recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt projekt
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNyt projekt

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2011 kl. 08:35
Oprindeligt skrevet af Mercu Mercu skrev:

Men derudover vil valget af projektor jo også være baseret på behov og brug. Hvis behovet er en hjemme bio, hvor man 1-2 gange om måneden kan samle familie og venner til en omgang film eller spil, er der så nogen ide i at bruge 20k her og nu frem for 10k?

Jeg kan sagtens følge din pointe, men grunden til at jeg spørger, er at der i dette tilfælde allerede hænger et M&K 150 højttalersystem i 50k klassen. Dét gør der næppe hvis ikke man prioriterer god ydelse i sin hjemmebiograf. Jeg spørger mere af nysgerrighed, end for at sige at man skal investere mere, min oplevelse er bare at folk har en skæv opfattelse af hvor mange penge der bør ligge i projektoren, i en god hjemmebiograf. Jeg har besøgt _rigtigt_ mange mennesker der har projektorer i 10-15k klassen, og som synes at JVC'er og Sim2'er i 30-50k klassen er "vanvittigt dyre" - men som har lyd for over 100.000,-. Jeg har besøgt én der mente en JVC projektor var "latterligt prissat, så mange penge burde en god projektor ikke koste". Han havde Nordost kabler for langt over 100.000,- i sit system! Der er simpelthen noget galt i folks opfattelse af hvornår en projektor er "dyr".

Det gælder selvfølgelig ikke alle, men jeg bliver bare ret forundret, når jeg ser hvor mange penge folk kan lægge i lyd, for at få "bedre end biografen" oplevelser, men alligevel mener at 15k til en projektor, det er at stramme den.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2011 kl. 08:37
Oprindeligt skrevet af scantek scantek skrev:

Ville iøvrigt rigtigt gerne købe projektor og lærrede der "matchede" resten af mit udstyr noget mere, men efter småbørn og hus er kommet til, er budgettet bare ikke til det. Alternativt får jeg SLET ikke nogen projektor - valget er nemt som jeg ser det :)

Og al respekt for det, jeg var bare nysgerrig efter begrundelsen Smile
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Februar-2007
Point: 4172
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2011 kl. 08:50
Der må jeg give Otto ret. Når vi taler dedikeret hjemmebio. Hvor stor en del af oplevelsen ved en hjemmebio er billedsiden og lydsiden.
Generelt kan man vel sige at det er 60/40 i billed/lyd forhold, hvis du spørger mig, personligt kan dette jo flytte sig op eller ned.
Så skal investeringen vel også hænge nogenlunde sammen set i det forhold.
SVP03
Til top
Mercu Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-Marts-2010
Point: 357
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2011 kl. 10:36
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af Mercu Mercu skrev:

Men derudover vil valget af projektor jo også være baseret på behov og brug. Hvis behovet er en hjemme bio, hvor man 1-2 gange om måneden kan samle familie og venner til en omgang film eller spil, er der så nogen ide i at bruge 20k her og nu frem for 10k?

Jeg kan sagtens følge din pointe, men grunden til at jeg spørger, er at der i dette tilfælde allerede hænger et M&K 150 højttalersystem i 50k klassen. Dét gør der næppe hvis ikke man prioriterer god ydelse i sin hjemmebiograf. Jeg spørger mere af nysgerrighed, end for at sige at man skal investere mere, min oplevelse er bare at folk har en skæv opfattelse af hvor mange penge der bør ligge i projektoren, i en god hjemmebiograf. Jeg har besøgt _rigtigt_ mange mennesker der har projektorer i 10-15k klassen, og som synes at JVC'er og Sim2'er i 30-50k klassen er "vanvittigt dyre" - men som har lyd for over 100.000,-. Jeg har besøgt én der mente en JVC projektor var "latterligt prissat, så mange penge burde en god projektor ikke koste". Han havde Nordost kabler for langt over 100.000,- i sit system! Der er simpelthen noget galt i folks opfattelse af hvornår en projektor er "dyr".

Det gælder selvfølgelig ikke alle, men jeg bliver bare ret forundret, når jeg ser hvor mange penge folk kan lægge i lyd, for at få "bedre end biografen" oplevelser, men alligevel mener at 15k til en projektor, det er at stramme den.

Jeg kan også godt følge dig :) Ideelt set bør man have udstyr, som passer sammen kvalitetsmæssigt. 

Men jeg tror, uden at vide det, at det er fordi det er en generel holdning, at lyden er en "langsigtet investering". 
De fleste har den holdning, at et godt højtaler system holder i 10-15 år uden reelt at det for alvor bliver forældet. 

En projektor er reelt forældet i løbet af 2-3 år og muligvis er pæren "ud brændt" hvis du bruger den meget. 
Så jeg tror folk betragter projektoren som et mere "usikkert" køb end et godt lydsystem. 

Redigeret af Mercu - 31-Januar-2011 kl. 10:38
Samsung LE32R87BDX 32"
Supra Kabler
Popcorn hour A-200 m. 1tb hdd
Synology DS410 2x 2tb seagate 5900rpm
PS3 40gb FAT
Til top
TommyBoy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Maj-2010
Sted: Denmark Balleru
Point: 722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2011 kl. 22:28
man må da selv om det
hvis pengene er lidt små, giver det bare mest mening i min verden
at bruge alt man har tidrådighed på selve projektoren, hvis man virkelig ikke kan vente mere ...
og så leve med en hvid væg som lærred de næste par md, og så købe det lærred senere når der er råd.  At købe lærredet fra starten, og så samme uge "nøjes" med en meget billigere projektor
er forkert rækkefølge efter min smag, sorry.
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
Til top
scantek Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Branchemedlem

Oprettet: 22-Juli-2007
Point: 676
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2011 kl. 08:18

Hej

Har gået og tænkt lidt over situationen, og er kommet frem til at jeg nok springer TW3200'eren over og ofrer lidt mere på en JVC-350.

Jeg dog lidt "nervøs" da har hørt flere kalde den for den "gamle model". Er det virkelig den helt samme model man kan læse tests fra 2008 om ? Har fået opfattelsen af at man bare har sendt 350'eren på gaden igen.

Jeg har set en JVC-X3 i funktion, og hold da op! det er godt nok en imponerende maskine. Ville helst købe en X3, men den er jo noget dyere, og det står økonomien ikke til.

Til top
Nick_S Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-Maj-2008
Point: 384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2011 kl. 09:00
Ja det passer fint at den er fra 08. Og man smed nemlig 350'eren på gaden igen til en noget lavere pris end oprindeligt (mener den stod til 35k).
Må jeg spørge hvor du har set X3'eren live?
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2011 kl. 09:18

Har gået og tænkt lidt over situationen, og er kommet frem til at jeg nok springer TW3200'eren over og ofrer lidt mere på en JVC-350.

Jeg dog lidt "nervøs" da har hørt flere kalde den for den "gamle model". Er det virkelig den helt samme model man kan læse tests fra 2008 om ? Har fået opfattelsen af at man bare har sendt 350'eren på gaden igen.

Jeg har set en JVC-X3 i funktion, og hold da op! det er godt nok en imponerende maskine. Ville helst købe en X3, men den er jo noget dyere, og det står økonomien ikke til.

Det er korrekt at det er præcist den samme projektor. Og din frygt for dét, bekræfter jo så udsagnet ovenfor om at folk er bange for at en projektor ikke kan være en langtidsinvestering. Det vil jeg påstå er noget folk skal til at vænne sig til at lave om på. Udviklingen er slet ikke så hurtig som den har været, slet ikke hvis vi kigger på de lidt bedre modeller. Vi begynder simpelthen at løbe ind i "muren", hvor det er kildematerialet der i højere grad sætter begrænsningerne, end teknologien. Der er da helt sikkert forskel på en HD350 og en X3, men det ændrer ikke på at en HD350 er det bedste produkt man kan købe for 20k netop nu. Udviklingen går ikke så hurtigt at dét der kostede 30k for 6-8 måneder siden, pludselig ikke er 20k værd i dag. Hvis du køber en anden, nyere projektor for 20k i stedet for JVC'en, vil jeg påstå at du snyder dig selv.

Et andet eksempel på at udviklingen ikke går så stærkt længere: Pioneer har ikke lavet tv i to år, men det er stadig dem der har lavet det bedste tv på markedet (hvis man er ligeglad med 3D).

Jeg kan også sige det på en anden måde: HD350 er væsentligt tættere på dét du har set fra X3, end den er på en Epson.
Til top
scantek Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2011 kl. 09:47
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Det er korrekt at det er præcist den samme projektor. Og din frygt for dét, bekræfter jo så udsagnet ovenfor om at folk er bange for at en projektor ikke kan være en langtidsinvestering. Det vil jeg påstå er noget folk skal til at vænne sig til at lave om på. Udviklingen er slet ikke så hurtig som den har været, slet ikke hvis vi kigger på de lidt bedre modeller. Vi begynder simpelthen at løbe ind i "muren", hvor det er kildematerialet der i højere grad sætter begrænsningerne, end teknologien. Der er da helt sikkert forskel på en HD350 og en X3, men det ændrer ikke på at en HD350 er det bedste produkt man kan købe for 20k netop nu. Udviklingen går ikke så hurtigt at dét der kostede 30k for 6-8 måneder siden, pludselig ikke er 20k værd i dag. Hvis du køber en anden, nyere projektor for 20k i stedet for JVC'en, vil jeg påstå at du snyder dig selv.

Et andet eksempel på at udviklingen ikke går så stærkt længere: Pioneer har ikke lavet tv i to år, men det er stadig dem der har lavet det bedste tv på markedet (hvis man er ligeglad med 3D).

Jeg kan også sige det på en anden måde: HD350 er væsentligt tættere på dét du har set fra X3, end den er på en Epson.
Ok ok

Det strider nok bare imod mit "computer nørd gen" Big smile, at købe noget der er 2 år gammelt rent udviklings mæssigt. Og min logik siger mig at X3'eren må være meget mere up to date end 350'eren. Men er nok bare en ting jeg må komme over LOL, alternativt spare noget mere sammen.

Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2011 kl. 09:55
Efter min mening er udviklingen gået over til at kunne levere 3D. Billedet er sikkert også forbedret generelt, men både tv og pj's skal kunne vise 3D. Hvis jeg var dig ville jeg nøje overveje hvad der er mit behov. Jeg synes nemlig slet ikke udvalget af materiale (film) og kvaliteten af 3D til hjemmebrug kan retfærdiggøre merprisen for 3D. Efter min mening skal der snart ske noget hvis folk skal tage 3D til sig - og det ikke bare skal være noget man køber éen gang fordi det er det nyeste.
Til top
FNørd Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2006
Point: 702
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2011 kl. 10:01
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

... Billedet er sikkert også forbedret generelt, ...

Lige her synes jeg du overhører, hvad Otto siger.
350 er den bedste under 20K.
Ja, ting bliver forbedret lidt hen ad vejen; MEN det hele er jo en afvejning af ydelse ifht. pris.
Hvor ville det være let, hvis pris ikke var en faktor ;)

Iøvrigt er jeg enig i, at 3D ikke har tilstrækkeligt med filmmateriale.

Redigeret af FNørd - 06-Februar-2011 kl. 10:03
Til top
scantek Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2011 kl. 10:07
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Efter min mening er udviklingen gået over til at kunne levere 3D. Billedet er sikkert også forbedret generelt, men både tv og pj's skal kunne vise 3D. Hvis jeg var dig ville jeg nøje overveje hvad der er mit behov. Jeg synes nemlig slet ikke udvalget af materiale (film) og kvaliteten af 3D til hjemmebrug kan retfærdiggøre merprisen for 3D. Efter min mening skal der snart ske noget hvis folk skal tage 3D til sig - og det ikke bare skal være noget man køber éen gang fordi det er det nyeste.

3D er sjovt, men for mig er det ikke noget der vejer tungt. Får faktisk ondt i hovedet efter kort tid, og da jeg bruger briller, er det en kæmpe gene at sidde med 3D brillerne uden på. Så min primære grund til evt. at vente til jeg har de ekstra 10k til en X3, vil være at få noget "nyere" projektor. Men det lyder helt sikkert fornuftigt det Otto siger, det er bare svært at vænne sig til, når man er vant til en verden hvor man skal skifte pc hardware tit for at få det nyeste perfomance.
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu