|
Nyt projekt |
Besvar | Side 123 4> |
Forfatter | |
scantek
Guld medlem Branchemedlem Oprettet: 22-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 676 |
Emne: Nyt projekt Sendt: 26-Januar-2011 kl. 19:53 |
Hej
Jeg vil gerne have en projektor op i min stue. Intet er nemt, og slet ikke i mit setup
Her er en skitse jeg har lavet over mit stue, samt billede af min stue.
Kan det lade sig gøre at hænge projektorren som på min skitse ? Altså ikke ligefor, men ca. 1,5 meter til siden for lærredet ? Vil meget nødig have den til at sidde midt over sofaen. Alternativt er at den skal sidde mod bagvæggen, så bliver der dog 7 meter til lærredet.
Den anden udfordring er at mine højttalere hænger højt, og da jeg nok ikke har råd til lydtransparant lærred, skal det nok hænge lige over tv'et på nogle vinkler eller noget.
Mit budget til lærrede og projektor er ca. 10k, nogen forslag til hvad jeg skal have ?
På forhånd tak for hjælpen
/michael
|
|
TommyBoy
Guld medlem Oprettet: 06-Maj-2010 Sted: Denmark Balleru Status: Offline Point: 722 |
Sendt: 26-Januar-2011 kl. 20:29 |
Hej.. den skal helst sidde midt for, det giver det bedste billede. Monter på en hylde helt oppe i loftet
direkte over sofaen, det har jeg gjort og man kan ikke høre projektoren.
|
|
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano Film skal ses i biografen - derhjemme :-) |
|
Cyberguyen
Guld medlem Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4944 |
Sendt: 26-Januar-2011 kl. 20:32 |
Jeg tr bange for at du godt kan glemme at have projektoren på den måde. Det kræver en meget dyr projektor med meget linsekontrol at få det til at lykkedes og selv da bliver det et dårligere billede end hvis den sad lige for.
Man kan jo gå nogle loftbeslag som ikke fylder dærligt meget - sådan et har jeg selv. http://www.av-cables.dk/vaegbeslag/projektor_ophaeng/projektor_ophaeng/vogels_ppc_200_projektor_ophaeng_2188_da.html Eller denne: http://www.av-cables.dk/vaegbeslag/projektor_ophaeng/projektor_ophaeng/vogels_epc_6545_projektor_ophaeng_2955_da.html Redigeret af Cyberguyen - 26-Januar-2011 kl. 20:33 |
|
Rasmusdc
Guld medlem Oprettet: 09-December-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1756 |
Sendt: 26-Januar-2011 kl. 20:45 |
Det kan godt lade sig gøre, så længe den har LENS SHIFT.. og nej det kvalitets forringer ikke.... da den forskyder optikken, der er intet billedbehandling i det.
f.eks. TW3200 har Lens Shift. W6000, AE4000, Z3000 og så videre. de billigste... med 10k i budget, begynder det at være lidt kritisk.. TW3200 ligger vel i 8k. du kan købe dig et Hivilux motorlærred med Tabtension fra Hivilux.de til ca 3k i 92" det kan bare monteres på beslag så det er langt nok væk fra tvet. er slet ikke sikkert det er nødvendigt. da selve kassen er bred, så det kan være det kan lade sig gøre uden.. men så er du i 11k.. og det kan ikke lade sig gøre uden din projekter har lens shift.
|
|
TommyBoy
Guld medlem Oprettet: 06-Maj-2010 Sted: Denmark Balleru Status: Offline Point: 722 |
Sendt: 26-Januar-2011 kl. 20:47 |
og meget lens shift, laver dårligere billede !
hvis billedet er helt i midten af linsen bliver billedet bedst,
sådan er det på AE4000 som jeg har, det kan godt være anderledes på andre og måske mere dyre Redigeret af TommyBoy - 26-Januar-2011 kl. 20:48 |
|
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano Film skal ses i biografen - derhjemme :-) |
|
scantek
Guld medlem Branchemedlem Oprettet: 22-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 676 |
Sendt: 26-Januar-2011 kl. 21:35 |
Tak for de hurtige svar. Hmm ok, så må jeg overveje at smide den midtfor over sofaen, eller ved bagvæggen. Over sofaen bliver der 4 meter til lærredet, og hvis den sidder ved bagvæggen bliver der 7 meter.På væggen kan lærredet være 270 X 180.
Ud fra dette, hvilken projektor og lærrede vil give mening ? Det er klart at da den skal sidde meget tæt på hvor vi sidder, er støj en vigtig faktor. Er helt rundforvirret i projektor/lærred junglen. Der findes jo en million typer og modeller. Kan det betale sig at købe brugt, og hvad skal man i så fald kigge efter ?
Endnu en gang mange tak for jeres input.
|
|
TommyBoy
Sendt: 26-Januar-2011 kl. 23:59 |
de fleste projektore kan lave denne størelse billede fra 4m, men fra 7m ikke let ! og slet ikke alle. se "mit hjørne" sidste side, link til projektor hylden,
man kan sagtens lave en mindre og mere discret type, evt male den i loftets farve hvorved den bliver mindre synlig,
min sidder direkte over sofaen, og da jeg allerede fra starten har valgt en meget støjsvag type
blev det bare endnu bedre med hylden som beskrevet på linken.
et loft beslag dæmper ikke lyd, og skjuler ikke noget, og er noget løst dingle møj
med mindre det koster mange tusind kr.
270 x 180 WOW det er godt nok stort, hvis du kan gøre dit rum meget mørkt,
kan du klare dig med en projektor AE4000 til ca 20k og et lærred
hvor det synlige er 108 eller 127" du skal nemlig huske rammen fylder extra
som din væg skal have plads til, check standard mål her:
hvis du kan få plads til denne:
LS-PLA532815-IS: Lissau 16:9 Plano frame fastramme lærred med Lissau True Colour dug, gain 1.0, 127'', 280 x 157,5 cm. (5 m²),
så er du rigtigt godt kørende !
det koster ca 6k, men det er også guf !
at give råd om projektor valg er lige så svært som at råde om biler osv.
du bliver nød til at skrive meget mere om dine ideer behov smag og penge pung,
du kender sikkert ikke dine behov endnu, det kommer når du får kikket på et par inden for diverse
teknik grupper, 3CCD og DLP er det mest normale i 10-20-30k klassen
de har som grund regl både fordele og ulemper, hvilke af disse som fordele og ulemper
som passer bedst til dig, kan kun du selv vide via grundige tests.
skal du se film hver aften ?
er du meget kvalitets bevidst ?
eller kan du leve med uskarpe underbelyst og blinkene billeder ? Redigeret af TommyBoy - 27-Januar-2011 kl. 00:00 |
|
|
scantek
Sendt: 27-Januar-2011 kl. 07:36 |
Fedt setup du har TommyBoy
Mange tak for dine input, men som du kan se på min første post har jeg nogle begrænsninger i min stue.
Lærredet skal være af rulletypen, og da mine højttalere hænger på væggen, skal det sidde lige under højttalerne, Så der er også krav til at det sorte over lærredet ikke skal være for langt. Kassen til lærredet må meget gerne være sort, da væggen er det.
Tror jeg vil lave en hylde magen til din, og så male den hvid. Så falder den bedre ind i stuen, og giver en højere WAF :)
Min ide med projektor projektet er at den er til film, og mit pioneer tv er til normal tv. Jeg Vil have det skal være full HD, og kvalitet og skarphed er vigtig. Rummet kan mørklægges helt. 3D er ligemeget, og støj er en vigtig faktor. Om den skal hænge over sofaen eller bagvæggen er ligemeget. Så ud fra hvad jeg har læst må LCD vel være det bedste valg.
Mit budget er desværre begrænset, havde regnet med ca. 10k for det hele.
|
|
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Sendt: 27-Januar-2011 kl. 09:06 |
Er det fordi du forventer at det koster 10k at få en god løsning, eller fordi du bare ikke kan/vil investere mere? Resten af dit system er i en helt anden klasse end dét du kan få for 10k.
|
|
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Sendt: 27-Januar-2011 kl. 09:07 |
Så har du prøvet de forkerte (ikke mht. dæmpningen, men mht. "dingle møg" og prisen).
|
|
scantek
Sendt: 27-Januar-2011 kl. 09:40 |
Jeg er klar over at man ikke kan få det bedste i verden for 10k. Grunden til at jeg ikke vil ofre mere pt., er at vi skal igang med en tilbygning inden for nogle år, her skal laves kælder til dedikeret bio. Så mit nuværende projekt er lidt midlertidigt, og jeg regner med at skifte det ud når kælderen står klar, dog stadig med en "semi god biograf oplevelse"
Er det absolut umuligt at opnå det inden for 10k grænsen ?
|
|
scantek
Sendt: 28-Januar-2011 kl. 07:29 |
@Rasmusdc :
Det lærred du har fra hivilux, hvordan er kvaliteten ? Er jeg lige så godt stillet med et lærrede fra fek.s qualityscreen, bare uden tension ?
Har kigget på http://www.hivilux.de/shop/product_info.php?info=p196_Tension-Leinwand-100--mit-FB-50cm-Vorlauf-Schwarz-Schienensystem.html
Jeg har 270cm på min væg, så der burde være plads til et 100", eller tager jeg fejl ?
Den danske side er lukket, så skal bestille det direkte fra Tyskland, og prisen bliver vist ca. 4k.
/michael
|
|
Besvar | Side 123 4> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |