recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lærred størrelse ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLærred størrelse ?

Besvar Besvar Side  <1234 6>
Forfatter
Besked
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2011 kl. 13:19
Jeg har taget det valg at jeg bruger 2.35:1 som udgangspunkt, da de fleste film er i det format.......eller 2.40:1

Med det rum jeg for er 234 cm det bredestes jeg har plads til . Men med ca 3 m fra lærredet passer det også rigtig fint.

Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2009
Point: 2002
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2011 kl. 13:46
Oprindeligt skrevet af scantek scantek skrev:

Hej

Hvad vil i sige jeg skal vælge af lærredstørrelse i min dedikerede bio ? Rummet er 6 x 4 meter, forreste sæderække er ca. 3 meter fra lærredet.

Umiddelbart har jeg tænkt på et 120", men ved ikke om jeg skal gå op i størrelse, eller bliver det for stort ?

Mvh.
Michael

Jeg har 123" (16:9) som jeg sidder ca 3 meter fra. ...Det finder jeg i praksis er perfekt for mig til Blu-ray og HDTV. Man kan vænne sig til det hvad angår SD, men det ses naturligvis tydeligt når det er SD. Man undgår heller ikke at se forskellen på 720p og 1080i/p

Redigeret af TBC1 - 06-November-2011 kl. 14:07
Til top
scantek Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Branchemedlem

Oprettet: 22-Juli-2007
Point: 676
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2011 kl. 20:25
Tak for jeres input. Mine tanker omkring valget af størrelse var ikke helt så tekniske som de åbenbart kan være Big smile

Jeg tænker bare at når nu rummet er 4 meter bredt, og det bliver AT - var det så ikke smart at få så lidt "spildplads" i hver side af lærredet, og gå op til et lærred der er 3.5 meter bredt eks. ?

/michael
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2011 kl. 20:32

Tak for jeres input. Mine tanker omkring valget af størrelse var ikke helt så tekniske som de åbenbart kan være Big smile

Jeg tænker bare at når nu rummet er 4 meter bredt, og det bliver AT - var det så ikke smart at få så lidt "spildplads" i hver side af lærredet, og gå op til et lærred der er 3.5 meter bredt eks. ?

/michael

En vigtig parameter er om du har lys nok i projektoren. Jeg vil tro at lysoutputtet er det samme som min, efter kalibrering. Et gæt er max 280cm i bredden. Jeg prioritere lys meget højt, dog uden at jeg vil gå på kompromis på de andre parameter.
Til top
scantek Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2011 kl. 20:40
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

/michael

En vigtig parameter er om du har lys nok i projektoren. Jeg vil tro at lysoutputtet er det samme som min, efter kalibrering. Et gæt er max 280cm i bredden. Jeg prioritere lys meget højt, dog uden at jeg vil gå på kompromis på de andre parameter.

Hmm, ok så burde 130" måske ikke være umuligt ?

Til top
Mr. Duck Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 23-Maj-2011
Point: 208
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2011 kl. 21:19
Hvilken projektor vil du anvende?

Gennerelt kunne det være interessant at vide navne på projektor som kan gå op til 130-140" lærred - fra personer som selv har (eller har set) opstillingen i praksis. Bud?
Til top
submaniac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 13-Oktober-2007
Point: 471
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2011 kl. 21:20
Hvilken projektor og hvad type lærred til 130"?
Såfremt hvidt lærred gain 1.0 vil jeg anbefale mindst 1000 lumen kalibreret, gerne mere således pæren kan dimmes lidt i starten og så skrues mere op for senere når den fader lidt.
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2011 kl. 21:24
Ser lige at du har en JVC X3, lækker projektor :)
Hvor mange limen laver den ved hhv. 130 og 140"?
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2011 kl. 21:26
Lumen (og ikke limen som jeg fik tastet forkert før)
Til top
scantek Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2011 kl. 08:13
Hmm, ved ikke hvor meget den kan levere, men som P.las skriver, er ca 280cm i bredden nok det jeg burde gå efter. Har regnet mig frem til at et 130" er 289 bredt, og giver mig 50 cm på hver side af skærmen.

Ifølge projectorcentral (ved godt at dette er vejledende), burde der være nok lys i X3'eren til dette.

/michael
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2011 kl. 08:34

Hmm, ved ikke hvor meget den kan levere, men som P.las skriver, er ca 280cm i bredden nok det jeg burde gå efter. Har regnet mig frem til at et 130" er 289 bredt, og giver mig 50 cm på hver side af skærmen.

Ifølge projectorcentral (ved godt at dette er vejledende), burde der være nok lys i X3'eren til dette.

/michael

jeg tror det er meget individuelt hvad lys nok er. jeg selv kan godt lide et billede med "knald" på
Til top
scantek Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2011 kl. 09:02
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

/michael

jeg tror det er meget individuelt hvad lys nok er. jeg selv kan godt lide et billede med "knald" på

Det har du helt ret i. Jeg har pt. 106 tommer i min stue, med min X3. Og har i dette setup skruet ca. halvt ned for lys styrken, samt kører i eco mode. Går jeg længere op, føler jeg at jeg skal knibe øjnene sammen ved meget lyse scener. Kan godt være at dette ændrer sig når rummet bliver dedikeret, med sorte vægge, loft og gulvtæppe.

Mvh.

Michael
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 6>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu