|
Ny projektor til stuebio |
Besvar | Side <12345 10> |
Forfatter | |||
Precious
Guld medlem Oprettet: 24-Februar-2012 Sted: Ikast, Danmark Status: Offline Point: 641 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Nu siger Pil-Babz selv at han kigger efter projektorer ala TW6000/6100 til omkring de 12.000.
Hvorfor så ikke lade diskutionen dreje sig om det. Det er ofte sådan et folk bliver klogere af at have deres første projektor, så jeg forstår godt argumentet som Aim kommer frem med. Man bør drage sig nytte af sin erfaring. Det kunne sagtens være en scenarie at en person køber en projektor til 35.000 og derefter finder ud af at lys har for stor en effekt for ham, og han derfor fortryder ikke at have købt et 70" TV. Så er det dælme spildte penge ... (men det er folk som spiser østers og kører Mercedes ligeglade med?) :) Tråd starter siger at han har nordvendte vinduer og at han mest vil bruge den sent eftermiddag / aften. Dette er faktisk ikke godt nok .... han er nødt til at investere i mørklægnings gardiner som sidder tæt til. Det kommer ovenpå budgettet (gode gardiner som kører i skinner koster 3k per stk) Tilbage til topic: Jeg er personligt selv solgt til Epson TW6100 - den leverer et kanon billede. I min bog er det bedste projektor til prisen (men ja - der er meninger i det). Hvis du vil spare lidt penge, så kan du købe TW5910, den ligger tæt på TW6100 (lys kontrast og styrke til forskel).
|
|||
LarsGeisler
Super bruger Oprettet: 26-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 398 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
En projektor til 10-12.000 er fremragende uanset hvad der vælges. Men mørklægning er vigtig, så det skal prioriteres ellers er det noget begrænset hvornår bio'en kan bruges. Bare fuldmånen lave rfor meget lys
|
|||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Det er ordkløveri. Definer "ordentlig"? Det afhænger af hvad målsætningen er.
Det synes jeg er en useriøs kommentar. Jeg er netop ikke snobbet og forsøger at pådutte andre mennesker mine behov. Tværtimod er det dig/jer der snobber nedad, og forsøger at pådutte trådstarter at fordi han ikke har haft en projektor før, så er han nok ikke særligt krævende. Det synes jeg er en forkert slutning, og det er det eneste jeg har kommenteret på. Trådstarter giver udtryk for at han vil have "det bedst mulige 2D billede", og jeg antager som altid at det er underforstået at det er "inden for budgettet". Hvis budgettet rækker til en JVC, så får man ikke "det bedst mulige 2D billede" med en Epson. Det er ikke en kritik af Epson, det kan være et fint valg til prisen, men der blev ikke spurgt efter "bedst til Epsons pris", der blev spurgt efter det bedst mulige inden for budgetrammen af en JVC. Og med dét som målsætning, så er en Epson ikke "ordentlig", nej. Iøvrigt synes jeg ikke at en JVC er sammenlignelig med "strandvejsvilla og champagne hver dag". JVC er en almindelig fornuftig arbejdshest, ikke en strandvejsvilla. Strandvejsvilla er dét man får når man køber 3-chip DLP. Igen, det er dig der snobber nedad, ved at forsøge at overbevise folk om at forskellen på discount og kvalitet ikke er pengene værd. Det er det altså for nogle. Hverken du eller jeg ved hvor krævende trådstarter er. Måske har han en Pioneer KRP-600 i forvejen, måske er han amatør-fotograf, måske arbejder han i den grafiske branche? At han ikke har haft en projektor før, gør ham ikke til ignorant, så lad være med at pådutte ham det. Jeg har haft utallige kunder der har haft et billigt projektor-setup, men har droppet det igen fordi det var for ringe og konkluderet at "projektor ikke var noget for dem". Så har de set et godt setup, og så fået blod på tanden igen. At købe et billigt såkaldt "begynder-setup" er ikke nødvendigvis den rette vej til at få lyst til mere, nogle gange tværtimod. Og i forhold til at tænke langsigtet: Hvis man køber et billigt setup først, "for at lære", så er det måske 10.000,- man mangler når man så skal købe det rigtige, samtidig med at man så har skullet leve med en ringere løsning i dén periode.
|
|||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Det var godt nok den mest misvisende påstand jeg har læst meget længe.
|
|||
Pil-babz
Bruger Oprettet: 10-April-2008 Status: Offline Point: 184 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Tak! :-) Grunden til jeg nævnet x35 var at jeg ikke anede hvor stor forskel der var på dem rent billed. Hvis den klart ville være de 15k bedre, så ville jeg hellere gå den vej! :-) Men jeg ville også være træt at at bruge 30k på projektor, lærred og HDMI kabel osv. uden at vide om min stue er for lys.. :s Hvordan klare EPSON sig med støj? :-) Den skal jo sidde lige over sweetspot.. Evt. kunne jeg jo køre ud i el giganten og købe en, smide den hurtigt op og se om det er helt håbløst medhensyn til lys og støj. og ellers benytte mig af deres fortrydelsesret. EDIT: Jeg har 5 vinduer i min stue, så hvis jeg skulle bruge 3k pr. vindue ville det koste mere end Epson projektoren.. ;-)
Redigeret af Pil-babz - 29-Marts-2013 kl. 09:47 |
|||
Min stuebio!
ONKYO - B&W - PANASONIC |
|||
Aim
Guld medlem Oprettet: 30-Juni-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 1135 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Muligvis, men jeg synes nu 30.000,- er rigtig mange penge at bruge på en projektor, især hvis man ikke har haft en før. En ting er fascination/wow, en anden ting er om man reelt har tiden og lysten til at bruge sit setup. Alle i jeg kender der har set projektor i action hos mig bliver da vildt fascineret, men derfra og så til at købe en, der er meget langt. Der har højest sandsynligt også været mange du har solgt en dyr projektor til som heller ikke har fået brugt det, men dem hører du nok ikke fra igen, da de sikkert selv kunne konkludere at de havde brugt rigeligt på projektoren, så det var nok ikke derfor det ikke bed på dem, men snarere at det bare ikke var noget for dem og derfor hører du ikke fra dem mere. Samme personer har givetvis tabt en ordenligt slat penge på det lille eventyr, der havde det jo nok været meget smartere at købe en billigere projektor som der også er nem at sælge igen til en fin pris (Taler af erfaring, både med den billige og dyrere løsning) Synes heller ikke det er fair at bruge ordet discount om epson, ja den er væsenligt billigere end en jvc men betegnelsen discount er for mig at snobbe rigtig meget op ad for det er sgu en fandens projektor til prisen. JVC er jo heller ikke flawless, se bare hd550 pinkstripe og da x modellerne kom var der da også nogle focus problemer eller noget i den dur. Men du er selvfølge velkommen til at have din holdning og det gælder iøvrigt også for alle jer andre, jeg har min holdning og det var egenligt bare den jeg gav udtryk for i mit første indlæg. Så kan trådstarter selv sortere i hvad der giver mest mening for ham.
|
|||
Herreklubben Hæng ikke med hovedet, hvis du står i lort til halsen.
|
|||
Precious
Guld medlem Oprettet: 24-Februar-2012 Sted: Ikast, Danmark Status: Offline Point: 641 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Jeg vil påstå at du skal have ordenlig mørklægning uanset om du køber en projektor til 12.000 eller en til 30.000. Hvis du ikke mørklægger vil du kun komme til at bruge din projektor de meget sene sommer aftener eller generelt om vinteren. Uden rigtig mørklægning vil du få mere ud af at købe et 80" sharp til 35.000. Jeg havde almindelige mørklægnings gardiner uden skinner, og jeg var ikke tilfreds med billedet før det var mørkt udenfor. En sol stråle eller 2 kan fuldstændig ødelægge oplevelsen. En af Epsons stærkeste sider er "lav" støj. De er væsentlig mere støjsvage end konkurrenternes produkter i samme pris klasse. Hvis du blot har en smule anlæg, så ligger du slet ikke mærke til den (medmindre du har valgt en 3D film). 3D = max blæser støj, og det er faktisk lidt generende. Sådan - nu ikke flere påstande :-)
|
|||
Steve Jones
Guld medlem Oprettet: 30-Juli-2010 Status: Offline Point: 1809 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Har selv en TW3200 og den er altså en kanon begynderprojektor hvis du kan undvære 3D. Den har lensshift og er rimelig støjsvag. Dens svageste punkt er sortniveau, som den skal have et lærred som kan kompensere for hvis det skal være rigtig godt. Jeg bruger den bare på en hvid væg og det fungerer sku udemærket til mig. Jeg bliver ikke generet af sortniveau eller andet når først filmen er igang.
|
|||
Aim
Funktioner
Tak(0)
|
||
Helt enig i parten med at forherlig sig i egne produkter, men hvis du kendte mig vil du også vide jeg holder mig ofte med objektiv. Men det er svært for hvad der er rigtig for mig, det er jo ikke sikkert det er rigtigt for andre, og derfor må trådstarter jo selv vurdere hvilke kriterier der er vigtig for ham og træffe sit valg der efter. Der findes rigtig meget læse stof på nettet om projektorere, det tager tid men der er også mulighed for at blive lidt klogere hvis man forstår at læse mellem linjerne. Især www.projectorreviews.com reviews synes jeg er meget brugbare.
|
|||
|
|||
Aim
Funktioner
Tak(0)
|
||
Lige præcis. Og som du beskriver dine oplevelser sådan tror jeg faktisk de fleste "alm." mennesker har det. Der er (for) meget nørderi herinde om sortniveau osv. for det er sgu de færreste der går op i sådan noget når først klaveret spiller.
|
|||
|
|||
Steve Jones
Guld medlem Oprettet: 30-Juli-2010 Status: Offline Point: 1809 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Ja, jeg er enig.. jeg havde et Pioneer 5090 ISF-kalibreret som jeg brugte inden jeg fik projektor. Jo, men er lidt skuffet over sortniveauet (men det skal man også i en direkte sammenligning) men billedet fra projektoren er bare så meget federe pga. størrelsen at det opvejer det ringere sortniveau.
|
|||
slumbert
Guld medlem Oprettet: 05-November-2009 Status: Offline Point: 1977 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Jeg synes også det er helt hen i vejret at skyde 30000 efter en projektor i første forsøg. Det er selvfølgelig en subjektiv vurdering baseret på mine egne erfaringer.
jeg startede med en optoma hd70, da jeg lige skulle se om det med projektor var noget for mig. I begyndelsen var jeg voldsomt imponeret over hvor godt billedet var og det samme var gældende for alle der kom forbi for at se en film. Pointen er at første gang man ser en projektor så sparke det oftest benene væk under langt de fleste fladskærme. Men, men, men, der skal være mørklagt ellers bliver det ikke en god oplevelse. film med mange mørke scener bliver umulige at se, og den generelle oplevelse bliver så dårlig at man sjældent gider se en film, hvis der stadig er dagslys. selv en projektor til 100000 giver et dårligt resultat hvis der er for meget lys. Min billige projektor gav mig en masse erfaringer, som sidenhen har hjulpet mig til at finde netop den projektor som passede bedst for mig. jeg har i øjeblikket en sony med et udmærket billede som er næsten lydløs. Det lave lydniveau er vigtigt for mig da jeg bor i lille lejlighed og har en 2-årig. begge dele gør at jeg ikke altid kan fyre så højt op for lyden. Derudover sidder jeg lige under projektoren og vil gerne undgå fornemmelsen af at jeg snart skal gribe en støvsuger. Mit råd vil være at der findes en god entry-level projektor meget langt fra de 30000. eventuelt en epson tw3200. så er der masser af penge til overs til projektorophæng, kabler, mørklægning og lærred. det koster både tid og penge at tilpasse sin stue så man er tilfreds med sit biosetup. Når det hele det så passer kan man opgradere sin projektor hvis man finder det nødvendigt. Under alle omstændigheder så mener jeg at det værditab der vil være på en tw3200 er nogle lærepenge der er givet rigtig godt ud. bare mit bud
|
|||
endnu en hifi-flygtning
Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål |
|||
Besvar | Side <12345 10> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |