recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lærred størrelse ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLærred størrelse ?

Besvar Besvar Side  <1 3456>
Forfatter
Besked
scantek Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Branchemedlem

Oprettet: 22-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 676
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2011 kl. 21:12
Hold da op der er gang i tråden her Smile

Jeg skal ikke bruge 3D, har ikke købt briller eller transmitter, og kommer næppe til det (får hovedpine af 3D)

Tror jeg forsøger mig med de 130", da jeg stadig ikke bryder mig om ALT for kraftigt lys fra projektoren.

/michael
Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Point: 939
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2011 kl. 16:38
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Den reflekterede lysstyrke (fra lærredet), som er den du skal se på, er afhængig af projektorens lysstyrke, lærredets størrelse og lærredets gain.
Der er en anden ret så væsentlig faktor der spiller ind mht. en projektors lysstyrke og dermed det reflekterede billedes lysstyrke. Det er projektionsafstanden, dvs. afstanden fra projektorens linse til lærredet.

Man skulle tro et det blot er et spørgsmål om at indstille zoom så det projekterede billede passer til lærredets størrelse, jo tættere på eller længere væk man placerer projektoren fra lærredet, men det som mange ikke er klar over, er, at der ikke kommer lige så meget lys ud af projektoren ved brug af tele zoom som ved fuld vidvinkel (det breddest mulige billede projektoren kan levere). Årsagen skal findes i den måde projektorens linseoptik arbejder for at kunne lave zoom. Der slipper så at sige mest lys igennem ved fuld vidvinkel.

Mange projektorer kan i dag lave op til 2x zoom, og der vil derfor være mærkbar forskel i den oplevede lysstyrke (fL) alt efter projektionsafstanden og hvor meget der zoomes. I tilfældet med JVC X3'eren - som har en trow ratio fra 1,38 til 2,79 hvilket vil sige at projektoren bør placeres fra ca. 3 til 6 m fra eksempelvis et 100" lærred - vil projektorens lysstyrke ved fuld tele zoom (6 m) kun være omkring 60% af lysstyrken ved fuld vidvinkel (3 m). Og dette giver selvfølgelig også afsæt i en mindre oplevet lysstyrke fra lærredet.

Den optimale projektionsafstand mht. maksimalt lysudbytte fra en projektor er altså den tættest anbefalede afstand (min. throw distance) den kan operere ved - i fuld vidvinkel - uden at det går ud over fokus. Men da der ofte er skævheder i den yderste del af linsen kan dette give lidt geometrisk forkerte og uskarpe billeder i periferien, hvorfor nogle mener det er bedre at placere projekteren nogenlunde midt imellem min. og max zoom, som et kompromis, da den midterste del af linsen giver et mere homogent og korrekt billede.
Til top
submaniac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 13-Oktober-2007
Point: 471
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2011 kl. 16:44
God pointe, men checkede lige JVC reviews, de taber "kun" omkring 16% fra wide til max tele, så altså ikke i nærheden af 60%.
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2011 kl. 16:57
Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

Den reflekterede lysstyrke (fra lærredet), som er den du skal se på, er afhængig af projektorens lysstyrke, lærredets størrelse og lærredets gain.
Der er en anden ret så væsentlig faktor der spiller ind mht. en projektors lysstyrke og dermed det reflekterede billedes lysstyrke. Det er projektionsafstanden, dvs. afstanden fra projektorens linse til lærredet.

Man skulle tro et det blot er et spørgsmål om at indstille zoom så det projekterede billede passer til lærredets størrelse, jo tættere på eller længere væk man placerer projektoren fra lærredet, men det som mange ikke er klar over, er, at der ikke kommer lige så meget lys ud af projektoren ved brug af tele zoom som ved fuld vidvinkel (det breddest mulige billede projektoren kan levere). Årsagen skal findes i den måde projektorens linseoptik arbejder for at kunne lave zoom. Der slipper så at sige mest lys igennem ved fuld vidvinkel.

Mange projektorer kan i dag lave op til 2x zoom, og der vil derfor være mærkbar forskel i den oplevede lysstyrke (fL) alt efter projektionsafstanden og hvor meget der zoomes. I tilfældet med JVC X3'eren - som har en trow ratio fra 1,38 til 2,79 hvilket vil sige at projektoren bør placeres fra ca. 3 til 6 m fra eksempelvis et 100" lærred - vil projektorens lysstyrke ved fuld tele zoom (6 m) kun være omkring 60% af lysstyrken ved fuld vidvinkel (3 m). Og dette giver selvfølgelig også afsæt i en mindre oplevet lysstyrke fra lærredet.

Den optimale projektionsafstand mht. maksimalt lysudbytte fra en projektor er altså den tættest anbefalede afstand (min. throw distance) den kan operere ved - i fuld vidvinkel - uden at det går ud over fokus. Men da der ofte er skævheder i den yderste del af linsen kan dette give lidt geometrisk forkerte og uskarpe billeder i periferien, hvorfor nogle mener det er bedre at placere projekteren nogenlunde midt imellem min. og max zoom, som et kompromis, da den midterste del af linsen giver et mere homogent og korrekt billede.

Det har du ret i. Det skulle jeg have nævnt.

Det har før været diskuteret hvor stort et tab man kan forvente når man går fra max til min billedvinkel. I nedenståenede tråd forsøgte jeg at estimere det ud fra blændetallet (F-tallet) for at se om det kunne beregnes på samme måde som med et kameraobjektiv. Jeg kunne ikke komme frem til en metode der kunne komme i nærheden af de målte værdier.

MVH

Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2011 kl. 17:05
Oprindeligt skrevet af submaniac submaniac skrev:

God pointe, men checkede lige JVC reviews, de taber "kun" omkring 16% fra wide til max tele, så altså ikke i nærheden af 60%.
Jeg siger heller ikke de taber 60%, men at lysstyrken kun er 60% af fuld lysstyrke. Tallene stammer fra projectorcentral.com - prøv at se X3'eren. Det skal selvfølgelig tages med en gran salt, da beregningerne er baseret på fuld lumen (1300). Men jeg kunne godt tænke mig at se hvor dine 16% kommer fra.

Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2011 kl. 17:12

Det har du ret i. Det skulle jeg have nævnt.

Det har før været diskuteret hvor stort et tab man kan forvente når man går fra max til min billedvinkel. I nedenståenede tråd forsøgte jeg at estimere det ud fra blændetallet (F-tallet) for at se om det kunne beregnes på samme måde som med et kameraobjektiv. Jeg kunne ikke komme frem til en metode der kunne komme i nærheden af de målte værdier.

MVH

Interessant. Må lige læse tråden igennem.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2011 kl. 17:24
Du skal ikke gøre dig de store forhåbninger. Det ser som sagt ikke ud til at virke og tråden løber ret hurtigt ud i OT og ingenting :-)

MVH
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2011 kl. 19:38
Mine 16% kommer fra projectorreviews som har testet en masse JVC projektorere. Han tester lumen output i tele, mid range og zoom. Han finder i gennemsnit frem til omkring 16% lystab - altså langt fra de teoretiske 60% du er inde på.

De 16% er iøvrigt fra bedste til værste. Med andre ord divergerer de omkring plus minus 8% fra mid range zoom. Et glimrende kompromis eller bare godt design.

Og ja, vi er mestre i at OT en trådClap

Redigeret af submaniac - 08-November-2011 kl. 19:40
Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2011 kl. 23:10
Oprindeligt skrevet af submaniac submaniac skrev:

Mine 16% kommer fra projectorreviews som har testet en masse JVC projektorere. Han tester lumen output i tele, mid range og zoom. Han finder i gennemsnit frem til omkring 16% lystab - altså langt fra de teoretiske 60% du er inde på.

De 16% er iøvrigt fra bedste til værste. Med andre ord divergerer de omkring plus minus 8% fra mid range zoom. Et glimrende kompromis eller bare godt design.

Og ja, vi er mestre i at OT en trådClap
Det er altså stadig kun et lystab til 60% af max, jeg så hos projektorcentral.com, dvs. 40% lystab! Jeg har set en af de tests du snakker om på projectorreviews.com (JVC DLA-RS60/X9). Der skriver han til sidst: "As you can see, a person mounting at the minimum distance, would have an image a full 1/3 brighter than someone shelf mounting at the maximum distance." Det lyder i mine øre som at den projektor giver 33% mere lys i vidvinkel end ved fuld tele. Ved godt at det er lidt mindre end det jeg skrev, men det er da langt mere end det du skriver Wink

Iøvrigt synes jeg ikke det er OT. Det er da ret vigtigt at scantek placerer sin projektor optimalt med størst muligt lysudbytte, når nu han går efter så stort et lærred. Jeg synes også et 130" lærred lyder voldsomt til en JVC X3'er. Jeg har selv en X3 som sidder ca. 4 meter fra lærredet, men det er kun et 100" - jeg ville egentlig gerne have placeret den lidt tættere på, da lærredet kun har gain 0.8, men det passede ikke så godt rent praktisk. Jeg er dog vældig godt tilfreds med lysmængden.

Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2011 kl. 10:49
Det var de her tal jeg henførte til når det gælder JVC RS60eren.

Zoom out: 554
Mid-zoom: 497
Zoom in: 414

Det giver ca 25%. Så ved egentlig ikke lige hvorfor han skriver 1/3? hmm.

Jeg har lige checket de reviews igennem igen og det er nærmere 20-25% i snit lystab og ikke de 16% jeg første sagde.

Men ja, at sætte projektor tættest på med max wide er altid det bedste for max lys, der er jeg fuldstændig enig. Min egen projektor er særlig slem med dette faktisk og taber faktisk 40% lys i det to extremer!

Jeg vil tro det har meget med selve optikken at gøre, om hvorvidt de anvender hele linsens vidde? eller linsen er "stor" nok til at man ikke har det problem?

Redigeret af submaniac - 09-November-2011 kl. 10:54
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2011 kl. 11:15

Iøvrigt synes jeg ikke det er OT. Det er da ret vigtigt at scantek placerer sin projektor optimalt med størst muligt lysudbytte, når nu han går efter så stort et lærred. Jeg synes også et 130" lærred lyder voldsomt til en JVC X3'er. Jeg har selv en X3 som sidder ca. 4 meter fra lærredet, men det er kun et 100" - jeg ville egentlig gerne have placeret den lidt tættere på, da lærredet kun har gain 0.8, men det passede ikke så godt rent praktisk. Jeg er dog vældig godt tilfreds med lysmængden.

Det er ikke denne tråd der er OT. Det var den jeg linkede til i går, der løb ud i sandet ;-)

Min egen Epson taber også omkring 40% ved mindste billedvinkel. Det er pænt meget. Som regel er der en direkte sammenhæng mellem zoomområde og tab. Nogle af de nye Epsonmodeller har et meget mindre zoomområde og har heller ikke lensshift, men de taber heller ikke nær så meget lys ved fuld tele.

En anden ting er at det ikke altid er bedst at have projektoren så tæt på lærredet som den kan komme. Ved lærreder med meget gain anbefales der sommetider en minimumsafstand, for at lyset ikke bliver reflekteret væk fra tilskureren.

MVH

Redigeret af tvkartoffel - 09-November-2011 kl. 11:53
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2011 kl. 11:28
dejligt med en tråd der omhandler et totalt overset emne