recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Stereohifinørdens langsomme stille død
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Stereohifinørdens langsomme stille død

 Besvar Besvar Side  <1234 10>
Forfatter
Besked
sd2100 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Oktober-2008
Status: Offline
Point: 302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sd2100 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2016 kl. 08:49
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:


Så hvor er de musikelskende stereonørder blevet af. er alle dem der sprang på bølgen i 70'erne blevet hørehæmmede eller har de endelig fundet det perfekte anlæg og stoppet deres aktivitet på nettet?

Tja det perfekte anlæg får man jo nok aldrig. Men jeg vil mene jeg er nået meget langt af vejen med mit. Jeg føler ikke længere behov for og lave opslag på nettet for og blive klogere på et emne. Og de sidste par gange jeg har gjort det herinde er der ingen som svarer, fordi det er på et niveau hvor kun få har erfaringen. Måske de få ikke ser opslaget eller bare ikke kan li' mig, men det er egentligt ligegyldigt, faktum er jeg finder ny viden andre steder (udenlandske sites som bugner af giga nørder som hellere end gerne bruger dage på og skrive om komplicerede emner).

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:


Er det det traditonelle stereosetup blevet afløst af bærbare højttalere og iPod docks, eller er de fleste nørder bare bukket under for indretningsmafian (koner og kærester) der dunker os oven i hovedet med Bo Bedre kataloget og Feng Shui logik? 

Det eneste gode ved det er at brugtpriserne på gode gulvhøjttalere er langt nede..



Bo bedre kataloget...Ja lige nøjagtigt, folk er blevet ekstrem fantasiløse mht indretning. De kopierer katalogerne som aldrig indeholder ordentlige (kæmpe) højttalere.

Da vi overtog vores sommerhus, der er bygget i 1978, fulgte et IKEA katalog fra samme tid med. Det indeholdt MANGE rigtige anlæg i deres opsætninger. Dengang var det at eje et hifi-anlæg delvis forbundet med prestige/anseelse. Det er det for rigtig mange ikke længere. TV-udbuddet var heller ikke så stort. Meget hygge foregik med musik. Nu er det ofte film (er min opfattelse og oplevelse).

Jeg har selv været med hele møllen fra konfirmationsanlæg til "tung" hifi. Min Sony ES-cdafspiller vejede mere end visse forstærkere i dag. Så kom surround. Det blev igen udfaset. Og nu? Det hele / alt er erstattet af to HEOS 1 i en stereoopsætning med Spotify!!!!!!!!! 

Jeg vil sådan set vurdere at det er 15 år siden, jeg har hørt så meget musik som nu. Man ligger træt på sofaen, og skal ikke gøre andet end at starte en app på telefon/ipad, før der kommer musik. Det er så heller ikke "koncentreret lytning", men lidt dejligt baggrundsmusik, mens der surfes på ipad'en. 

Det var så mit bidrag til hifi-døden. Af sites, så synes jeg at flatpanels.dk, rec.dk er lagt mere interessante end hifi4all.dk og nerds.dk (der er i særdeles hed død). TV / bluetooth gadgets er også mere spændende end klassiske højtalere og forstærkere. 
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2016 kl. 09:00
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af -Henrik- -Henrik- skrev:

Jeg har ved flere lejligheder oplevet, at et tilfældigt par kommer ind i den givne hifibutik, jeg befinder mig i, hvorefter jeg mere og mere tåkrummende har måttet lægge øre til, hvordan det fuldstændig er kvinden, der har bukserne på i fht. hvad manden må og ikke må få lov til at købe af grej.

Vi må bare se i øjnene, at der er for få mandfolk tilbage.


Dén sang har været sunget i de 20 år jeg har været i branchen. Det er næppe hverken mere eller mindre sandt end dengang.

Det har det nok, men føder jo så spørgsmålet om hvorfor der gøres så lidt ved at tilbyde noget til dem der er under tøflen. Os der ikke er det vil også gerne have noget der lyder godt uden at det er alt for grimt og fylder hele stuen. Der er f.eks. ikke meget fokus væghøjttalere og heller ikke integrerede væg/sub løsninger a la det Lynfdorf laver, eller lukkede mikro højttalere+sub a la infinity modulus.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2016 kl. 09:01
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Jeg har børn på henholdsvis 21 og 23 år ( piger )

Det er selvfølgelig svært at generealisere. Men i begge deres hjem er der pladespiller og spejlrefleks kamera. Og det er en generelt tendens ( i hvertfald i deres omgangskreds )
Men måske de er lidt off :-)

Tror du ikke det mere handler om image end hifi interesse.
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2016 kl. 09:23
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Jeg har børn på henholdsvis 21 og 23 år ( piger )

Det er selvfølgelig svært at generealisere. Men i begge deres hjem er der pladespiller og spejlrefleks kamera. Og det er en generelt tendens ( i hvertfald i deres omgangskreds )
Men måske de er lidt off :-)


Tror du ikke det mere handler om image end hifi interesse.


det er jo svært at sige.
Dog er den yngste stor musikfans. Hvilket indebære 2-3 koncerter hver måned. Samt de større festivaler. Hun er mere til Roskilde end Crazy Daisy. Hvis man kan kategorisere det sådan.
Da hun gik i gymnasiet var klassen på Island. Langt størstedelen havde spejlrefleks med. Det tror jeg ikke handler om image.
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2016 kl. 10:34
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

...Så hvor er de musikelskende stereonørder blevet af?


Jeg følger en 5-6 grupper på Facebook, som faktisk er ret aktive. Så hvis du er på FB, så spring på én eller flere af disse grupper...

M.v.h.


Hvilke grupper er det og er de danske?
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2016 kl. 10:43
Jeg går selv meget op i stereo og kan lide at se film. Tit er det et niveau hvor andre venner og bekendte ikke kan være med.

Trods det har min farhar igen fået passion for anlæg gennem mig og det samme med min bror. Jeg har sat deres anlæg sat op. De er tilfredse brugere, så stereo og film er ikke helt død i familien. Den tekniske forståelse kunne være højere.

Jeg synede stadig en del steder på nettet hvor der kan købes hi-fi. Og hi-fi klubben sælger da en del løsninger. Passionen for de flestes vedkommende er en løsning med telefon. De vil have en nem løsning og ender ofte i hi-fi klubben med en ofte god løsning, trods alt.

Jeg tænker de mest aktive og mest insigtede brugere holder sig væk fra hifi4all, da der bliver redigeret så meget i en del af indlægene at tråde modereres i en retning Gige er interesseret i. Håber på flere ktive på recordere med stereo. Der er et nyt forum hvor der er gode passionerede brugere. Jeg har selv en passion for både musik og film og min egen tråd på recordere og håber på flere på stereo vognen. 😉

Redigeret af JackD84 - 18-August-2016 kl. 17:27
Til top
moremusic Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-November-2013
Status: Offline
Point: 568
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moremusic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2016 kl. 11:29
Jeg synes vi skal rette skytset lidt indad også. Interessen for musik er ikke faldende, og den øgede tilgængelighed via streaming tjenester - ofte inkluderet i mobil abonnementer - betyder jo at der er alle muligheder for at folk skal interessere sig for (vel)lyd.

Desværre er vi hi-fi interesserede ofte dårlige ambassadører for vores hobby. Prøv at læse trådene igennem, hvor nytilkomne søger rådgivning inden for hi-fi, og I vil se flere folk der er mere interesserede i at ride deres egne kæpheste, end at rådgive:

Seriøs hi-fi koster (mindst) 10.000kr pr del (og pr højtaler), uanset budgettet den interesserede spørger har til rådighed. Alt andet er useriøst!
Det eneste hi-fi medie der findes er vinyl - alle der ønsker at streame er ikke seriøse eller bare unge uvidende (se denne tråd for eksempler herpå)
Man kan ikke få seriøs hi-fi i hi-fi klubben
En surround receiver kan ikke spille musik
Mænd der vil have god lyd, og et pænt hjem har ingen nosser...
Osv osv

Alt for mange tråde afspores af holdninger som ovenstående eller diskussioner for og imod kabler, ofte med rabiate udsagn for og imod. Kvaliteten af den rådgivning der rent faktisk kommer på bordet er også tvivlsom, og alt for mange ender med "tag ud og lyt, for det er den eneste sandhed". I sandhed ikke noget brugbart råd.
Med andre ord - spørgeren efterlades ofte mere forvirret end oplyst, og jeg tror at dette er med til at fremmedgøre hi-fi som interesse, for nytilkomne.
Nej - hi-fi har ikke samme status som det havde for 30-40 år siden. Hvis interessen for hi-fi skal begynde at spire igen hos de unge mennesker, kræver det gode ambassadører for hobby'en. Folk der er interesseret i at bevæge sig over på den spørgenes banehalvdel og tage dennes behov og budget seriøst, og så rådgive ud fra det.
Måske var en surround reciever med Spotify Connect et godt sted for en nytilkommen. Måske var Sonos godt nok i første omgang.
Når interessen for god lyd først et vækket, så ved vi jo at opgraderings feberen rammer...



Til top
mortenstryhn Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-Marts-2006
Status: Offline
Point: 138
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mortenstryhn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2016 kl. 12:30
Oprindeligt skrevet af moremusic moremusic skrev:

Desværre er vi hi-fi interesserede ofte dårlige ambassadører for vores hobby. Prøv at læse trådene igennem, hvor nytilkomne søger rådgivning inden for hi-fi, og I vil se flere folk der er mere interesserede i at ride deres egne kæpheste, end at rådgive:

Seriøs hi-fi koster (mindst) 10.000kr pr del (og pr højtaler), uanset budgettet den interesserede spørger har til rådighed. Alt andet er useriøst!
Det eneste hi-fi medie der findes er vinyl - alle der ønsker at streame er ikke seriøse eller bare unge uvidende (se denne tråd for eksempler herpå)
Man kan ikke få seriøs hi-fi i hi-fi klubben
En surround receiver kan ikke spille musik
Mænd der vil have god lyd, og et pænt hjem har ingen nosser...
Osv osv

Alt for mange tråde afspores af holdninger som ovenstående eller diskussioner for og imod kabler, ofte med rabiate udsagn for og imod. Kvaliteten af den rådgivning der rent faktisk kommer på bordet er også tvivlsom, og alt for mange ender med "tag ud og lyt, for det er den eneste sandhed". I sandhed ikke noget brugbart råd.

Du har fat i en god pointe her. Mit anlæg koster ikke minimum 10.000 kr/del, men jeg hænger på alligevel. Andre bliver nok skræmt - især da man jo godt kan gå halvhjertet ind i Hi Fi og købe dele til 4-5.000 kr/del og stadigvæk få god lyd og have det som interesse.

Det samme med spejlrefleks-kameraet, som også nævnes - det kan købes for et par tusinde kroner og op, så man kan sagtens have interessen uden at blive hardcore og bruge mange, mange tusinde kroner på det.

Der er vist heller ikke tvivl om at pladespilleren er in i disse år, men om vi kan kalde det hi fi er nok mere en gråzone, da det virker som om det er mere retro. Den "nye" hi fi må være når folk opgraderer deres streaming-tjenester med bedre DAC, rigtige højttalere og køber abonnementet med hi fi kvalitet i selve streamingen.
Til top
sd2100 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Oktober-2008
Status: Offline
Point: 302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sd2100 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2016 kl. 13:47
Oprindeligt skrevet af moremusic moremusic skrev:

Jeg synes vi skal rette skytset lidt indad også. Interessen for musik er ikke faldende, og den øgede tilgængelighed via streaming tjenester - ofte inkluderet i mobil abonnementer - betyder jo at der er alle muligheder for at folk skal interessere sig for (vel)lyd.

Desværre er vi hi-fi interesserede ofte dårlige ambassadører for vores hobby. Prøv at læse trådene igennem, hvor nytilkomne søger rådgivning inden for hi-fi, og I vil se flere folk der er mere interesserede i at ride deres egne kæpheste, end at rådgive:

Seriøs hi-fi koster (mindst) 10.000kr pr del (og pr højtaler), uanset budgettet den interesserede spørger har til rådighed. Alt andet er useriøst!
Det eneste hi-fi medie der findes er vinyl - alle der ønsker at streame er ikke seriøse eller bare unge uvidende (se denne tråd for eksempler herpå)
Man kan ikke få seriøs hi-fi i hi-fi klubben
En surround receiver kan ikke spille musik
Mænd der vil have god lyd, og et pænt hjem har ingen nosser...
Osv osv

Alt for mange tråde afspores af holdninger som ovenstående eller diskussioner for og imod kabler, ofte med rabiate udsagn for og imod. Kvaliteten af den rådgivning der rent faktisk kommer på bordet er også tvivlsom, og alt for mange ender med "tag ud og lyt, for det er den eneste sandhed". I sandhed ikke noget brugbart råd.
Med andre ord - spørgeren efterlades ofte mere forvirret end oplyst, og jeg tror at dette er med til at fremmedgøre hi-fi som interesse, for nytilkomne.
Nej - hi-fi har ikke samme status som det havde for 30-40 år siden. Hvis interessen for hi-fi skal begynde at spire igen hos de unge mennesker, kræver det gode ambassadører for hobby'en. Folk der er interesseret i at bevæge sig over på den spørgenes banehalvdel og tage dennes behov og budget seriøst, og så rådgive ud fra det.
Måske var en surround reciever med Spotify Connect et godt sted for en nytilkommen. Måske var Sonos godt nok i første omgang.
Når interessen for god lyd først et vækket, så ved vi jo at opgraderings feberen rammer...

Præcis!

Den klassiske sætning "Mænd der vil have god lyd, og et pænt hjem har ingen nosser..." har kørt i evige tider og det gør, at billedet af den typiske hifi-interesserede er en lidt kikset type med kæmpestore Cervin-Vega højttalere. Og der er man bare ikke længere. Og man gider ikke høre denne klassiske fordom.
Til top
moremusic Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-November-2013
Status: Offline
Point: 568
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moremusic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2016 kl. 14:50
Oprindeligt skrevet af sd2100 sd2100 skrev:



Præcis!

Den klassiske sætning "<span style="line-height: 16.8px;">Mænd der vil have god lyd, og et pænt hjem har ingen nosser..." har kørt i evige tider og det gør, at billedet af den typiske hifi-interesserede er en lidt kikset type med kæmpestore Cervin-Vega højttalere. Og der er man bare ikke længere. Og man gider ikke høre denne klassiske fordom.</span>


Nej, vi er nogle stykker der er lidt trætte af det udsagn. Det er simpelthen så åndsvagt.
Det er desværre også ødelæggende, når det bruges i en tråd, hvor en trådstarter med spirende interesse inden for hi-fi spørger om et godt råd. først kalder vi ham nosse-løs og bagefter kan vi ikke forstå hvorfor hans interesse for hi-fi forsvandt...
Til top
Nille44 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-August-2012
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 202
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nille44 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2016 kl. 15:19
For et par uger siden købte jeg min drømme forstærker, en Integreret Luxman, og postede i den forbindelse på hifi4all et post med billede af dyret samt en kort beskrivelse af den nye lyd.
 
Jeg blev en smule skuffet og forundret da den eneste kommentar jeg fik gik på om den nu også fik luft nok i den reol jeg havde den stående i.
 
Ser så til gængæld tit folk skrive om at de har købt et nyt strøm kabel eller lign, og så er der ingen grænser for hvor mange der vil ønske tillykke og kommenterer på DET :-)
Luxman L509X
Oppo BDP 105.
Rega P8 med Apheta 3.

LG Oled 55BX
Ultrasone Signature Pro.

Sonus Faber Olympia Novalll
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2016 kl. 15:55
Oprindeligt skrevet af Nille44 Nille44 skrev:

For et par uger siden købte jeg min drømme forstærker, en Integreret Luxman, og postede i den forbindelse på hifi4all et post med billede af dyret samt en kort beskrivelse af den nye lyd.
 
Jeg blev en smule skuffet og forundret da den eneste kommentar jeg fik gik på om den nu også fik luft nok i den reol jeg havde den stående i.
 
Ser så til gængæld tit folk skrive om at de har købt et nyt strøm kabel eller lign, og så er der ingen grænser for hvor mange der vil ønske tillykke og kommenterer på DET :-)

Det er også det der er min oplevelse og derfor jeg skrev mit indlæg. Det virker som alle de gamle rotter er forsvundet og har taget deres baggrundsviden med sig. Det var fedt dengang man kunne poste sit fund af noget nyt gammelt guld man havde fundet og der straks kom et indlæg med en lille anekdote fra dengang tingen var det sidste nye.

Jeg har ikke været opmærksom på at en del af snakken er rykket over på facebook, men det kan være jeg skal tjekke det ud. 
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu