Anima skrev:
Præcis - deraf forstår jeg ikke hvorfor jeg skal beskyldes for, at påstå han lyver. Det har jeg ikke sagt
|
Gå lige en side tilbage. Det starter med at Bowie skriver at ST130 ifølge mig _IKKE_ altid er det bedste. Du overså tydeligvis ordet "ikke", og spørger "hvem siger det" (underforstået, at ST130 skulle være det bedste altid), og dérfra tager misforståelserne fart... I er fuldstændigt enige, men læser ikke hvad hinanden skriver...
Når jeg nu mere eller mindre ufrivilligt skal drages ind i diskussionen, kan jeg vel lige så godt tage den fra toppen:
1: W20000 og W6000 har fordele og ulemper mellem hinanden. W6000 er ikke ubetinget bedre, men den er bedre på nogle punkter, herunder lysstyrke. Til gengæld er der ingen manuel iris, hvilket betyder at man ikke kan justere den til LAV lysstyrke hvis det er dét man vil (f.eks. med et lille lærred i et mørkt rum). Farverne kan justeres lidt mere præcist på W20000. Auto-iris'en er mere aggressiv på W6000, hvilket betyder at man får bedre on/off kontrast mod at det bliver mere synligt når iris'en arbejder. Kort sagt: Lyst rum eller stort billede, snup en W6000. Ellers W20000 hvis du kan få den. Når den ikke bliver omtalt så meget, er det fordi den ikke produceres længere og dengang den gjorde, var den ikke så interessant prismæssigt.
2: For prins knud: Intet lærred er bedst til alt. Hvilket lærred der er bedst, afhænger kraftigt af en kombination af rummet, projektoren og billedstørrelsen, samt til dels af brugerens præferencer. Når det er sagt, så ER der en "absolut" forskel i den grundlæggende kvalitet af lærreder, inden for en specifik type. Ingen matcher Stewart når det drejer sig om coatede lærreder, ingen anden kan lave coatingen i samme kvalitet. Samtidig er den fysiske kvalitet af ramme eller rullesystemer over alt andet. Det tager de sig så betalt for. Om det er pengene værd er individuelt, der er ikke noget nyt i at de sidste ekstra procent ydelse koster mere end de første ekstra procent. Det gælder for alle produkttyper. Hvis det er den bedste kvalitet man vil have, og gerne vil betale dét det koster, så synes jeg det er uinteressant hvor mange penge man sparer på den næstbedste kvalitet. Man bliver ikke tilfreds med kvaliteten fordi man har flere penge på bankbogen.
Hivision, Lissau og Stewart er efter min mening rimeligt prissat i forhold til hinanden. Der er et mærkbart kvalitetshop imellem dem, og en mærkbar forskel i pris. Betyder det at Hivision er ubrugeligt? Næh, i nogle situationer kan det endda være det kloge valg fordi der skal være penge til en ordentlig projektor, ellers kan det hele være lige meget. Hvis man vil have projektor, lærred, beslag og kabler for 20k max, og det skal være et rullelærred, så synes jeg ikke det er dumt at spare pengene og vælge et Hivision, tværtimod da - for skulle du købe et Lissau, ville der ikke være penge til noget der minder om en brugbar projektor. Omvendt, har man brugt 130.000,- på en Sim2 Mico 50, så skal den da ved gud også på et ordentligt lærred, og så kan det være rablende lige meget om Hivision koster 5000,- eller én krone, det vil være en skidt investering i forhold til et lærred der kvalitetsmæssigt matcher projektoren, fordi man så vil få mindre ud af de 130.000,- man allerede har investeret. Det er dét der er problemet med at diskutere "kvalitet for pengene", det er yderst individuelt hvordan dén kurve ser ud. Det er først når du har to lærreder hvor det ene er lodret bedre end det andet, og koster det samme eller mindre, at man kan sige at det andet per definition er et dårligt køb. Og dén situation er vi med al respekt ikke i vedr. de tre nævnte, det er tre forskellige kvalitetsklasser, både hvad angår kvaliteten af selve dugen og dermed billedkvaliteten, og den praktiske udførelse.
En nærmere debat om HVAD forskellen så er mellem forskellige lærreder og hvordan det tager sig ud i billedet, kræver nok en særskilt tråd.