|
Loft i hjemmebiffen |
Besvar ![]() |
Side <1 2345> |
Forfatter | |||
Zuppe ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 18-April-2007 Sted: Aalborg Status: Offline Point: 375 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
|
|||
![]() |
|||
JackD84 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-Januar-2014 Sted: Jylland Status: Offline Point: 755 |
||
Det vil hjælpe ved at du får en bedre akustik, hvor meget det tager i bassen, er svært at sige. God lyd er mere end bare bas
![]() Sammen med en god rum korrektion, der tager højde for rummets resonanser. Bats på væge giver ikke særlig meget, hvis du har vinduer vil det give mere at lave et gardin med scenemolton.Jeg havde det i min gamle stue.Nu har jeg mørlægningsgardin, der tager nogle af refleksionerne. Er det et decideret bio rum, ville jeg helt klart, sætte scene molton op. Du kan roligt lave loft med minimum 40 mm rockwool bag. Men drop bats på væge, det giver ikke rigtig noget, der skal mere til at dæmpe dybe frekvenser. Jeg vil mene det er fordi, folk gerne vil høre en forskel. Hav lidt i rummet der diffuserer. Her tænker jeg ikke diffusere. Det skal måles, folk handler i blinde, hvis de ikke får målt hvilke frekvenser, den er galt med, her tænker jeg på efterklangstiden. Et rum kan også desuden, dæmpes for meget. Jeg har selv betonvægge og har en god akustik ved tale i et møbleret rum. Møbler giver ikke det store i dæmpning af dybe frekvenser, det er mere for reflektioner. Redigeret af JackD84 - 09-Marts-2017 kl. 09:55 |
|||
![]() |
|||
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4468 |
||
God lyd er mere end bare bas, men det er bassen der er utroligt svær at få styr på akustisk. Placerer du ikke sæderne korrekt vil din rumkorrektion, uanset hvor avanceret den er, ikke kunne gøre noget som helst ved problemerne. På væggene kan man gøre tre ting: - Reflektere - Absorbere - Diffusere Du kan ikke generalisere og sige hvilken af ovenstående indgreb der er rigtige og forkerte, da det afhænger af højttalerne og information omkring den enkelte reflektion man ønsker at få styr på. Er man ude i, at en reflektion er "dårlig", så er batts på væggen den helt rigtige løsning til at bekæmpe reflektionen.
|
|||
![]() |
|||
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4468 |
||
Dit sweetspot er placeret rigtigt godt i et rum der er 5,2m langt ift. basgengivelsen, så behold endelig dét sweetspot! :) Der er forskellige tommelfingerregler ift. lærred, og den er subjektivt hvad der er bedst. For et 2.39:1 lærred er min præference en siddeafstand der er 1.1 gange lærredbredde. Så i din situation: 320 bredt lærred. Dit 16:9 vil dog så være for stort efter min mening. Se evt. følgende: ![]() EDIT: Du har 1,7m til bagvæggen, så 7.1.x er klart at foretrække i dit rum. Redigeret af Jonas_h - 09-Marts-2017 kl. 10:56 |
|||
![]() |
|||
JackD84 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-Januar-2014 Sted: Jylland Status: Offline Point: 755 |
||
Nu er mit indlæg mere møntet på, hvad han kan gøre og at han ikke skal handle i blinde. Jeg er udemærket godt bekendt med, at bassen er svær at få styr på og den rigtige placering er vigtig. Mit indlæg var mere møntet på, hvad han kunne gøre i rummet. Din teoretiske tilgang til tingene er fin, men uden målinger og den rigtige tolkning, risikerers der at gøre en masse tiltag, der ikke forbedrer lyden, hvis der ikke tages målinger og sættes ind de rigtige steder. Du kan gøre lige så meget galt som rigtigt som forkert og genialt ved akustik, hvis du ikke har den rigtige indsigt. Eftersom han har lavet en tråd, kunne det tyde på, den mangler 😀 Det mange gør galt er de laver en masse tiltag der ikke ændrer det til det bedre. Her hvor det er interessant,er første reflektion og som du er inde på hans placering af lytteposition. Revel har lavet et program, til forhandlere, der tager højde for stående bølger. Jeg har selv fået lavet sådan en beregning i flere rum, og valgt den rigtige lærrestørelse og placering af projektor i samråd med mine foretrukne forhandler af hifi, Audiovision. Jeg holder stadig på 40mm rockwool, gøre noget ved vindue partiet, hvis han har det. Og have lidt i rummet der reflekterer lyden. Men det nytter ikke noget, at gøre en masse tiltag i blinde. Redigeret af JackD84 - 09-Marts-2017 kl. 11:32 |
|||
![]() |
|||
p.las ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4156 |
||
vinduer er faktisk rigtige gode bas absorberer.
og ang efterklang. Så er det bedre at have en generelt lidt for høj efterklang som er lineær . Vs en efterklang som er meget lav fra eks 200hz og op. Men meget voldsom fra 200hz og ned. Derfor at bredbåndsarborbere tit er den bedste løsning. tommelfinger regel - max 25% arbsobering af rummet flader. Arbsorbere forrest i rummet. Diffusere bagest. Hvis rummet er symmetrisk. Kan en blanding af arbsorber og diffusere være en god løsning. |
|||
![]() |
|||
armani-thomas ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-September-2013 Status: Offline Point: 1724 |
||
Det var nok din udtalelse omkring batts på vægge ikke hjælper særlig meget, som der skar lidt i øjnene. Jeg ville nødigt undvære mine "batts", de har gjort en kæmpe forskel.
|
|||
![]() |
|||
armani-thomas ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-September-2013 Status: Offline Point: 1724 |
||
Har du ikke bass traps bagerst i rummet? |
|||
![]() |
|||
p.las ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4156 |
||
mit rum er meget smalt bagest. Så fra hjørnerne ( bagest ) og ca 2m frem i begge sider , har jeg bass slam arbsorbere. 4 stk a 120 x 120. 2 stk tuned til 65hz. 2 stk tuned til 125hz. |
|||
![]() |
|||
||
Jeg er enig i meget lav efterklangstid, fra ca. 200hz, men jeg er ikke enig i efterklangstiden, skal være meget voldsom fra 200hz og ned, med mindre du mener at efterklanstiden er længere Jeg vil mene for at få en så god impulsrespons på højttaleren som muligt, nytter det ikke noget at efterklangstiden er meget lang, selv på lave frekvenser. Jeg vil mene efterklangstiden og rummets resonanser, har en direkte sammenhæng og højttalerens måde at koble til rummet og få en bas der slår hårdt, men ikke runger ved lave frekvenser, har en direkte indflydelse og sammenhæng, med disse ting. Jeg ser i hvert fald helst på mit waterfall plot, at de forskellige frekvenser dør hurtigt ud. Og der ikke er store peaks eller dyk. Vinduer er måske gode absorbanter,men det er ofte ikke god for helheden. I demo rummet ved Audiovision, har de haft en uddannet inden for akustik til at måle og komme med gode tiltag. De fandt ud af at for at få en efterklangstid på 3 millisekunder, skulle vinduespartiet deles i tre. Redigeret af JackD84 - 09-Marts-2017 kl. 13:23 |
|||
![]() |
|||
||
Ok. Jeg tænkte det ville give reflektioner fra bagvæg og dermed peaks og dips. Men akustik og lydbølger har jeg heller aldrig helt fattet. Jeg prøver og måler mig frem. Hvad så med teorien omkring diffusere skal være bagerst i rummet..Syntes der er vildt forskellige meninger omkring dette rundt omkring. Ofte ser man folk og tilmed producenter af paneler, placerer dem bagved fronter eller i loftet mellem front og sweetspot. Kan du sige hvorfor du foretrækker dem bagerst? Redigeret af armani-thomas - 09-Marts-2017 kl. 13:23 |
|||
![]() |
|||
||
3 ms ![]() ![]() |
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 2345> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |