Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
submaniac
Super bruger
Oprettet: 13-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 471
|
Sendt: 07-November-2011 kl. 10:23 |
130" med en X3 vil give ca 14.5 fl med ny pære kalibreret. Det er formodentlig lyst nok i en batcave, men med tiden vil pæren blive svagere og behovet for mere lys kan opstå. Det er også individuelt hvor meget lys man synes er nok. Jeg tror desværre jeg er tilhænger af mindst 16fl, hvilket ikke gør det let at finde projektorere til store lærreder!
|
|
scantek
Guld medlem
Branchemedlem
Oprettet: 22-Juli-2007
Point: 676
|
Sendt: 07-November-2011 kl. 10:53 |
submaniac skrev:
130" med en X3 vil give ca 14.5 fl med ny pære kalibreret. Det er formodentlig lyst nok i en batcave, men med tiden vil pæren blive svagere og behovet for mere lys kan opstå. Det er også individuelt hvor meget lys man synes er nok. Jeg tror desværre jeg er tilhænger af mindst 16fl, hvilket ikke gør det let at finde projektorere til store lærreder! |
Tak for dit / jeres synspunkter i denne sammenhæng. Tror det bliver 130" så, er som sagt ikke pjattet med at billeder er ALT for kraftigt i lyset, og hvis jeg føler at det bliver for svagt, må jeg jo skifte pæren noget oftere
Ved iherfald at jeg ville blive irriteret hvis jeg kan se at lærredet kunne have været større, og det ikke er det. Min defination af en fed bio, er et STORT billede, og det håber jeg at kunne få nu.
Mvh.
Michael
|
|
|
submaniac
Super bruger
|
Sendt: 07-November-2011 kl. 12:28 |
Bliver super, jo større jo bedre!:) Alternativt kan du bruge penge på et stewart studiotek 130, som vil give dig lidt mere lys også. Det er en dyr affære, men så vidt jeg kan læse mig til, det bedste gain lærred der findes. Det ville give dig 18-19fl med ny pære eller med andre ord mere "headroom" til en pære som falmer.
|
|
TBC1
Guld medlem
Oprettet: 19-Februar-2009
Point: 2002
|
Sendt: 07-November-2011 kl. 12:41 |
submaniac skrev:
Bliver super, jo større jo bedre!:) Alternativt kan du bruge penge på et stewart studiotek 130, som vil give dig lidt mere lys også. Det er en dyr affære, men så vidt jeg kan læse mig til, det bedste gain lærred der findes. Det ville give dig 18-19fl med ny pære eller med andre ord mere "headroom" til en pære som falmer. |
Helt enig, jo større jo bedre Det er vel også derfor vi har valgt projektion? X3 burde sagtens kunne klare 130 tommer. Ifølge Joe Kane (Digital Video Essentials Disc) er referencen for en home cinema projektor at man har omkring 10 foot lamberts, og skifter pæren når den begynder at nærme sig 7. (her er naturligvis tale om et fuldstændigt mørklagt rum, som er det eneste seriøse at bruge en projektor i. ...Har man lysindfald bør man orientere sig imod noget andet end projektion ...imho) Jeg har selv en Cineversum Black Wing 2 (som er en tweaked JVC HD-100), og den passer perfekt til 123 tommer Stewart Studiotek 130. Så X3'eren burde sagtens kunne klare 130 tommer, da den har mere lys med de nye pærer.
Redigeret af TBC1 - 07-November-2011 kl. 12:46
|
|
scantek
Guld medlem
Branchemedlem
Oprettet: 22-Juli-2007
Point: 676
|
Sendt: 07-November-2011 kl. 12:45 |
submaniac skrev:
Bliver super, jo større jo bedre!:)
Alternativt kan du bruge penge på et stewart studiotek 130, som vil give dig lidt mere lys også. Det er en dyr affære, men så vidt jeg kan læse mig til, det bedste gain lærred der findes. Det ville give dig 18-19fl med ny pære eller med andre ord mere "headroom" til en pære som falmer. |
Jeg skal have et AT lærred, så på dette punkt kommer lyden i højsædet Ellers en rigtig god ide med et lærred med denne feature.
|
|
|
p.las
Guld medlem
Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
|
Sendt: 07-November-2011 kl. 12:56 |
submaniac skrev:
Bliver super, jo større jo bedre!:) Alternativt kan du bruge penge på et stewart studiotek 130, som vil give dig lidt mere lys også. Det er en dyr affære, men så vidt jeg kan læse mig til, det bedste gain lærred der findes. Det ville give dig 18-19fl med ny pære eller med andre ord mere "headroom" til en pære som falmer. | jeg mener at kunne erindre at otto har sagt ca 14 FL på et 106" lærred , for en kalibreret X3.
|
|
|
p.las
Guld medlem
|
Sendt: 07-November-2011 kl. 13:06 |
submaniac skrev:
130" med en X3 vil give ca 14.5 fl med ny pære kalibreret. Det er formodentlig lyst nok i en batcave, men med tiden vil pæren blive svagere og behovet for mere lys kan opstå. Det er også individuelt hvor meget lys man synes er nok. Jeg tror desværre jeg er tilhænger af mindst 16fl, hvilket ikke gør det let at finde projektorere til store lærreder! | er du sikker på at du kan se forskel på 13 og 16 fl?. min projektor har haft en fejl , både i optikken , men også softvaren. fejlen i softvaren har gjordt at jeg er gået glip a ca 4-5 ft. Hvor mange der er røget i optikken ved jeg ikke. men når jeg skruer op og ned for lyset ( 4-5 ft)syntes jeg ikke at det forekommer mig at være ret meget. hvis der som udgangspunkt er lys nok i forvejen. men andre ord tror jeg at det vil være at skyde over mål at ikke stille sig tilfreds med eks 12 fl i stedet for 16fl. der følger også nogle ulemper med når man skruer op for lyset - støg i billedet , og en tendesn til at blive udvasket.......jo dårligere kontrast, jo større vil problemmerne være. på min Gamle benq w5000 var det meget tydeligt.
|
|
|
submaniac
Super bruger
|
Sendt: 07-November-2011 kl. 13:25 |
Der er ikke umiddelbart nogen af de bivirkninger du bekriver når jeg åbner IRIS'en på min projektor. Billedet bliver i grunden bare mere punchy. Jeg ved ikke om jeg kan se forskel på 13 og 16fl, men så kan man jo blive ved? kan du se forskel på 13 og 10? og hvis man vender sig til 10, kan man se forskel ned til 7 osv? Jeg kan imidlertidig se stor forskel når jeg styrer min IRIS i 10% intervaller. Så hvis jeg tager udgangspunkt i 20fl på max, og 90% så er 18, ja så vil jeg mene det er let at se 2 fl forskel når man gør det så direkte. Hvor mange fl havde du peter da jeg så din defekte sim2? i forhold til den da blev fixed og kom på hvidt lærred? Jeg kunne godt savne lidt lys da den ikke gav så meget hvert fald, du var selv inde på det også. Men igen, det er nok smag og behag i sidste ende. Jeg foretrækker punchy billede fremfor den sidst nuance i det sorte - så længe det sorte er "sort" nok:)
Redigeret af submaniac - 07-November-2011 kl. 13:27
|
|
p.las
Guld medlem
|
Sendt: 07-November-2011 kl. 13:41 |
submaniac skrev:
Der er ikke umiddelbart nogen af de bivirkninger du bekriver når jeg åbner IRIS'en på min projektor. Billedet bliver i grunden bare mere punchy. Jeg ved ikke om jeg kan se forskel på 13 og 16fl, men så kan man jo blive ved? kan du se forskel på 13 og 10? og hvis man vender sig til 10, kan man se forskel ned til 7 osv? Jeg kan imidlertidig se stor forskel når jeg styrer min IRIS i 10% intervaller. Så hvis jeg tager udgangspunkt i 20fl på max, og 90% så er 18, ja så vil jeg mene det er let at se 2 fl forskel når man gør det så direkte. Hvor mange fl havde du peter da jeg så din defekte sim2? i forhold til den da blev fixed og kom på hvidt lærred? Jeg kunne godt savne lidt lys da den ikke gav så meget hvert fald, du var selv inde på det også. Men igen, det er nok smag og behag i sidste ende. Jeg foretrækker punchy billede fremfor den sidst nuance i det sorte - så længe det sorte er "sort" nok:)
| da den var defekt ved jeg ikke hvad den gav - et gæt vil være 4 fl. da du så den på hvidt lærred gav den 8fl....men der var den også defekt. Contrasten var skruet op på 40 klik. højere end det og den begyndte at lave fejl i det lyse. den fejl er så blevet rettet, så nu kan den komme op på de ca 54-55 klik, som er det korrekte, før 100% og 90% hvid "løber" sammen. der er ca det samme som 4-5 fl. men selvom jeg lader kontrasten være , som den var før , er der mere lys i den end før - hvilket skyldes optikken. husk at måle fl ved video white, og ikke 100% hvid. med kontrasten skruet op for det korrekte, og med tanke om at projektoren kommer tættere på i det nye rum, er jeg endt op med at have for meget lys. Allerede nu syntes jeg det er for meget af det gode . ang hvad man kan se - jeg vil tro at det er relativt nemt at se forskel på 4 og 6 fl. men eks 16 og 18 fl er meget sværer
|
|
|
submaniac
Super bruger
|
Sendt: 07-November-2011 kl. 13:48 |
Jeg kan desværre ikke måle min da jeg ikke har udstyret til det. Jeg kan bare konstatere at det er nemt at se 10% intervallerne på IRIS settings. Men ja klart fra 4-6 det er også 50% mere, hvor 16-18 kun er ca. 12%. Alternativt skal man gå fra 16-24 for samme % øgning. Det er nok der det ligger. At det er given %vis øgning som er afgørende for om det synes eller ej. Så længe man synes det er lyst nok er det jo også ligemeget hvor mange fl det rent faktisk er!
|
|
p.las
Guld medlem
|
Sendt: 07-November-2011 kl. 14:00 |
submaniac skrev:
Jeg kan desværre ikke måle min da jeg ikke har udstyret til det. Jeg kan bare konstatere at det er nemt at se 10% intervallerne på IRIS settings. Men ja klart fra 4-6 det er også 50% mere, hvor 16-18 kun er ca. 12%. Alternativt skal man gå fra 16-24 for samme % øgning. Det er nok der det ligger. At det er given %vis øgning som er afgørende for om det synes eller ej. Så længe man synes det er lyst nok er det jo også ligemeget hvor mange fl det rent faktisk er! | så vidt jeg kan erindre( jeg er jo ikke ny længere ) så mener jeg at du syntes var fint med lys på projektoren , da du så den sidst. og det var 8 fl. At jeg så har fået meget mere at give af, er jo bare lækkert. jeg for også brug for det med den nye AT dug.
|
|
|
Bruger udmeldt 6
Super bruger
Oprettet: 19-Marts-2010
Sted: Danmark
Point: 412
|
Sendt: 07-November-2011 kl. 14:36 |
scantek skrev:
p.las skrev:
scantek skrev:
Tak for jeres input. Mine tanker omkring valget af størrelse var ikke helt så tekniske som de åbenbart kan være
Jeg tænker bare at når nu rummet er 4 meter bredt, og det bliver AT - var det så ikke smart at få så lidt "spildplads" i hver side af lærredet, og gå op til et lærred der er 3.5 meter bredt eks. ?
/michael |
En vigtig parameter er om du har lys nok i projektoren. Jeg vil tro at lysoutputtet er det samme som min, efter kalibrering. Et gæt er max 280cm i bredden. Jeg prioritere lys meget højt, dog uden at jeg vil gå på kompromis på de andre parameter. |
Hmm, ok så burde 130" måske ikke være umuligt ?
|
Det vil jeg mene er umuligt, hvis du vil ha nok lysoutput over tid. Jeg vil umiddelbart sige, at du ikke skal over 110-115" med en X3, hvis du vil ha en acceptabel lysstyrke, gerne mindre - afhængig af lærredets gain selvfølgelig.
For det skal jo netop være sådan så du kniber øjnene lidt sammen hvis solen blænder dig i hovedet fra lærredet.. Ren hvid skal ikke ha tendens til at blive en anelse gråhvid, hvilket de fleste har. Det skal gi et markant lysglimt, hvis noget i billedet pludselig bliver helt hvidt.
Ved min næste projektor vil jeg sigte efter at få omkring 15fl.. Så der er noget at gi af
|
|