|
|
Besvar ![]() |
Side <12345 25> |
Forfatter | |||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
||
Jeg kan ikke rigtigt finde ud af hvordan jeg skal reagere på dit indlæg. På den ene side argumenterer du for at billedkvaliteten ikke er væsentlig. På den anden side har du brugt langt flere penge og meget mere tid på at tweake på det, end 99% af de øvrige brugere her på siden. Lidt væsentligt må det jo alligevel være for dig...
Du er iøvrigt inde på en ting der er interessant, nemlig at "toningen" ikke nødvendigvis er der for at underbygge noget specifikt i historien, det kan også bare være et "fingeraftryk" som en given instrukør/producer vælger at sætte. Eksempelvis kan man stort set altid genkende en Bruckheimer produktion på det "mutede" billede, der ser ud som om kameraet har solbriller på (hvilket det ikke har, det er skabt i post-production).
Derudover, så vil jeg sige at det svinger meget fra film til film hvor subtilt det er lavet, og jeg er ikke enig i at det nødvendigvis er fuldstændigt åbenlyst for enhver. Lige så vel som at nogle plots er åbenlyse og nemt gennemskuelige, mens andre er komplicerede og ugennemskuelige, så kan gradingens effekt også være lavet åbenlyst og overdrevet (som i "300"), eller subtilt og umærkeligt. Ganske ofte er det slet ikke meningen du skal bemærke colorgraderens arbejde, den skal bare give en underbevidst stemning. Jeg er enig i at man ikke går glip af så meget om det lige er 100% perfekt eller 98% perfekt, men hvis du seriøst mener at man ikke går glip af noget indholdsmæssigt ved at se en film i "dynamisk" indstillingen, så undervurderer du enten hvor slemme de indstillinger kan være, eller hvor stort et arbejde der lægges i selv ret subtile detaljer i filmene.
Jeg har overværet en del af en produktion af en typisk kedelig reklamespot for et supermarked, uden skuespillere eller handling iøvrigt. Der blev brugt TIMER på at diskutere om lyset der lå bag ved prisskiltet til sidst i reklamen skulle have den ene eller den anden tone. Det er der ikke en kat der vil opdage forskellen på hjemme på tv'et, men lige præcist reklamefolk ved om nogen hvordan man leger med folks underbevisthed.
|
|||
![]() |
|||
amorbavian ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-April-2008 Sted: Sweden Status: Offline Point: 3010 |
![]() |
||
En del af problemet er vel ogsaa, at alle har forskellige oejne, samt det allerede naevnte lysforhold.
Et TV kan vaere 100% korrekt kalibreret, men ens oejne opfatter maaske (formodentlig) ikke 100% korrekte farver - og hvad nytter det saa, ud over fornoejelsen af at vide, at ens TV viser farverne korrekt?
I det tilfaelde skal man saa maale hvor meget ens oeje laver afvigelse paa f.eks. blaa-skalaen og korigere efter det?
![]() Jeg er dog staerk fortaler for, at man helst skal se filmen, som instruktoren har taenkt/set den. Isaer hvis man skal kunne kommentere og diskutere filmen paa lige vilkaar!
Jeg kan slet ikke forstaa, at dreamz begynder at snakke om at adaptere en film efter eget smag og naevner alt fra kameravinkel til farver som han vil aendre efter eget behag - jamen saa ser du jo ikke den film, som du er tiltaenkt at se den, hvilket saa foerer, at du faktisk bedoemmer den paa forkert grundlag.
Hvis kameravinklen irriterer, saa maa man blive enig med sig selv om, at det nok ikke er den stil, der mest tiltaler en.
|
|||
BORING! |
|||
![]() |
|||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
||
Nej. Det er en gammel myte: Hvis dine øjne opfatter verden anderledes end mine øjne, så ændrer det ikke på at "orange" på skærmen skal være magen til "orange" i virkeligheden, uanset hvem af os der kigger på den. Hvis du oplever "orange" som "rød" i dit hoved i virkeligheden, så vil du også gøre det på skærmen, og så passer det sammen.
Og ja, jeg har haft farveblinde kunder.
|
|||
![]() |
|||
Aim ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-Juni-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 1135 |
![]() |
||
Jeg kan godt se det kan virke en smule selv modsigende. Men sådan som jeg forstod dit først indlæg, handlet det om at gengive matrialet så tæt muligt på som filmskaberne har ønske det. Og med al respekt for mine egne evner, trivler jeg på at jeg er helt der. Der skal nok bedre og dyrere udstyr til, og ikke mindst ekspertise. Men ja, film er min hobby også jeg ønsker da opnå et hæderligt billede, men at det ikke er 98% korrekt tilskriver jeg ikke den store betydning for oplevelsen af historien.
Jeg synes nu heller ikke jeg argumentere for billedekvaliteten ikke er væsenlig, jeg argumentere for at billedekvaliteten ikke burde gøre filmen dårligere eller bedre end den er.
Det er muligt jeg undervurdere disse ting, det har du vel også mere erfaring med end flertallet for som bruger herinde, i kva af dit arbejde. Men hvis man gerne vil have at folk er helt røde i huden osv, så bruger man måske også mediet på en anden måde, forstået på den måde at hvis man ikke tænker vidrere over at folk på tvet altid er enormt solbrændte, så er det måske bare ikke noget der virkelig har ens interesse, måske man bare ser det af kedsomhed eller får at kunne snakke med på arbejdet om hvad der er på tv, og film mm.
|
|||
Herreklubben Hæng ikke med hovedet, hvis du står i lort til halsen.
|
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Det kan sagtens være. Det synes jeg bare ikke er et argument mht. om man skal vise billederne korrekt, eller om det er en anden målsætning man skal arbejde efter. Hvis folk er ligeglade, hvorfor så specifikt jagte en eller anden målsætning om et bestemt, skævt billede? Hvis alle tv gengav billedet (tilnærmelsesvist) korrekt, så ville alle være glade: Dem der interesserer sig for billedkvalitet vil se kildematerialet så godt som det nu kan genskabes, dem der er ligeglade er, tja - ligeglade. Jeg savner stadig argumenter for specifikt at gå efter noget andet end at gengive kilden, HVIS man rent faktisk interesserer sig for billedkvalitet. Hvad folk der ikke interesserer sig for billedkvalitet gør, det blander jeg mig ikke i.
Det er det, jeg tror så den faglige stolthed er større når man laver film, end når man laver reklamefilm...
|
|||
![]() |
|||
moho ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 27-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3069 |
![]() |
||
Det her, det er altså Historisk, sådan ville forfatteren Jørn Riel have skrevet.
![]() ![]() ![]() |
|||
![]() |
|||
dreamz ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-Februar-2008 Status: Offline Point: 857 |
![]() |
||
@amorbavian
Har du overhovedet læst tråden? Når jeg nævner kameravinkler, er det - som Otto skriver i sit første indlæg - fordi forskellelige kameravinkler kan have betydning på farverne. Og når jeg nævner farvelægning, er det fordi Otto spørger, om jeg mener, Schindlers List burde farvelægges. Når jeg nævnte min irritation over de håndholdte kameraer, var det for at give et eksempel på, at instruktørens indfald ikke altid falder i min smag. Jeg er helt med på, at man - modsætning til lyd - kan kalibrere sig frem til det perfekte billedgengivelse. Og jeg kan derfor sagtens forstå, hvis man gerne vil have sin dyrt indkøbte fladskærm til at gengive billedet så korrekt som muligt. Otto har givet et par eksempler på film, hvor korrekt farvegengivelse er afgørende for den kunstneriske oplevelse af filmen. Måske Otto eller andre kunne komme med nogle flere eksempler på film, hvor farvestyringen er vigtig for det kunstneriske udtryk. Umiddelbart kan jeg komme i tanke om Kieslowski's Trois Couleurs, Blå, Rød og Hvid - hvor titlen også var den gennemgående farvetone i filmene. De tre film så jeg i øvrigt på VHS på et skod tv tilbage i 90'erne, men havde ingen problemer med at afkode betydningen af farvetonen. I dag er det mit indtryk , at mange nyere film har tendens til at smøre rigeligt med farvelade på billederne, så de gør sig bedre i trailere og reklamer. Jeg synes Avatar er et godt eksempel. I øvrigt er det vel det samme som musikproducenterne gør med den meget omtalte loudness war. Og tager man mange af de uddødelige filmklassikere er de, som jeg også tidligere har anført, ofte i elendig teknisk kvalitet, så en korrekt kalibrering næppe kan gøre hverken fra eller til.
|
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Hm - for det første, så vil jeg sige at det er yderst få film hvor man ikke har lagt et pænt stykke arbejde i at lave et bestemt udtryk. Om det gør det decideret _vigtigt_ for forståelsen af filmen, det kan man vel altid diskutere - det er en del af helheden. Hvor meget musik findes der hvor lydkvaliteten reelt er vigtig for det kunstneriske udtryk?
Men jeg kan da starte med mine klassiske eksempler, som jeg plejer at hive frem. Når jeg lige får lidt mere tid end jeg har lige nu, kan jeg formentligt finde på masser af andre: Charlie og Chokoladefabrikken, her er der en meget tegneserie-agtig, meget kraftig farvesætning. Når græsset er lavet af slik, skal det naturligvis ikke ligne græs, men slik. Titanic - ikke så markant, men alligevel, i starten er farvetonerne varme og behagelige, da skibet synker er toningen blålig og kold - man skal jo fryse sammen med skuespillerne. Hairspray - sødsuppe pastel-farver over det hele, det er jo en sødsuppe film. Sin City - medgivet, det er så markant at de fleste næpper misser pointen når det meste er sort/hvid, mens blod er skrigrødt, men hvis gråskalaen er meget forkert, så ryger tegneserie-stemningen faktisk lidt, så bliver det bare en sort/hvid film med farvestænk, ikke en tegneserie. Den nye King Kong - farverne er meget sepia-tonede, for at give indtryk af at det foregår i 30'erne. Hvilket jo er komisk, for 30'erne var ikke sepia-farvede, men det er vores indtryk af 30'erne, fordi alle de billeder vi har set fra dengang var sepia-farvede. Matrix, der er en grønlig skygge om alting, som skal give associationer til gamle sort/grønne monitorer og de grønne bogstaver, for at understrege at det er en kunstig, digital verden. Cars - er det mon tilfældigt at Lightning McQueen, der repræsenterer amerikansk overforbrug, er ret tæt på at være coca-cola farvet?
Medgivet, det er ikke så meget af det hvor man ikke kunne have fortalt historien helt uden farve hvis man ville. Men den bevidste brug af farvesætningen er med til at understrege pointerne, det er en del af helheden, og gør helheden mere spændende og interessant, end hvis farverne var tilfældige eller manglende. Jeg er sikker på jeg kan finde flere åbenlyse eksempler, dette var et udpluk af ret forskellige genrer. Redigeret af AV Precision - 22-Juli-2010 kl. 22:43 |
|||
![]() |
|||
lunddal ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8645 |
![]() |
||
A Single Man benytter også farver rimeligt meget til at vise hovedpersonens humør.
|
|||
![]() |
|||
lunddal ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8645 |
![]() |
||
De er nok i en væsentligt bedre stand end du tror, og derudover vil et forkert indstillet tv jo kun gøre det værre. |
|||
![]() |
|||
dreamz ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-Februar-2008 Status: Offline Point: 857 |
![]() |
||
Flere af de eksempler, du nævner, Otto, er farvestyringen ganske ekstrem; især i de tegneserie-agtige film, og her vil den dynamiske Fona-indstilling (herligt udtryk, Hummelmose har fundet på ;-) måske endda forstærke det farvelade og endimensionelle udtryk.
Titanic er et fint eksempel på, hvordan farverne understøtter stemningen - og faktisk så markant, at der ikke er noget at tage fejl af. Og selv med den føromtale Fona-indstilling vil man jo sagtens kunne se og forstå farveændringerne fra varm til kold. Forstå mig ret, jeg kan også godt høre, hvornår Jack White bruger distortion-pedal, når jeg hører et White Stripes-nummer på en transistorradio, men mener du, at korrekt farvekalibrering er nødvendig for den totale filmoplevelse?
|
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Nu er spørgsmålet jo nærmere hvorfor forkert farveindstilling er nødvendig. |
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12345 25> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |