recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Loudness - Good or Bad?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLoudness - Good or Bad?

 Besvar Besvar Side  <1234 6>
Forfatter
Besked
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2010 kl. 19:23
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Jeg tror du kompenserer for noget som dine højttalere ikke kan gengive særligt godt, på den måde korrigere du lyden så den kommer tættere på hvordan den bør lyde.

Ideen med loudness er ikke at kompensere for mangler ved højttalerne.

Hvis dine højttalere har fuldstændigt perfekt frekvensgang skal du faktisk skrue en del op for også at høre musikken med korrekt frekvensgang på grund af ørets ulineære følsomhed. Ønsker du ikke at skrue op, må du i stedet korrigere frekvensgangen i anlægget for at opleve korrekt frekvensgang.


Til top
Aim Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Juni-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1135
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2010 kl. 19:30
http://www.youtube.com/watch?v=3Gmex_4hreQ
Loudness war


Redigeret af Aim - 18-Juli-2010 kl. 19:30
Herreklubben Hæng ikke med hovedet, hvis du står i lort til halsen.
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2010 kl. 19:42
Oprindeligt skrevet af Aim Aim skrev:

http://www.youtube.com/watch?v=3Gmex_4hreQ
Loudness war

Det er noget helt andet, som intet overhovedet har at gøre med den loudness, der diskuteres her i tråden.

The loudness war handler om, at man forsøger at få sin musik til at lyde højere end anden musik, dels ved at bruge kompression, som hæver lydstyrken af svage passager, dels ved direkte at overstyre indspilningen, så musikken bliver højere, end CD'en (eller hvad mediet nu er) kan rumme.
Til top
frugtkompot Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 810
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2010 kl. 19:42
Det er egentlig en særdeles interessant forklaring! Desværre er det ikke altid en mulighed bare at skrue højere op :) Men det skal da i hvert fald lige testes af, næste gang kæresten er ude af hytten.
Video: TV: Panasonic 50" G30, PS3, Apple TV & Nvidia Shield.
Audio: 3.1 - Front: Canton Reference 7.2. Schiit Asgard 2, Bifrost Uber. Effekt via Peachtree 220.
Til top
frugtkompot Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 810
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2010 kl. 19:43
Jeg æder mine ord efter Allans indlæg :)
Video: TV: Panasonic 50" G30, PS3, Apple TV & Nvidia Shield.
Audio: 3.1 - Front: Canton Reference 7.2. Schiit Asgard 2, Bifrost Uber. Effekt via Peachtree 220.
Til top
Aim Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Juni-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1135
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2010 kl. 19:52
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Oprindeligt skrevet af Aim Aim skrev:

http://www.youtube.com/watch?v=3Gmex_4hreQ
Loudness war

Det er noget helt andet, som intet overhovedet har at gøre med den loudness, der diskuteres her i tråden.

The loudness war handler om, at man forsøger at få sin musik til at lyde højere end anden musik, dels ved at bruge kompression, som hæver lydstyrken af svage passager, dels ved direkte at overstyre indspilningen, så musikken bliver højere, end CD'en (eller hvad mediet nu er) kan rumme.
Jo men det har vel lidt med tråden at gøre, for når du trykker på din loudness knap på din forstærker, forstærker man mellemfrekvenserne og udjævner niveauet til de høje frekvenser. Lidt som det man se producenterne gør med cdérne nu om dage.
Herreklubben Hæng ikke med hovedet, hvis du står i lort til halsen.
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2010 kl. 19:57
Oprindeligt skrevet af Aim Aim skrev:


Jo men det har vel lidt med tråden at gøre, for når du trykker på din loudness knap på din forstærker, forstærker man mellemfrekvenserne og udjævner niveauet til de høje frekvenser. Lidt som det man se producenterne gør med cdérne nu om dage.

Det har navnet med tråden at gøre - intet andet.

Jeg har allerede beskrevet, hvordan det teknisk er noget helt andet. Derudover handler loudness wars om noget, musikproducenterne trækker ned over hovedet på dig. Den loudness, som tråden handler om, er du selv herre over.

Det er i øvrigt direkte forkert, at loudness-knappen forstærker mellemfrekvenserne. Det er faktisk lige modsat: Den hæver de øvrige frekvenser, så mellemfrekvenserne virker svagere.


Redigeret af Allan Olesen - 18-Juli-2010 kl. 19:58
Til top
Wester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 542
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2010 kl. 20:31
Jeg giver Olesen ret. Du vil også opleve at når du når ca. halv styrke og derover forsvinder virkningen. BrugteWink det selv meget som dreng. Syntes det var fedtLOLLOL
NAD 32" B3 Lcd Tv. Sony 710 Recorder . Philips VR 520 Rec. Denon 1603 Receiver. Infinity Speakers
Til top
Aim Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Juni-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1135
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2010 kl. 22:11
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Oprindeligt skrevet af Aim Aim skrev:


Jo men det har vel lidt med tråden at gøre, for når du trykker på din loudness knap på din forstærker, forstærker man mellemfrekvenserne og udjævner niveauet til de høje frekvenser. Lidt som det man se producenterne gør med cdérne nu om dage.

Det har navnet med tråden at gøre - intet andet.

Jeg har allerede beskrevet, hvordan det teknisk er noget helt andet. Derudover handler loudness wars om noget, musikproducenterne trækker ned over hovedet på dig. Den loudness, som tråden handler om, er du selv herre over.

Det er i øvrigt direkte forkert, at loudness-knappen forstærker mellemfrekvenserne. Det er faktisk lige modsat: Den hæver de øvrige frekvenser, så mellemfrekvenserne virker svagere.

Ok Olesen, jeg havde byttet lidt rundt i frekvenserne, jeg synes nu personligt der er en sammenhæng teknisk, men det kan da godt være det var et lille sidespor, syneds bare klippet illustreret lidt om hvordan loudness fungere.  Praktisk er det noget andet som du selv nævner at loudness war er noget der bliver trukket ned over hovede på dig, og du ikke selv får valget, men det tror jeg nu godt selv de fleste kan regne ud hvis de ser klippet.

Herreklubben Hæng ikke med hovedet, hvis du står i lort til halsen.
Til top
Aim Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Juni-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1135
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2010 kl. 22:17
Oprindeligt skrevet af Wester Wester skrev:

Jeg giver Olesen ret. Du vil også opleve at når du når ca. halv styrke og derover forsvinder virkningen. BrugteWink det selv meget som dreng. Syntes det var fedtLOLLOL
Ja hv is det er intelligent loudness.
Min loudness knap var også altid aktiveret på mit Technics anlæg i min ungdom tilbage i 80érne, det var tider Smile Dengang var man stortset også hammerne ligegald med hvordan det lød, bare det var HØJT Beer
Herreklubben Hæng ikke med hovedet, hvis du står i lort til halsen.
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2008
Status: Offline
Point: 857
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2010 kl. 22:31
Oprindeligt skrevet af Aim Aim skrev:

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Oprindeligt skrevet af Aim Aim skrev:


Jo men det har vel lidt med tråden at gøre, for når du trykker på din loudness knap på din forstærker, forstærker man mellemfrekvenserne og udjævner niveauet til de høje frekvenser. Lidt som det man se producenterne gør med cdérne nu om dage.

Det har navnet med tråden at gøre - intet andet.

Jeg har allerede beskrevet, hvordan det teknisk er noget helt andet. Derudover handler loudness wars om noget, musikproducenterne trækker ned over hovedet på dig. Den loudness, som tråden handler om, er du selv herre over.

Det er i øvrigt direkte forkert, at loudness-knappen forstærker mellemfrekvenserne. Det er faktisk lige modsat: Den hæver de øvrige frekvenser, så mellemfrekvenserne virker svagere.

Ok Olesen, jeg havde byttet lidt rundt i frekvenserne, jeg synes nu personligt der er en sammenhæng teknisk, men det kan da godt være det var et lille sidespor, syneds bare klippet illustreret lidt om hvordan loudness fungere.  Praktisk er det noget andet som du selv nævner at loudness war er noget der bliver trukket ned over hovede på dig, og du ikke selv får valget, men det tror jeg nu godt selv de fleste kan regne ud hvis de ser klippet.


Der er faktisk ikke ret meget sammenhæng mellem de to former for loudness. Loudness-knappen på en forstærker hæver bas og diskant, og får dermed musikken til at lyde 'federe'. Mens der med Loudness-War er tale om, at produceren hæver lydstyrken i de svage passager i musikken. Det giver mening, hvis man hører musik i støjfyldte miljøer som i en bil eller udendørs med en iPod. Men i hifi-sammenhæng er det afskyeligt og helt unødvendigt. 

Et af de værste eksempler på denne loudness war, jeg kender, er fra Led Zeppelin opsamlingen Mothership, hvor Stairway to Heaven er blevet totalt ødelagt. På  originalindspilningen er indledningen meget lav, og det virker derfor voldsomt dynamisk og overrumblende, når de elektriske guitarer tager over. På Mothership er de indledende passager blot skruet op, så det ikke virker spor overraskende, når nummeret går fra stille, akustisk quasiblues til hård rock'n roll.

Teknikken bag loudness-war kaldes i øvrigt også komprimering, og det skaber også forvirring, fordi nogle derved forveksler det med mp3 og andre pakkede lydformater. Så det handler om at holde tungen lige i munden - og ikke mindst - at holde ørerne stive ;-)
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2385
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2010 kl. 22:58
Oprindeligt skrevet af Aim Aim skrev:

Ok Olesen, jeg havde byttet lidt rundt i frekvenserne, jeg synes nu personligt der er en sammenhæng teknisk, men det kan da godt være det var et lille sidespor, syneds bare klippet illustreret lidt om hvordan loudness fungere.  Praktisk er det noget andet som du selv nævner at loudness war er noget der bliver trukket ned over hovede på dig, og du ikke selv får valget, men det tror jeg nu godt selv de fleste kan regne ud hvis de ser klippet.


Det du ser på klippet er en udligning af svage og kraftige lydstyrker på en optagelse. Stille passager i musikken bliver kørt op på niveau med de mere larmende afsnit, forskellien på højt og lavt forsvinder og ting som fx. bækkener der originalt er meget høje bliver "klemt" så de ikke er højere end resten. Dynamikken forsvinder.

Loudness på en forstærker er noget helt andet. Knappen svarer i princippet til at skrue op for bas og diskant. Selv om du skruer op for bas og diskant går det ikke ud over dynamikken i musikken, stille passager er stadig stille og de larmende afsnit er stadig larmende.

De to ting har ikke noget med hinanden at gøre.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu