

Sagt på en kort måde med et simpelt eksempel:
Først var 5mbit "godt nok" til at se film i DVD kvalitet. Nu har vi stadigvæk 5mbit og ser BD kvalitet. Og kalder det for "godt nok". 
Det eneste der er sket er, at begrebet "godt nok" har rykket sig i negativ retning.
Det er efter min mening det som smadre vores opfattelse af "kvalitet". Er man i tvivl, så se på musik markedet!

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2013 kl. 16:01
Min påstand er at du tager fejl.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2013 kl. 16:06
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Hvis du har ret, så har du også ret i, at 3D ødelægger 2D. Folk har bare ikke mulighed for at undgå det, fordi dem der sidder med "magten", åbenbart er meget interesseret i et mindretal.



Havde ikke set dette indlæg da jeg skrev det ovenstående. Det er lige præcist dét jeg siger er problemet ja. For det første fordi dette mindretal rent faktisk brænder nogle penge af hvilket gør dem interessante, for det andet fordi filmproducenterne forsøger at forstørre dette mindretal. Og derfor kan du som forbruger ikke bare ignorere 3D.

Hvis du ikke har observeret problemet endnu, er det nok fordi du rent faktisk ser 10% i 3D, det er sikkert de 10% jeg irriterres over at se i 2D.

Bortset fra det, så mener jeg ikke at dine 10% er sammenlignelig med hvad en producent har ud af at producere i 3D. Hvor mange der vælger at se en given produktion i 3D, er uafhængigt af hvor stor en andel netop dén film udgør af brugernes samlede forbrug. Forstået på den måde, at bare fordi forbruget er 10% 3D, så kan det godt være at 90% af dem der specifikt ser Avatar, ser den i 3D. Og derfor kan det godt være en god forretning at producere Avatar i 3D (det er vist bevist på nuværende tidspunkt!)
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2013 kl. 17:37
Jeg synes at I glemmer, at film stadig først og fremmest bliver optimeret til biografen, og det har jo vist sig at 3D-forstillingerne sælger MANGE flere billetter end end samme film i 2D. Altså er det ikke et mindretal der fortrækker 3D. At det så er et mindretal, der ser 3D i hjemmet, er en helt anden snak. Men jeg er personligt glad for, at vi har mulighed for at se filmene i den oprindelige version, når den ikke længere går i biografen

Og lige en sidebemærkning, jeg så i går Life of Pi i 3D og den film tror jeg vil være en væsentlig dårligere oplevelse i 2D.
Til top
avemestr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-December-2012
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér avemestr Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2013 kl. 22:50
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Så nu suser hr og fru befolkning ud og investere i nyt isenkram, optimere deres lokale hjemmenetværk, og netflix/Hbo/youbio/you-name-it kommer på banen og tilbyder alverdens streaming ting, i voldsomt komprimeret formater, der passer til backbone, som så gå hen og bliver "nok"! Alle er glade, for det virker jo ""godt nok"" (bevidst med dobbelt "" for at ligesom understrege meningen). På den måde rykkes ved begrebet "godt nok".

Generelt er komprimering selvsagt noget skidt.

Men jeg tør næsten vædde en flad DVD på, at de færreste kan se forskel på en BD film der fylder 25-50GB og så et rip af samme film der er komprimeret til at fylde under 10GB. Det afhænger af hele "kæden" fra produktion til afspilning, og hvis du ser en film som En Kongelig Affære så er den lige dårligt belyst i begge udgaver. I amerikanske blockbusters som Avatar og Transformers er det måske nemmere at se forskel.

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Sagt på en kort måde med et simpelt eksempel:
Først var 5mbit "godt nok" til at se film i DVD kvalitet. Nu har vi stadigvæk 5mbit og ser BD kvalitet. Og kalder det for "godt nok". 
Det eneste der er sket er, at begrebet "godt nok" har rykket sig i negativ retning.
Det er efter min mening det som smadre vores opfattelse af "kvalitet". Er man i tvivl, så se på musik markedet!

Men vi har ikke 5mbit mere. Mit eget hul til nettet var i 96 et 33.6 modem, i 98 fik jeg 64K ISDN, i 2000 lød hastigheden på 1mbit ADSL som steg til 2, 8 og 20Mbit indtil 2010, hvor jeg fik 40mbit. DVD-formatet var modent i 2000 og siden da er mit hul til internettet 40-doblet - og jeg bor ikke engang et sted med fiber. Mit "hul" til internettet vokser således hurtigere og mere kontinuerligt, end datakapaciteten på optiske medier.

Internetudbyderne oversælger selvfølgeligt kapaciteten, men de udbygger nu også en del. For 4 år siden var det en nyhed, når TDC udbyggede deres forbindelse ud i verdenen med 40Gbit, men de kan sagtens pushe "tusinde milliarder" bits rundt i deres interne net i dag (trafik i terabit mængder).

Det er imidlertid værd at bemærke, at streaming er ved at overhale P2P trafikken i Danmark. I USA viser tal at Netflix står for 33% af al trafikken, mens streaming services samlet står for 65%. Streaming tager "markedsandele" i trafikmængde primært fra P2P, men der er stadigvæk en stor mængde P2P trafik på nettet. Imidlertid ligger P2P nogenlunde jævnt hele døgnet (og kan således udgøre over 50% om natten), mens streaming primært er placeret i tidsrummet 18-23. Den voldsomme tilgang til streaming services gør således, at forbindelserne er under pres, da man fortsat i Danmark/Europa også har megen P2P trafik. I Danmark har man oplevet, at Netflix stod for 15% af al internettrafik.

Heldigvis er data som film ret nemme at distribuere ud. YouBio har f.eks. brugt et to-cifret millionbeløb på systemer der cacher tingene ret tæt på deres slutkunder. NetFlix har Akamai (og de er nu gået igang med at udrulle deres eget CDN), osv. Alligevel komprimerer man stadigvæk indholdet alt for hårdt.

Så ja, pt. er der visse flaskehalse i udbydernes backbone der forhindrer f.eks. 20mbit streams, men udviklingen indikerer, at kapaciteten vokser ret kraftigt hele tiden. Og Hr. og Fru Jensen skal ikke røre en finger, for deres hul til udbyderen er allerede stort nok, så efterhånden som udbydernes infrastruktur udbygges vil de opleve højere og højere kvalitet og i modsætning til optiske medier behøver de ikke rode med hverken ny afspiller eller kabler.

Der er al mulig grund til at forvente, at streaming kvaliteten (målt i mbit/s) vil udvikle sig eksponentielt de næste år. Sådan har kapaciteten på internettet generelt udviklet sig indtil nu - også i udbydernes backbone. Streaming tjenesterne har blot - midlertidigt - medførte flaskehalse, da de på meget kort tid har formået at etablere sig som store dataforbrugere. Udbyderne har generelt god kapacitet i deres netværk, men når alle vil se film om aftenen, samtidigt med at andre bruger P2P, så bliver man indtil videre nødt til at skrue ned på bitraten.
Til top
BeoBrian Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 25-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 305
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BeoBrian Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2013 kl. 23:20
Både 3D og 4K er efter min mening ganske fine teknologier, men de skal blot blive hvor de virker allerbedst, nemlig i biografen.
Med hensyn til 3D er det de færreste som får mørkelagt deres stuer godt nok, så de undgår refleksioner. Dernæst køber de fleste kunder en skærm der er for lille til at 3D giver den rette oplevelse.
Med 4K vil det kræve en udvikling indenfor Blu-Ray samt HDMI, begge teknologier kan håndtere den højere opløsning samt datamængde. Men det kræver nye skærme, som sikkert nok skal komme, men dernæst også nye afspillere, som jeg har lidt sværere ved at tro på kommer. Branchen bløder i den grad på grund af først Harddisk og DVD optagere og her sidenhen hvor Blu-Ray endnu ikke har overtaget markedet for købte film. DVD dominerer stadig massivt.
Streaming ser vi vokser eksplosivt, og det er den vej forbrugeren kigger. Indenfor streaming kan vi glemme alt om i nogen nær fremtid at se en opløsning på 4K. Ja bare streaming i Blu-Ray kvalitet ligger ikke engang som noget vi får.
Forbrugeren "tvinges" på en måde ud i komprimerede formater og accepterer det i stort antal. Se bare musik, det køber forbrugerne på iTunes eller som abonnement hos Spotify, TDC eller Wimp, men i en opløsning der svarer til max. 33% af CD lydkvaliteten.
På film ser vi det samme. Film fra iTunes ligger med en bitrate på 4 mb/p.sek. hvor en Blu-Ray film ligger med ca. 40 mb/p.sek. så et enormt tab af data på streaming. Opløsningen er det samme, 1080P begge steder, men mængden af (Data) detaljer i billedet er markant anderledes.
Men både indenfor musik og indenfor film accepterer vi standarderne fordi det hele er nemmere.
 
Taler på egne vegne, af ren interesse for branchen, og ønsker blot at opleve det allerbedste - Some day.....Tror faktisk jeg er ved at være der.....det næste må være projektor
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2013 kl. 23:30
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Hvis du ikke har observeret problemet endnu, er det nok fordi du rent faktisk ser 10% i 3D, det er sikkert de 10% jeg irriterres over at se i 2D.
 
I og med jeg ser mange film, så er det selvsagt ikke så mange 3D film jeg får at se. Som regel er det sammen med mine unger, at vi ser et eller andet, for deres skyld.
 
 
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Bortset fra det, så mener jeg ikke at dine 10% er sammenlignelig med hvad en producent har ud af at producere i 3D.
 
Jeg har selvsagt intet andet at holde det op imod, end mit eget brug, samt min omgangskreds, hvoraf mange slet ikke interessere sig for 3D. Så det er muligt at det helt store billede ser anderledes ud. Jeg tvivler dog, da jeg derved skal være unik på dette område, sammen med min omgangskreds. Men jeg vil absolut ikke lægge hovedet på blokken for, at du kan have ret.
 
 
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Hvor mange der vælger at se en given produktion i 3D, er uafhængigt af hvor stor en andel netop dén film udgør af brugernes samlede forbrug. Forstået på den måde, at bare fordi forbruget er 10% 3D, så kan det godt være at 90% af dem der specifikt ser Avatar, ser den i 3D. Og derfor kan det godt være en god forretning at producere Avatar i 3D (det er vist bevist på nuværende tidspunkt!)
 
Enig, og derfor er een film måske ikke den bedste reference. Og derfor jeg brugte Avatar som et eksempel på, hvorfor JEG helst ikke ser 3D, medmindre det bare er mere eller mindre ligegyldig underholdning. (Avatar var en så ubehaglig oplevelse, hvor 3D ødelagde farver og dybde så voldsomt, så man nærmest troede det var gammel VHS kopi!). Der er flere andre 3D film, som jeg faktisk synes har været rimelige, men igen har det primært været for underholdningens skyld (ungernes skyld), og ikke film, hvor jeg har gidet at bekymre mig så meget om kvaliteten.
 
Det som bekymre mig i det her, det er hvis filmproducenterne holder fast i et produkt, som de forsøger skabe et større marked for, end der i virkeligheden er, og det så, som du siger, er årsag til at 2D film må lide under det. Jeg er tilbøjelig til at give dig ret i, at det er udviklingen, men jeg ser det bestemt ikke som noget godt. Tværtimod er det en lose/lose situation, for alle parter, inkl. dem der skal leve af det. Men igen, kan de omvende folk til at det der før var godt nok bare skal være nok i, så vil det kun være os (få tal) som føler vi mister på det. Og så har vi tabt, ligesom med musikken.
Til top
PlasmaFreak Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 24-November-2010
Status: Offline
Point: 305
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PlasmaFreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2013 kl. 23:31
Jeg bor ca. 4 km fra nærmeste TDC central. det betyder at jeg kan få en ca. 4-8 Mbit ustabil linie, ikke engang TDC egen home trio kan køre med mere end en kanal i SD. Der går nok lidt ingen jeg streamer blu-ray kvalitet ned for slet ikke at tale om 4K og 8K.

Et eller andet sted må nogen producenter da også mange penge hvis man kan se 30 film om måneden for 50-100 kr. istedet for at købe dem på BD for 100-200 kr. stk. Ellers skal priserne op på Streaming når kvaliteten kommer derop?


Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2013 kl. 00:09
Oprindeligt skrevet af avemestr avemestr skrev:

Men jeg tør næsten vædde en flad DVD på, at de færreste kan se forskel på en BD film der fylder 25-50GB og så et rip af samme film der er komprimeret til at fylde under 10GB. Det afhænger af hele "kæden" fra produktion til afspilning, og hvis du ser en film som En Kongelig Affære så er den lige dårligt belyst i begge udgaver. I amerikanske blockbusters som Avatar og Transformers er det måske nemmere at se forskel.
 
Du snakker til en som virkelig har testet dette på alle leder og kanter, og jo JEG kan se forskel, fordi jeg har det originale kilde materiale. Men det er primært derfor. Hvis jeg aldrig har set det "rigtige" kilde materiale, og derved VED hvordan noget skal se ud, så ville jeg heller ikke vide det. Så dit væddemål vil du vinde over for en person som min gamle mor. Selv med en forholdsvis dårlig kæde, burde de fleste kunne se forskel på dit eksempel 1:5 komprimering. Men ikke uden at have set 1:1 versionen. Det hedder en reference.

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Sagt på en kort måde med et simpelt eksempel:
Først var 5mbit "godt nok" til at se film i DVD kvalitet. Nu har vi stadigvæk 5mbit og ser BD kvalitet. Og kalder det for "godt nok". 
Det eneste der er sket er, at begrebet "godt nok" har rykket sig i negativ retning.
Det er efter min mening det som smadre vores opfattelse af "kvalitet". Er man i tvivl, så se på musik markedet!

Oprindeligt skrevet af avemestr avemestr skrev:

Men vi har ikke 5mbit mere. Mit eget hul til nettet var i 96 et 33.6 modem, i 98 fik jeg 64K ISDN, i 2000 lød hastigheden på 1mbit ADSL som steg til 2, 8 og 20Mbit indtil 2010, hvor jeg fik 40mbit. DVD-formatet var modent i 2000 og siden da er mit hul til internettet 40-doblet - og jeg bor ikke engang et sted med fiber. Mit "hul" til internettet vokser således hurtigere og mere kontinuerligt, end datakapaciteten på optiske medier.
 
Der er mange "derude" som ikke engang kan få 10mbit, stabilt. Og så tør jeg slet ikke tænke på dem der bruger det mobile netværk. At du og jeg har fokus på ting som disse, og vi tilfældigvis interessere os for det, samt har fysisk mulighed for det, det rykker ikke nok til det store billede. Der er hele byer og landsdele som stadigvæk må nøjes med elendige kobber ledninger, som dårligt kan trække 5mbit.
Forøvrigt er du helt vildt bagude. I 1987 fik jeg mit første modem, et 300 baud med manuelt opkald LOL
Nu kender jeg ikke din husstand, men prøv at streame 2 x film i BD kvalitet på din 40mbit linie, samtidig vel at mærke. I min husstand skal der minimum være plads til 2 x BD, da jeg har to unger som ikke lige gider vente på farmand bliver færdig med at se film.
Forestil dig så 2 x 4K film, som helst ikke skulle ændre sig forholdsmæssigt i henhold til komprimeringen og BD kvaliteten.
Din 40mbit linie kommer pludselig til at virke som om, den netop er banket tilbage til 1987, det er sten sikkert.
Jeg har fiber (40/40mbit, med mulighed for at opgradere til 90/90 når jeg lyster). og JEG er bekymret. Jeg burde ikke være det!

Oprindeligt skrevet af avemestr avemestr skrev:

Internetudbyderne oversælger selvfølgeligt kapaciteten, men de udbygger nu også en del. For 4 år siden var det en nyhed, når TDC udbyggede deres forbindelse ud i verdenen med 40Gbit, men de kan sagtens pushe "tusinde milliarder" bits rundt i deres interne net i dag (trafik i terabit mængder).
 
Selvfølgelig kan de det, for deres del af backbone skal DE nok holde i orden. Det er straks værre, når du skal fra hr og fru danmark´s hjem og til deres centraler. Det er DER problemerne ligger. Fiber er dyrt og tager adskillige år at udlægge, men det er i bund og grund det eneste alternativ til den fremtid vi går i møde. Og så tør jeg slet ikke tænke på, når forbindelserne mellem centralerne begynder at halte, hvis vi som tidligere linket til, skal til at flytte 36GB data om måneden pr. person i 2016. Der røg det mobile net da helt fra, selv med 4G nettet. år 2016 er altså lige om hjørnet, i den her debat!

Oprindeligt skrevet af avemestr avemestr skrev:

Det er imidlertid værd at bemærke, at streaming er ved at overhale P2P trafikken i Danmark. I USA viser tal at Netflix står for 33% af al trafikken, mens streaming services samlet står for 65%. Streaming tager "markedsandele" i trafikmængde primært fra P2P, men der er stadigvæk en stor mængde P2P trafik på nettet. Imidlertid ligger P2P nogenlunde jævnt hele døgnet (og kan således udgøre over 50% om natten), mens streaming primært er placeret i tidsrummet 18-23. Den voldsomme tilgang til streaming services gør således, at forbindelserne er under pres, da man fortsat i Danmark/Europa også har megen P2P trafik. I Danmark har man oplevet, at Netflix stod for 15% af al internettrafik.
 
Netflix er jo netop også en streaming service der tilpasser hastigheden til det som nettet kan trække. Og så er vi tilbage til det med kvaliteten. Folk der ikke kender bedre, de vil sandsynligvis opleve, at Netflix og lign. leverer en ganske fin kvalitet. Og det er som udgangspunkt også fint nok, når folk er glade og tilfredes. Men årsagen er sgu bekymrende, for det er udelukkende uvidenhed og manglende kendskab til konsekvensen, der er årsag til at folk er glade.. Prøv du at få Netflix til at tilbyde film i BD kvalitet (level 4) med fuld HD lyd. Så skal du opleve hvor galt det står til i dag. Forestil dig så, at inden for de næste par år, der stiger antallet af klienter yderligere, der gerne vil have mere. Så kommer Netflix´s cache virkelig på arbejde, specielt HVIS det virkelig skulle lykkes at smide fiber eller gode højhastighedsforbindelser ud til hr og fru danmark i mellem tiden, ligesom din internet forbindelse har gjort. Så skal du se, at service udbydere som Netflix må lægge låg på kvaliteten, alene for at holde trit med efterspørgelsen, hvis streaming skal være tone angivende.
 
Oprindeligt skrevet af avemestr avemestr skrev:

Så ja, pt. er der visse flaskehalse i udbydernes backbone der forhindrer f.eks. 20mbit streams, men udviklingen indikerer, at kapaciteten vokser ret kraftigt hele tiden. Og Hr. og Fru Jensen skal ikke røre en finger, for deres hul til udbyderen er allerede stort nok,
 
Den sidste del af sætningen, den må stå for din egen regning. Det er den del jeg synes er den værste.
Og husk på, vi snakker ikke bare et eller andet semi HD format nu. Vi snakker fuld BD kvalitet og om en kort fremtid, så åbenbart 4K (hvis ikke 8K). Det er urealistisk at bare tør tro på, at BD kvalitet kan streames inde for de nærmeste år, og alligevel snakker man 4K.
 
Oprindeligt skrevet af avemestr avemestr skrev:

så efterhånden som udbydernes infrastruktur udbygges vil de opleve højere og højere kvalitet og i modsætning til optiske medier behøver de ikke rode med hverken ny afspiller eller kabler.
 
Forleden dag oplevede jeg på netflix, at få afvist en film, fordi der var for stor efterspørgelse. "Prøv igen senere" stod der. DET er præcis hvad der vil ske endnu mere, i fremtiden.

Oprindeligt skrevet af avemestr avemestr skrev:

Der er al mulig grund til at forvente, at streaming kvaliteten (målt i mbit/s) vil udvikle sig eksponentielt de næste år. Sådan har kapaciteten på internettet generelt udviklet sig indtil nu - også i udbydernes backbone.
 
Hvis din påstand skulle være korrekt her, så er der altså en hel del mennesker derude, som er blevet glemt. Der er mange steder hvor folk sidder meget langt fra nærmeste central, på kobber ledninger. Alle ved, det er en dødsejler. Det vidste vi allerede tilbage i 90érne. Enten er det nye kabler, eller så skal der fiber til. Begge dele koster stortset det samme, og det er voldsomt dyrt. Betalerne er forbrugerne.
 
Oprindeligt skrevet af avemestr avemestr skrev:

Streaming tjenesterne har blot - midlertidigt - medførte flaskehalse, da de på meget kort tid har formået at etablere sig som store dataforbrugere. Udbyderne har generelt god kapacitet i deres netværk, men når alle vil se film om aftenen, samtidigt med at andre bruger P2P, så bliver man indtil videre nødt til at skrue ned på bitraten.
 
Bliver nødt til??? Hvor kom den nu lige fra? Og hvad når naboen vil streame BD film, skal jeg så smides ned på VHS kvalitet? (eller omvendt) ? Altså, du snakker om en fordeling ala det mobile netværk nu. Hvordan og hvornår ved du så hvad du betaler for. Hvad når du har investeret i en gigabit forbindelse fra dit hjem til din udbyder, men din streaming service kan desværre kun leverer DVD kvalitet, fordi resten af byen altså også lige skal se film, samtidig? (forestil dig en fodboldlandskamp, der skal streames live til en by). Tja.. Jeg er sikker på du sikkert kan finde andet at bruge din gigabit forbindelse til, mens du sidder og venter på, det bliver din tur til at se de næste 2 minutter Wink 
Helt konkret, så snakker man ikke om variable bitrate i streaming servicens, samtidig med man snakker kvalitet. Det er modstridende faktorer. Så en sådan løsning er kun hr og fru uvidende der kan leve med. Jeg kan/vil ikke, medmindre jeg tvinges til det. Men indtil da, så påråber jeg retten til at brokke mig, og advare gud og hver mand LOL
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2013 kl. 00:16
Oprindeligt skrevet af PlasmaFreak PlasmaFreak skrev:

Jeg bor ca. 4 km fra nærmeste TDC central. det betyder at jeg kan få en ca. 4-8 Mbit ustabil linie, ikke engang TDC egen home trio kan køre med mere end en kanal i SD. Der går nok lidt ingen jeg streamer blu-ray kvalitet ned for slet ikke at tale om 4K og 8K.
Og du er desværre langt fra alene. TDC burde bedst af alle vide, hvor galt det står til, for det var præcis den årsag der var til alle de problemer med deres Home Trio produkt. Dem som lever med det i dag, de knækker halsen, hvis de presser det bare en anelse mere. Og umiddelbart lader det ikke til der er det helt store planer om at ændre den del af nettet.
 
Oprindeligt skrevet af PlasmaFreak PlasmaFreak skrev:

Et eller andet sted må nogen producenter da også mange penge hvis man kan se 30 film om måneden for 50-100 kr. istedet for at købe dem på BD for 100-200 kr. stk. Ellers skal priserne op på Streaming når kvaliteten kommer derop?
 
Jeg ved ikk helt hvem der taber økonomisk. Men umiddelbart er det næppe filmselskaberne. Ofte har filmene tjent en hel del ind, inden de ryger ud til streaming tjensterne. Så jeg vil tro, det de kan tjene der, det er rent overskud.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2013 kl. 10:45
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Det som bekymre mig i det her, det er hvis filmproducenterne holder fast i et produkt, som de forsøger skabe et større marked for, end der i virkeligheden er, og det så, som du siger, er årsag til at 2D film må lide under det. Jeg er tilbøjelig til at give dig ret i, at det er udviklingen, men jeg ser det bestemt ikke som noget godt.


Jamen så er vi jo enige.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 78910>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu