recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lærred størrelse ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLærred størrelse ?

Besvar Besvar Side  123 6>
Forfatter
Besked
scantek Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Branchemedlem

Oprettet: 22-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 676
Direkte link til dette indlæg Emne: Lærred størrelse ?
    Sendt: 05-November-2011 kl. 21:13
Hej

Hvad vil i sige jeg skal vælge af lærredstørrelse i min dedikerede bio ? Rummet er 6 x 4 meter, forreste sæderække er ca. 3 meter fra lærredet.

Umiddelbart har jeg tænkt på et 120", men ved ikke om jeg skal gå op i størrelse, eller bliver det for stort ?

Mvh.
Michael

Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2011 kl. 21:51
Oprindeligt skrevet af scantek scantek skrev:

Hej

Hvad vil i sige jeg skal vælge af lærredstørrelse i min dedikerede bio ? Rummet er 6 x 4 meter, forreste sæderække er ca. 3 meter fra lærredet.

Umiddelbart har jeg tænkt på et 120", men ved ikke om jeg skal gå op i størrelse, eller bliver det for stort ?

Mvh.

Michael

Thx referencen siger 1.23 skal afstanden være i forhold til lærred bredden. Jegchar selv regnet på det hjemme ved mig. Med en lærreds bredde på 234cm skal afstanden være 286 fra lærredet , på et 2.35:1 format. Det er altså pænt stort
Til top
scantek Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2011 kl. 22:47
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Hej

Mvh.

Michael

Thx referencen siger 1.23 skal afstanden være i forhold til lærred bredden. Jegchar selv regnet på det hjemme ved mig. Med en lærreds bredde på 234cm skal afstanden være 286 fra lærredet , på et 2.35:1 format. Det er altså pænt stort

Det bliver et 16:9 lærred, med AT dug.

P.las - hvor meget fylder masking maekanikken i siderne? Vil gerne have så stort et lærred så muligt.

/michael
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2011 kl. 00:27

Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Hej

Mvh.

Michael

Det bliver et 16:9 lærred, med AT dug.

P.las - hvor meget fylder masking maekanikken i siderne? Vil gerne have så stort et lærred så muligt.

/michael

Mekanikken fylder ikke i sidderne , men toppen og bunden - valserne. Det har lykkedes mig at holde rammen på 12 cm , så kan det heller ikke være mindre
Til top
scantek Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2011 kl. 07:34
Super, tak.

Kan så forstå at du vil lave et 106" lærred ?

Hvis jeg vælger et 120", får jeg ca. 75 cm på hver side af lærredet, og det er vel ok.
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2011 kl. 08:07

Super, tak.

Kan så forstå at du vil lave et 106" lærred ?

Hvis jeg vælger et 120", får jeg ca. 75 cm på hver side af lærredet, og det er vel ok.

det lærred jeg har lavet er 106" det passer perfekt til den screen wall jeg skal have. Jeg skal bare have monteret en AT dug. det bliver enten Shearweave 4000 eller Screen excellence Enlightor 4K.
Til top
scantek Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2011 kl. 08:31
Hvad koster Screen excellence Enlightor 4K, og er det bedre end Shearweave ?
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2011 kl. 09:00

Hvad koster Screen excellence Enlightor 4K, og er det bedre end Shearweave ?

Sheerweave har mere lysoutput. Enlighter 4 er mere lydtransperent, og har en overflade uden synlig struktur. En installer dug med en ramme uden veltac eller lign, koster ca 7.5k i 106". En tilsvarende screen research clear pix koster 20K. Bortset fra den mindre gain, skulle 4k dugen pt være den bedste AT dug med færrest ulemper
Til top
submaniac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 13-Oktober-2007
Point: 471
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2011 kl. 11:20
Jeg synes også at selve højden på billedet er god at gå ud fra og ikke altid forholdet mellem bredde og afstand. Netop af denne grund fremgår det også af denne fremstilling diverse anbefalede standarder.

Jeg synes personligt at 16:9 bliver rimelig stort, specielt højden ved 1.26xbredde (SMPTE standard), hvorfor de også angiver deres standard med 3xhøjden.

Tager vi eksemplet med 120" som er som er 265cm bredt og ca 150cm højt ender vi altså med 2 forskellige værdier:

1.26xbredde = siddeafstand på 333cm.
Højden på 16:9 x 3 = 150x 3= 450 cm.
Havde du et CIH setup ville det være 340cm!

Ergo er deres standarder i virkeligheden med tanke på constand image height.

Det ER i sidste ende en personlig preference og jeg synes at 1.60 er et godt kompromis mellem 16:9 og 2.35.

Det giver med et 120" lærred:

1.60 x bredde = 425 cm.
3 x højde = 450 cm.

En sidste ting.

Såfremt man kan placere billedet således at er så lavt som muligt, vil et større billede fremstå mere overkommeligt.

Redigeret af submaniac - 06-November-2011 kl. 11:26
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4462
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2011 kl. 12:23
Jeg sidder ca. 3m fra mit 120", og synes det er en rigtig god størrelse. Til 16/9 materiale ville jeg ikke have det større, men til 2.35:1 ville det ikke gøre noget hvis det var lidt større. Men som submaniac siger, er det en smagssag. Jeg vil hellere have det lidt for stort, end lidt for småt.
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2011 kl. 12:41
Oprindeligt skrevet af submaniac submaniac skrev:

Jeg synes også at selve højden på billedet er god at gå ud fra og ikke altid forholdet mellem bredde og afstand. Netop af denne grund fremgår det også af denne fremstilling diverse anbefalede standarder.

Jeg synes personligt at 16:9 bliver rimelig stort, specielt højden ved 1.26xbredde (SMPTE standard), hvorfor de også angiver deres standard med 3xhøjden.

Tager vi eksemplet med 120" som er som er 265cm bredt og ca 150cm højt ender vi altså med 2 forskellige værdier:

1.26xbredde = siddeafstand på 333cm.
Højden på 16:9 x 3 = 150x 3= 450 cm.
Havde du et CIH setup ville det være 340cm!

Ergo er deres standarder i virkeligheden med tanke på constand image height.

Det ER i sidste ende en personlig preference og jeg synes at 1.60 er et godt kompromis mellem 16:9 og 2.35.

Det giver med et 120" lærred:

1.60 x bredde = 425 cm.
3 x højde = 450 cm.

En sidste ting.

Såfremt man kan placere billedet således at er så lavt som muligt, vil et større billede fremstå mere overkommeligt.

Jeg pladserne mit lærred så øjnene er midt for billedet. Fordelen er at det vil det være uanset om det er 16:9 eller 2.35:1 .også kan jeg godt lide at kigge ind i billedet, og ikke op
Til top
submaniac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 13-Oktober-2007
Point: 471
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2011 kl. 12:43
Bigger is better!:)

Jeg vil lige tilføje at der åbenbart også eksisterer en tilvænningsperiode. Jeg har nydt mit 106" nu i 2 uger og fornemmer, at større ville være ok. Så man vender sig tilsyneladende også til størrelsen?

Mit 21:9 billede kunne sagtens være større, men 16:9 er "stort" nok p.t. CIH er vejen frem for mig men desværre dyrt.
Til top

Besvar Besvar Side  123 6>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu